Mitsubishi Space Runner 1.8 GLXi (1997)

autoreview

Mitsubishi Space Runner 1.8 GLXi (1997)

Signalement

UitvoeringSpace Runner 1.8 GLXi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf1997
KM-stand laatst137.001 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niet voor gevoelige autoliefhebbers

  • 115.000 km

Dit gaat pijn doen aan de ogen van vele autofreaks. Ik moet u waarschuwen dat u vooraf gewaarschuwd bent geweest en al uw liefde en ethiek over ontpoffingsmotoren in dit reviewtje onrespectvol genegeerd zal worden.

Een auto die minimale onderhoud krijgt, geen verharde wegen meer ziet sinds 7 jaar en al lang niet meer verzekerd is ziet zwaar af.
10 verschillende mensen rijden met deze auto.
Deze auto verlaat het privé terrein niet meer en wordt als allerhande werkpaard ingezet om voornamelijk materiaal te vervoeren voor bosbeheer en weiden te onderhouden. Er wordt nog net geen los zand, aarde of steenpuin in gekapt.
Een spons en een emmer water heeft het beestje lang niet meer gezien. Regen, ijzel en sneeuw hebben ook een kuisende werking met enkele nadelen zo ook blijkt.

Deze auto is onder een bijzonder gesternte geboren.

De eerste 110000km was in hartje Brussel. Bereden door een (zeer aardige) vrouw die regelmatig de nodige creatieve en talentvolle aanpassingen ten harte gaf aan het straatmeubilair. Binnen afzienbare tijd wisten de omwonenden dat het vuilnis best na haar doortocht veilig op de stoep kon neergepoot worden.

Na 3 jaar lichtte op alle pc schermen van alle Brusselse verzekeringskantoren haar nummerplaat flikkerend op vergezeld met de woorden WARNING.
De black list was een naam rijker.
Garages in de buurt zagen haar wat graag komen. Ze betaalde altijd correct.
De auto sliep buiten en de heftige ritten waren steeds kort, koud en in de file.
De langere ritten snel, maar in een te lage versnelling.
1e, tweede, derde en dan kickdown.

De auto heeft dit jarenlang allemaal moedig doorstaan. En om haar te bedanken mocht ze de bossen in.
Als laatste eerbetoon aan de Japanse techniekers die deze auto hadden ontworpen gingen we haar afmaken in de modder. Maar wel op een nuttige manier.

Kilo's modder onder de spatborden meezeulend. Krassen overal, deuken, boomwortels kietelen het carter dagelijks.

Het 1.8 motortje heeft eigenlijk te veel power en de wielen slippen dat het een lieve lust is. Misschien hebben we wel +20000km op de teller gezet, maar heeft de auto zich maar 5.000km horizontaal verplaatst.

Deze auto is bijzonder sterk en heeft zijn plaats verdient tussen de auto's met hoge kilometerstanden in deze rubriek.
Een zwaardere betrouwbaarheidstest is nauwelijks denkbaar. Het nalatig onderhoud gaat de auto goed af.
De foto's zijn van zo'n 2 jaar geleden. Vandaag zijn zowat alle lichten stuk.
Roest valt al bij al goed mee. Ik zie het niet zo goed met al het aangekoekt vuil ervoor.

Op de autocross zou deze wagen een te duchten concurrent zijn.

Waarom koop je dan geen betere wagen die op zijn taak is opgewassen hoor ik u denken?
Wel voor 2 redenen :

Een betrouwbare 4x4 krijgen en vinden we niet gratis.
Het verschil tussen een 2x4 en een 4x4 in onze handen is 10meter.
10meter verder in het zompige bosweg staan we evengoed vast en moeten we de tractor erbij halen om de klus te klaren.

We zijn blij met de auto en zullen er nog zo lang mogelijk mee voortdoen tot we door de boden zakken.

Stuiptrekkingen en bijna de pijp uit

  • 137.001 km

Joint de culasse is stuk. (koppakking)
Precies een wagen op waterstof. Er komt water en witte rook uit de uitlaat.
Water bijvullen en nog even blijven gaan.
Ook het vermogen neemt sterk af.

De laatste sacramenten dienen zich aan...

verkocht voor 100€

  • 137.001 km

zoals te verwachten is de auto afgeschreven wegens niet bruikbaar meer.
Moedig als altijd is de auto met zijn laatste krachten nog op de takelwagen geraakt en hebben we 100€ gekregen.
Sterke auto om het 8 jaar in de bossen vol te houden.

De nieuwe oude wagen is nu een Suzuki Swift 1.3 van 1996.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.