Mitsubishi Pajero Long Body 3.5 V6 GLSi (1999)

autoreview

Mitsubishi Pajero Long Body 3.5 V6 GLSi (1999)

Signalement

UitvoeringPajero Long Body 3.5 V6 GLSi
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst111.315 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

PROBLEMEN

Onderhoud, reparaties en vervangen onderdelen sinds aanschaf in 1999:

06-1999
Banden vervangen door Bridgestone AT 691 maat 30x9.50 R15

23-07-1999
Volledige ML + Tectyl Bodycoating.

22-03-2000
Inbouw alarm klasse III.

20-10-2000
Inbouw Webasto Thermotop-C, standkachel.

03-03-2005
Terugroep-actie Mitsubishi, Pitman-arm stuurinrichting vervangen.

02-12-2005
Accu vervangen door Varta 95 Ah (zwaarder, uit diesel-uitvoering)

19-12-2006
Banden vervangen door 31x10,5 R15 BF Goodrich All-Terrain.

02-04-2008
Vastzittende rem linksachter.
Remcylinders achter links en rechts gangbaar gemaakt, en nieuwe remblokken gemonteerd.

02-07-2008
TJM Airtech Snorkel gemonteerd.

21-04-2009
MAD hulpveren gemonteerd op de achter-as.

2010
Omdat de accu bijna leeg gelopen was, de auto wordt niet regelmatig gebruikt, een CTEK druppellader XS 4300 aangesloten, via permanente verbinding op de accu, stekkertje voor bij de bumper.
Ideaal, accu nu steeds goed op spanning, en ook de Webasto standkachel trekt de accu niet leeg in de winter.
Blijkbaar heeft ook deze benzine Pajero last van "kruipstroom" net als mijn diesel.
Bij de laatste heb ik een hoofdstroomschakelaar gemonteerd, zodat alle stroom eraf kan als die een tijd stil staat, werkt ook uitstekend.
Bij de benzine was dat geen optie, omdat na afsluiten van de stroom, het motormanagement zich steeds opnieuw in moet regelen, dat is niet ideaal.

22-04-2011 (66.625 km.)
Rem links voor liep aan. Dubbelzuiger remklauw gedemonteerd, zuigertjes en cylinder-rand opgeschuurd / gepolijst, en nieuwe remcylinder pasta aangebracht. Ook op de geleidepennen van de remklauw !

10-05-2011
Montage Einzelmann Xenon-lampen, type H4-bixenon 6000 K)
Kunnen zonder aanpassingen gemonteerd worden (lamp heeft bajonet-fitting).
Niet veel ruimte om de ballasten (omvorm kastjes 12 volt -> 25.000 Volt !)te plaatsen.
Deze vastgezet met trekbandjes tussen koplamp en radiateur.

12-07-2011 (67.500 km.)
Distributie-riem + 3 V-riemen vervangen door garage.
Distributie-riem zag er nog als nieuw uit, dus eigenlijk had ik best kunnen wachten tot km-stand 90.000.
Maar ik durfde het risico van veroudering niet aan, riem was 12 jaar oud.

25-09-2012 (77.010 km)
"Gouden" uitlaat gemonteerd door de dealer.
Materiaal lijkt niet op goud, maar moet het wel zijn, gezien de prijs... :-(
Veroorzaker van het hoge bedrag was vooral de katalysator, die hoewel nog goed werkzaam, toch vervangen moest worden omdat de flens-verbindingen totaal verrot waren !
Ook de flens waar de laatste 1/2 meter van de uitlaat vast zit, was totaal vergaan.
Oorzaak: pekel !
Bij de nieuwe uitlaat heb ik de koppelstukken en bouten ingesmeerd met keramisch vet, misschien dat het helpt (?).
De oude uitlaat heeft het 13 jaren vol gehouden.

25-09-2012 (77.010 km)
Airco-systeem opnieuw laten vullen.
Niet omdat die niet goed meer koelde,
maar omdat ik bang was dat de hoeveelheid vulmiddel te veel teruggelopen zou zijn, en daarmee de smering van de aircopomp in gevaar zou komen !
Er bleek na 13 jaren, zonder onderhoud,
nog 325 g. v/d 630 g. aanwezig te zijn.
Japanners maken goede pakkingen dus !
Systeem is opnieuw gevuld met 630 g. koudemiddel en 41 ml. olie.

