Mitsubishi Space Star 1.6 Family (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Space Star 1.6 Family |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 131.500 km |
KM-stand laatst | 177.500 km |
Eerste indrukken
- 131.500 km
Vandaag afscheid genomen van de Mazda Demio, deze ingeruild op een Mitsubishi Space Star van 2002, bij de Merkdealer.
De Space Star had slecht 131.500 km op de teller, beurtje gehad en stond voor een voor mij allerzins redelijke prijs te koop, met wat ik nog kreeg voor de Mazda was het een in mijn ogen goede deal.
Daar ik hem net heb, hou ik het voorlopig even bij wat eerste indrukken, het eerste wat opvalt is dat dit toch een wat steviger auto is, hij is rustiger dan de Mazda, en bij het rijden heb je meteen het gevoel dat je met meer auto op de weg bent, hij ligt stabieler op de weg en is minder gevoelig voor zijwind.
De motor is uitermate stil en biedt veel trekkracht, de koppeling pakt anders aan dan de Mazda. dat is even wennen, de versnellingsbak is veel soepeler dan de Mazda, maar die had dan ook ruim 80.000 km meer gereden.
Evenals de Mazda is het zicht rondom goed, je hebt een goed overzicht van wat er om je heen gebeurt, de stoelen zitten goed en zijn stevig.
De Mazda was een economisch wondertje, de komende tijd ook eens kijken of dat voor deze Space Star ook opgaat.
Ruim een maand verder
- 132.300 km
Inmiddels de eerste maand in bezit, en zo'n 800 kilometer weggereden. De eerste ervaringen zijn positief, de auto doet wat hij moet doen starten en rijden.
Ten opzichte van de Mazda is het allemaal toch wel wat meer auto, vooral de ruimte voor zowel de bestuurder als de inzittenden is opvallend, je zit niet tegen elkaar aan, en het is goed toeven. De stoelen zitten uitstekend en bieden meer dan voldoende steun. Het dashboard is overzichtelijk en alles onder handbereik, helaas is het handschoenenkastje wat minder ruim dan dat van de Mazda, dus erg veel ceedee's kunnen niet mee.
Dan het rijden, ja de auto is snel, de 1.6 motor is meer dan ruim genoeg voor een auto in deze klasse en van dit gewicht, je moet je rechtervoet goed in bedwang houden want voor je het weet ben je de wettelijk toegestane snelheid voorbij.
Het koppelen en schakelen in deze auto is licht en gaat als vanzelf, ook bij een koude auto schakelt de auto boterzacht, daar waar de Mazda vooral hakerig was als de auto koud was.
Het sturen gaat als vanzelf, de auto stuurt superlicht, soms voor het gevoel tegen het vage aan, daar waar je bij de Mazda nog moest werken, is dat bij de Mitsubishi nauwelijks nodig.
De auto ligt geweldig op de weg en is nauwelijks gevoelig voor flinke zijwind, dat maakt dat je erg relaxt kunt rijden, echt werken met wind is niet nodig. Daarnaast is het in de auto, ook bij wat hogere snelheden lekker stil binnenin, veela hoor je het geluid van de banden, maar daar houdt het dan wel mee op.
Is er dan niks te klagen, ja natuurlijk wel, de binnenverlichting is van matige kwaliteit, vooral in het donker is het lastig om het sleutelgat te vinden om de auto te starten, dit overigens een luxe probleem, de vering van de auto had wat mij betreft wel wat stugger gemogen, hij is slapper geveerd dan de Mazda, vooral bij wegen met drempels vind ik dat wat minder.
Technisch zijn we tot op heden nog geen verrassingen tegen gekomen, eens kijken hoe de auto zich de komende maanden houdt
8 maanden verder
- 138.600 km
De auto nu ruim 8 maanden in bezit, en wat is deze auto een allemansvriend, doet wat hij moet doen, brengt je van A naar B zonder problemen.
Inmiddels een paar keer een flink langere afstand gereden en dat geheel zonder problemen, de auto is comfortabel en ook de stoelen zitten lekker, daar kun je probleemloos enkele uren aaneen in zitten. Alle instrumenten zijn goed bereikbaar en op 1 ding na is het dashboard goed te overzien (de verklikkerlampjes van de richtingaanwijzers zie ik dus net niet).
