Mitsubishi Space Runner 1.8 GLi (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Space Runner 1.8 GLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 142.640 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Keeps on running
- 169.000 km
Omdat ik vorig jaar een nieuwe baan kreeg en het gewoon handiger was om een eigen auto te hebben, ben ik vorig jaar op zoek gegaan naar een leuke auto. Gezien ik een enorme leek op dit gebied ben, wilde ik er geen enorme speurtocht van maken. Ik heb daarom maar een paar dealers in de buurt van Rijswijk opgezocht om in de buurt een fraai exemplaar op de kop te tikken. Voor mij was hierbij het zit comfort en een beetje ruimte het belangrijkste.
Na een paar dealers kwam ik uit bij Autobedrijf Redenburg te Rijswijk. De gemiddelde verkoper met bijbehorende praatjes denk ik. Hier vond ik een Mitsubishi Space Runner 1.8 GLI met niet al te veel opties uit 1996. Geen centrale vergrendeling, geen elektrische ramen, geen toerenteller, geen hoedenplank, maar wel airco. Hij was ook zwaar, dus duur in de belasting en met een verbruik van 1:10 ook niet erg zuinig, maar ik vond het gewoon een leuke auto. Hij zat erg goed (ik ben 1,92 en heb bijna 10cm hoofdruimte over) en hij had aardig wat ruimte achterin wat erg handig was, gezien ik midden in een verhuizing zat. Na een testrit heb ik dus maar besloten deze aan te schaffen
Ik heb de auto voor €2500,- aangeschaft met alleen een nieuwe AOK en de garantie dat de auto motorisch prima was en dit is achteraf gezien veel te duur geweest (ik zie ze nu op autotrader in luxere uitvoering voor minder staan). Maar zoals gezegd, een leek en ongeduldig ;)
Na een paar weken begon de uitlaat een kabaal te maken en nog een paar weken later was de pijp doormidden. Net achter een demper. Vervangen dus maar, want lassen ging niet. Kosten zo'n €400,-. Ik voelde me hierdoor behoorlijk genaaid door de verkoper, want de uitlaat moet al behoorlijk doorgeroest zijn toen ik hem kocht (was destijds wel goed weggemoffeld met gungum) en was bang dat dit een voorbode was voor wat zou komen.
Gelukkig is dit niet gebleken en heb ik er het afgelopen jaar door omstandigheden behoorlijk wat kilometers mee gereden. Ik begon net onder de 143.000 en zit inmiddels rond de 169.000. Een behoorlijk aantal wat ik dit jaar probeer te vermijden. Ik moet echter zeggen dat de auto mij al die kilometers tegen mijn verwachtingen in wel altijd braaf naar mijn bestemmingen heeft gebracht.
Nu het dan ook tijd is voor de APK keuring sta ik voor een moeilijke keuze. Mijn trouwe ros vervangen (inruilwaarde van +/-€800,- is best treurig naar mijn mening) of hem laten repareren voor zo'n €1200,-. Das een fors bedrag en ik krijg hiervoor: 4 nieuwe banden, nieuwe accu, gerepareerde claxon, nieuwe distributieriem, een grote beurt en nieuwe APK. Hoewel de benzine duurder word en er auto's genoeg te koop zijn moet ik zeggen dat ik toch neig naar het laatste. De Space Runner en ik zijn samen al zo'n eind gekomen en ik denk dat ik er nog wel een jaartje in door kan rijden na de reparaties... De dealer heeft niet gelogen over de betrouwbare motor.
De keuze
- 180.000 km
Zo, het is al weer een tijdje terug dat ik voor de keuze stond om mijn Space Runner weg te doen of om hem te laten repareren. Hoewel ik de €1200,00 een hoop geld vond heb ik, na enig wikken en wegen toch besloten om dit te investeren in mijn trouwe wagen. Vooral de hoge zit, de ruimte en het feit dat ik er tegenop zag om weer op auto jacht te moeten telden hierin mee.