22-07-2017 (93.415 km)
Olie-lekkage !
Vorig jaar 2016 werd al wat olie waargenomen aan de onderkant van het motorblok.
Stelde niet zoveel voor.
Na elke rit wat druppels motorolie op de kranten die ik onder het motorblok had gelegd.
De motor-beschermplaten gedemonteerd, en met de zaklamp er onder gekropen: olie komt ergens aan de achterkant van het motorblok weg.
Gezocht op internet, en dit leek het wel te kunnen zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=PVigjtYRqls
Mitsubishi Montero rear cam cap oil leak o ring 3.5L Install Remove Replace How to
Aan de achterkant van beide cylinder-rijen zitten luikjes ter hoogte van de nokken-as.
Die luikjes zitten elk vast met twee M12 boutjes , en er zit een o-ring achter.
De 2 o-ringen waren snel geleverd door Mitsubishi Van Veldhuizen, en niet duur euro 6,55.
Het probleem zit hem in de locatie, je kunt er haast niet bij komen !
Het is me gelukt, maar heeft heel wat geworstel en schaafwondjes opgeleverd.
Bij de linkerkant, kun je er alleen van onderen bijkomen, en met veel moeite en met één arm, en deels op de tast.
De rechterkant kun je alleen van boven bij, onder zit de uitlaat er voor.
Boven is niet veel ruimte, maar het is te doen.
Op de boutjes van de luikjes zitten ook nog kabel-klemmen, wordt het niet makkelijker van....
De o-ringen zagen er nog goed uit, maar zullen na 18 jaar wel niet al te flexibel meer zijn.....in ieder geval kwam er olie langs.
Nu is mijn Pajero II weer olie-dicht :-)

Heb ook het lucht-filter even uitgeklopt.
Was een tijd niet gebeurd, "want ik heb een snorkel, dus komt er weinig rommel in".......(not !)
Tsjonge wat een dode vliegen en andere rommel !
Filter-box schoon gemaakt met stofzuiger, en na hele tijd filter kloppen op vlakke tafel, boel weer gemonteerd.
Heb nu een panty om de snorkel-inlaat gedaan.
Als dat niet helpt, dan wil ik een pre-cleaner (cycloon voor-filter) monteren.
Probleem is dat bij de Airtech/TJM snorkel de open kant van de luchtinlaat alleen naar voren kan wijzen.
Bij mijn andere Pajero , die een Safari snorkel heeft, kan ik de kop van de snorkel naar achteren laten wijzen, daar komt bijna helemaal geen rommel in.
Bovendien is dat luchtfilter een cycloon-type, veel beter, de rommel komt in een speciaal voorkamertje terecht, dat ik zo kan leeg schudden. (zie ook andere review Pajero 2500)

12-08-2018 ; 97.558 km
Accu kapot.
Op zich niet bijzonder.
Maar omdat de Varta G8 accu (12 V / 95 Ah) het 12 jaar en 8 maanden en 10 dagen heeft volgehouden (persoonlijk record), wil ik het toch vermelden.
Omdat ik weinig rijd, staat de accu altijd aan een CTEK druppellader.

29-04-2021 ; 108.6007 km.
Bout stabilisator-stang links achter afgebroken (was erg roestig).
Een 15 cm lange 10 mm bout die stabilisator stang verbindt met de chassis balk , vlak voor linker achterwiel.
Geen dure grap: bout inclusief rubbers en schijfjes 6,35 euro.

21-07-2021 ; 111.315 km.
Terugroepactie Mitsubishi.
Ontsteker van de bestuurders-airbag vervangen.
Gratis , garantie.

ERVARINGEN

  • 111.315 km

De MITSUBISHI PAJERO 3500 V6–24 Valve is een zeer hoogwaardig automobiel, kwaliteit, afwerking en materialen zijn van een hoog niveau.

De wegligging is voor het soort auto (4x4 terreinwagen) goed.
De koersvastheid is redelijk, maar op de snelweg blijf je toch steeds een beetje bijsturen (is vermoeiend).
De wagen is nog voorzien van een degelijke kogel-kringloop-besturing: sterk, maar iets onnauwkeuriger op de weg.
De schokdempers zijn instelbaar, ’soft’ voor comfort, ’medium’ voor normaal gebruik, ’hard’ voor vastere wegligging op hogere snelheden (stoot dan wel wat meer), of bij zwaardere belading.
Fijne automaat, schakelt zijdezacht, instelbaar op winterprogramma (trekt weg in ’2’, ook handig in modder), en powerprogramma voor bv. trekken aanhanger, of sportiever rijden (automaat schakelt pas bij hoger toerental op).
Afremmen op de motor valt tegen, weinig motor-remwerking.
Je kunt de automaat via een drukschakelaartje op de automaat-pook vastzetten in 3.
Op dashbord zichtbaar als "overdrive-off".
Wil je meer afremmen op de motor in bergachtig gebied, kun je de automaat vastzetten in 2 of 1 middels de automaatpook.

Technisch hoogstaand vierwiel-aandrijving-systeem, met veel mogelijkheden.
Normaal achterwielaandrijving (gunstig voor verbruik en slijtage).
In de stand permanente vierwiel-aandrijving worden de voorwielen ook aangedreven door middel van een derde midden-differentieel met parallelle visco-koppeling.
Door dit middendifferentieel kan met 4x4 aandrijving ook op de weg gereden worden, het compenseert de snelheidsverschillen tussen voor en achter-as.
De visco-koppeling kan (automatisch) het derde differentieel ’blokkeren’ indien er op voor- of achter-as een wiel door draait, handig op plaatselijk natte of gladde wegen.
De koersvastheid is met permanente 4x4 groter, jammer dat je de extra aandrijving toch wel hoort in de cabine.