De motor hoor je nauwelijks, ook bij wat hogere snelheid blijft het stil in de auto, wat maakt dat je goed gesprekken kunt voeren en ook de radio hoef je niet echt hard te zetten.
Meest opvallende aan deze auto is de binnenruimte, want wat kan er een hoop in weggestopt worden, en wat is die ruimte effectief ingericht, wil je geregeld veel meenemen, dan is dit de ideale auto in dit marktsegment.
Nu het wat warmer wordt ook eens de airco geprobeerd, volgens de verkoper vorig jaar zou die niet werken, maar dat doet hij dus wel, en dat is toch wel een prettige luxe, hij koelt de auto snel af naar een aanvaardbaar binnenklimaat.
Technisch zijn er geen problemen geweest, het is starten en rijden maar, schakelen, koppelen het gaat allemaal zonder problemen, behalve dan het raam aan de bestuurderszijde, wat het soms niet doet, met name in de winter liet hij ons soms in de steek, nu met dit mooie weer is hij probleemloos.
Wil je gewoon een probleemloze, goedkope auto, met de nodige ruimte, dan zou je de Space Star, hoog op je lijstje moeten zetten, qua uiterlijk is het allemaal niet spannend, zeg maar ronduit saai, maar dat maakt hij goed door inderdaad zijn degelijkheid en ruimte.
Een jaar verder
- 140.900 km
Een jaar verder, en de APK gehad, altijd spannend bij een auto van 18 jaar oud. Dat de distributieriem vervangen moest worden was bekend, daarnaast moesten ook de koplampen gepolijst worden.
De auto naar de universele garage gebracht waar ik ook de Demio in onderhoud had, de APK doorstond de auto glansrijk, ook na 18 jaar helemaal roestvrij, niet heel verbazend want de auto heeft een deel van zijn leven op de Antillen doorgebracht en was van een ouder echtpaar wat goed voor de auto heeft gezorgd.
Naast de distributieriem ook nog een paar andere riemen vervangen, koplampen polijsten, kleine beurt en APK, voor net iets meer dan 550.00 euro kon ik de auto s'middags weer ophalen. Opmerking van de monteur tevens eigenaar van de garage, auto verkeert in zeer goede staat.
Nu ik de auto een jaar in mijn bezit heb ga ik hem ook steeds meer waarderen, ja hij is vreselijk saai, want werkelijk er is geen spannend onderdeel aan te ontdekken, maar wat een ruimte en wat een fijne auto op langere afstanden, door zijn hoge zit kun je het verkeer goed overzien, bij een gemiddelde snelheid van 100 km per uur is het 1 en al ontspannen rijden, je wordt ook niet snel moe in de Mitsu, de airco doet zijn werk meer dan voortreffelijk. De 1600 motor is een werkelijk fijne motor, stil, maar als het moet trekt hij razendsnel op, inhalen is daarmee een makkie. Zijn weggedrag is zeker als je langer in de auto rijdt, heel prettig, geen rare fratsen de auto voelt stevig en goed aan, en laat zich makkelijk besturen. Waar de Mazda een economisch wondertje was, lijkt dit ook voor de Mitsu te gaan gelden, eens kijken hoe hij zich de komende maanden gaat houden.
Inmiddels anderhalf jaar verder
- 144.120 km
We zijn inmiddels weer een aantal maanden verder, en de auto rijdt gewoon door, wel komen er wat kleine ergernissen, die samen hangen met de leeftijd.
Van het linker achterportier, zakt het raam heel langzaam naar beneden, iets wat je in de gaten moet houden, zo eens in de paar weken moet je hem weer even een halve centimeter omhoog draaien.
Ook de kilometerteller heeft soms een moment dat hij niks doet, tik je dan een paar keer tegen het glaasje dan wek je hem wel weer tot leven, het is natuurlijk wachten tot hij er echt mee stopt.
Wil je het rechterportier met de sleutel ontsluiten dan gaat dat niet even soepel meer, het slot smeren heeft niet echt geholpen, we houden het maar op leeftijd.