Op naar garage Nieuwenhuijsen te Rijswijk voor nieuwe banden, nieuwe accu, nieuwe distributieriem etc. en een paar dagen later was de Space Runner weer helemaal klaar om er weer vol tegen aan te gaan... Althans... dat was de bedoeling. Na het ophalen van mijn bolide merkte ik namelijk een significant verschil in het vermogen. Het optrekken ging zeer moeizaam en ook de top was bij 120km/h wel bereikt, terwijl dit daarvoor toch een stuk hoger lag. Beetje vreemd, dus heb ik de auto maar weer terug naar de garage gebracht om te melden dat er iets niet goed was gegaan. Uiteindelijk bleek dat de vorige distributieriem er verkeerd om was gelegd en dit was gecompenseer met het aanpassen van de motorinstellingen (is wat ik er tenminste van begreep). Nadat dit ongedaan was gemaakt knorde mijn auto weer tevreden en reed ie weer als nooit tevoren. Puike service van de garage.
Inmiddels rijd ik dan ook al weer een paar maanden tevreden en probleemloos rond en heb ik er, tegen mijn voornemen in, al weer een behoorlijk aantal kilometers op zitten met een lang weekend Zwitserland en een weekendje Parijs als hoogtepunen.
Al met al is mijn conclusie dat de Mitsubishi Space Runner een zeer fijne en, mits goed onderhouden, een zeer betrouwbare auto is. Jammerlijk zal ik er binnenkort wel afscheid van doen, daar mij is voorgesteld om 2011 in Australië door te gaan brengen ivm werk en ik hier graag op in ga. Hopelijk krijg ik nog een goede prijs voor deze fijne auto!
Laatste kms
- 195.000 km
Het vorige verslag is al een tijdje geleden en het word tijd om één en ander maar weer eens te updaten. Uiteindelijk is de opdracht in Australië niet doorgegaan, maar heb ik 2011 wel grotendeels in het buitenland doorgebracht. Omdat dit echter op tijdelijke basis was heb ik de Mitsubishi gehouden en konden familie en vrienden in mijn afwezigheid gebruik maken van de auto. Dit is niet veel gebeurd. Wel zijn bij de vorige APK de veringen vervangen omdat deze gedeeltelijk doorgeroest waren. Totale kosten voor de hele operatie waren €400,00 en daarbij is er ook een nieuwe accu ingezet.
Inmiddels rijd ik zelf weer tevreden in deze auto, maar begin ik me te storen aan het hoge brandstof verbruik in combinatie met de hoge brandstof prijzen. Ook het feit dat mijn auto al een paar keer het doelwit is geweest van lieden die geen respect hebben voor andermans eigendommen hebben het plezier in het rijden doen dalen. Er zitten een aantal deuken in de body (niet hinderlijk, maar wel lelijk). Omdat ik voor mijn werk echter nog steeds regelmatig in het buitenland zit en ik toch beetje sentimenteel ben heb ik echter nog geen tijd genomen om op écht zoek te gaan naar een alternatief.
Het rijden in de Space Runner is erg fijn, maar een soortgelijke vervanger zal aan het brandstofverbruik niet veel veranderen vermoed ik (hooguit 1:14 ipv de huidige 1:10?), dus een kleinere auto zal het wel worden. Suggesties zijn welkom ;).
Al met al moet ik zeggen dat de Mitsubishi Space Runner mij een ongelooflijk fijne tijd bezorgd heeft en de hele ervaring mij veel geleerd heeft over autoproblemen en dingen waar je op moet letten bij de aankoop van een auto :D
Game over
- 210.000 km
Na mijn vorige update ben ik niet erg pro-actief geweest in het vinden van een vervangende auto. Hoewel ik wel leuke wagentjes tegen kwam die zuiniger waren dan de Sapce Runner waren deze naar mijn mening weer te duur in aanschaf. En hoewel ik toch nog even getwijfeld heb aan een nieuwe Panda voor zo'n €10000,- of een peugeot 208 (2e hands) voor zo'n €8000,- vond ik het uiteindelijk toch zonde om zoveel geld uit te geven aan een auto.
Mijn besluiteloosheid, mijn wantrouwen jegens occasion aanbieders (verkregen door de eerder vermeldde aanschaf van mijn Space Runner) en nog een klus van 3 maanden in het buitenland zorgden er voor dat ik de inruil van mijn auto maar bleef uitstellen. Tot ik eind november het idee kreeg dat mijn motor weer wat begon te brommen. Ik ben naar de garage geweest en daar bleek dat het flexibele deel van de uitlaat aan de bovenzijde door was geroest. Het vervangen zou zo'n €100,00 kosten inclusief kleine beurt. Daar ik nog niet echt was opgeschoten met mijn beslissing over een opvolger van mijn Space Runner besloot ik maar weer te betalen. Kon ik in ieder geval de grote uitgavepost wat betrefd een nieuwe auto weer naar het volgende jaar zetten. Dacht ik.
Een kleine twee weken later, terwijl ik na een dagje winkelen weer naar huis reed schoot plots mijn temperatuur meter omhoog in het rood. Niet goed! Auto aan de kant en de ANWB maar bellen. Deze kwam en constateerde dat al mijn koelvloeistof was verdwenen. De beste man vertelde dat de tank al wat leeg had moeten zijn, maar ik kon me dit niet voorstellen gezien de auto twee weken daarvoor nog bij de garage was en zij daar niks hadden gemeld over een te lage koelvloeistof stand. Hoe dan ook, de beste man vulde de koelvloeistof leidingen en tank met water en meldde dat het probleem nu wel opgelost zou moeten zijn. Hij reed voor de zekerheid wel achter mij aan naar huis (zo'n 3km).
Tijdens deze rit kwam er wel heel veel rook uit mijn uitlaat en hoewel de ANWB monteur nog vertelde dat dit condens moest zijn deed het mij het ergste vermoeden. Twee dagen later werden deze vermoedens bevestigd door de temperatuurmeter die wederom in het rode gebied sprong en het horen borrelen van de koelwater in het reservoir. Conclusie: Koppakking naar de knoppen en, na nader onderzoek, lekke radiateur.
Ik heb op dat moment mijn auto klinisch dood verklaard en, gezien ik echt niet zonder auto kan wanneer ik in Nederland ben, direct gezocht naar een andere auto. Op mijn speurtocht naar een goede vervanger was ik bij een mitsubishi dealer in Dordrecht geweest waarvan ik mij herinnerde dat die nog een Space Runner had staan en omdat ik over de jaren waarschijnlijk een liefde heb opgebouwd voor dit model besloot ik daar maar eens een proefrit mee te maken.
De space Runner bij de dealer was een model uit het jaar 2000 met een iets andere look en een iets zwaardere motor (2.0) en meer luxe dan gewend (elektrische ramen, centrale deurvergrendeling). De proefrit beviel goed, de prijs was redelijk in orde en gezien de auto altijd dealer onderhouden was besloot ik om mijn Space Runner om te ruilen voor een Space Runner. Weg voornemen om een zuinigere auto aan te schaffen. Maar goed, daarvoor in de plaats wel weer de heerlijke hoge zit, veel bagageruimte en rijplezier. En gezien de auto dealeronderhouden is en de dealer er een mobiliteitsgarantie bij gegeven heeft heb ik er wel vertrouwen in dat de onderhoudskosten wel wat lager zullen zijn dit keer.
Al met al is dit dus écht de laatste update wat betrefd mijn Mitsubishi Space Runner 1.8Glx uit 1996. Een auto waar ik veel mee heb beleefd en waarmee ik een stuk autowereld wijzer mee ben geworden. Op naar de review van mijn Mitsubishi Space Runner 2.0 Glx!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.