Kleine ergernissen waar tot op heden prima mee valt te leven, komt bij dat er maar weinig met de auto gereden wordt.
Economisch is dit natuurlijk gewoon een fijne auto, hij rijdt vrij zuinig, qua onderhoud kost het weinig, de afschrijving is ook minimaal dus we rijden nog even door
Bijna 2 jaar verder
- 149.500 km
Bijna Augustus en ook bijna 2 jaar eigenaar van deze auto, binnenkort moet hij weer voor de APK, ik verwacht dat we nieuwe voorbanden nodig hebben, maar verder denk ik dat het wel meevalt. Hoewel je dat nooit zeker weet bij een auto van bijna 20 jaar oud.
Hoe langer ik hem heb, hoe meer ik hem ga waarderen, want hoe saai hij er van buiten ook uitziet, wat is het een betrouwbare auto en wat kan je er een hoop in kwijt. Zoon verhuizen van het ene studentencomplex naar het andere, is geen enkele moeite, een stapel gipsplaten het past er in, latten met een lengte van 2,5 meter, het past.
Maar ook de techniek doet eigenlijk alles zonder protesteren, ja er zijn kleine ergernissen, een raam wat langzaam zakt, de raambediening van de voorramen leidt soms een eigen leven, hij wil dan niet open. Er zijn wat piepjes en kraakjes, de snelheidsmeter die soms er even geen zin in heeft, maar die kleine dingen vallen weg tegen het plezier en de degelijkheid die de auto levert. Opvallend is hoe goed de airco zijn werk doet, hij houdt de auto heerlijk op temperatuur zeker, ook als het buiten ernstig heet is. Uiterlijk ziet de auto er ook nog goed uit, roest is niet te vinden, ja er zitten wat krasjes en kleine deukjes, dat laatste veroorzaakt door winkelwagentjes. Voorlopig rijden we nog even door met deze auto, ik zou ook niet weten welke auto dit ruimtewondertje zou moeten vervangen.
Bijna 4 jaar verder
- 176.000 km
Tja we hebben de auto nu bijna 4 jaar in bezit, en de vraag is hoe verder, binnenkort komt de APK er weer aan, en er zijn wel een paar dingen die moeten gebeuren.
De airco doet het sinds vorig jaar niet meer, tot nu toe niks aan laten doen, maar met de afgelopen warme weken toch wel gemist, dan de snelheidsmeter, die leeft een eigen leven, oftewel soms doet hij het wel, soms doet hij het niet, de oorzaak is waarschijnlijk een voeler die defect is, reparatie is tot nu toe niet gelukt. Bij het remmen, zeker bij het warme weer, piepen de remmen, daarnaast krijg ik hem soms ook niet goed in zijn achteruit versnelling, en bokt de auto bij het opschakelen.
Maar daar staat tegenover wat een ruimte heeft deze auto, werkelijk alles kan je er in vervoeren, zelfs al een keer 2 schaaplammeren er in vervoerd.
Wilde de auto inruilen op een Citroen C3, maar kreeg slechts 300 euro voor hem, oftewel moest 3150 euro bij betalen, de C3 had maar 75000 op de teller, maar wat een ruimteverschil,
Ingeruild
- 177.500 km
Het besluit is vorige week genomen, naast een steeds vaker uitvallende snelheidsmeter, had inmiddels ook de dynamo het begeven.
De APK zat er aan te komen, de voorbanden lopen op zijn eind, geregeld zakt het toerental zo ver terug dat de auto afslaat, persoonlijk vind ik de auto te oud om er nog veel geld in te steken.
De auto heb ik 4 jaar gehad en daar heb ik met veel plezier ingereden, het is een trouwe pakezel gebleken die me nooit in de steek heeft gelaten. Qua kosten is het allemaal ontzettend meegevallen, de distributieriem moest vervangen worden, een setje voorbanden en dan ook nog een nieuwe dynamo daarnaast 3 keer een onderhoudsbeurtje.
De auto heb ik ingeruild voor een Mitsubishi Colt uit 2008 met een kilometerstand van 100.700, een jaar APK en een onderhoudsbeurt, ook voor deze auto gaan we een review bijhouden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Space Star