Het omschakelen van 2 WD naar 4WD moet tijdens het rijden kunnen tot 100 km/h volgens instructie-boekje, in de praktijk gaat dat met ’tanden-poetsen’, misschien komt dat door de automatische bak (?).
Door een vacuum-koppeling in de voor-as staat de voorste cardan-as (incl. voorste diff.) stil bij 2WD gebruik, het bijschakelen van een stilstaande voorste cardan met een draaiende achterste cardan-as is natuurlijk moeilijk.
Stilstaand inschakelen in ’N’ gaat wel zonder gekraak, en tot 40 km/h, lieftst in een bocht, gaat ook wel goed.
Verder kun je het middendifferentieel handmatig sperren voor in zand/modder/sneeuw, er is dan een starre verbinding tussen voor- en achter-as.
Als er meer trekkracht nodig is, bv. in diepe modder of zand, of bij steile hellingen, kan de “lage gearing” ingeschakeld worden (kan alleen tijdens stilstand).
Het middendifferentieel is hierbij automatisch geblokkeerd.
Dat is jammer, want bij rangeren op hardere grond kom je bijna geen bocht door (spanning in de aandrijflijn).
Het middendifferentieel zou eigenlijk, onafhankelijk van hoge of lage gearing, apart te sperren moeten zijn.
Ook is de overbrengings-verhouding van de verdeelbakmet 1:1,9 nogal mager.
De trekkracht neemt in de lage gearing met de kracht twee toe, en door die factor 2, is de 2e versnelling van de lage gearing praktisch gelijk aan de 1e versnelling van de hoge gearing.Je hebt dus maar 1 extra versnelling onder de normale 1e versnelling, en dat is jammer.
Een verhouding van ± 1:3 zou beter geweest zijn.
Bij steile afdalingen (off road) gaat de auto, met de 4-traps automaat (lange 1e versn.) te hard bij afremmen op de motor, je moet dan bijremmen, en dat is gevaarlijk (scheeftrekken voertuig, omrollen!).

Op de achter-as zit nog een 100% differentieel-sper, een fantastisch ding, heel handig voor in de modder, en bij het beklimmen van onverharde hellingen.
Mijns inziens (off-road) een veel beter systeem dan de moderne ’tractie-controle-systemen’ die via ABS sensoren en remmen werken !
Samen met de fijne 3500 V6 motor (194 pk en 313 Nm), een indrukwekkende aandrijflijn, die je overal doorsleurt.

De motor start (handig: verlicht contactslot) altijd direct, en loopt prachtig rond.
Verbruik is pittig (wat wil je met een gewicht van 2000 kg) van maximaal 1:5 in de winter met gebruik 4x4, tot minimaal 1:8 op langere afstanden (vakantie).
Als je niet te hard rijdt (< 120 km/h) rijdt, is gemiddeld 1:7 goed mogelijk (gebruik de cruise-control !).
De zit-positie is uitstekend, heel hoog als in een vrachtwagentje, prima overzicht in het terrein.
Voorstoelen beide geveerd, plezierig in het veld, maar ook wel lekker met al die verkeersdrempels tegenwoordig!
De achterbank kan in twee gelijke delen neergeklapt worden, 1/3-2/3 zou handiger geweest zijn.
De 2e achterbank zit in de weg, ook opgeklapt (uitzicht), maar is met een paar boutjes te verwijderen, hetgeen de grote van de bagageruimte ten goede komt.
De achterdeur scharniert aan de verkeerde kant (Japanners rijden links), lastig bij in/uit-laden.

Uitrusting compleet, gereedschap, looplamp, extra 12 V contacten.
De treeplanken lijken mooi, en zijn voor minder lange mensen handig, maar zorgen vooral voor smerige broekspijpen (omdat er ruimte is tussen plank en carrosserie, sputtert de modder van onder de auto op de treeplank).
Ook kun je op die tree-planken blijven steken , als je over een bult rijdt , en zijn lastig als je onder de auto moet kruipen of zand wegscheppen.
Sterke grote extra sleepogen (2 voor en 1 achter), erg handig voor in het terrein; vooral het grote open oog rechts-voor is makkelijk, kun je sleeplint zo inhaken zonder harpjes en geschroef.

De lichtmetalen velgen (15 inch, ik had liever 16 inch gehad) zijn erg mooi, helaas is het oppervlak ruw, een heel gepoets in de winter, om de pekel er af te krijgen.
De standaard Bridgestone banden (265/70 R15) zijn echte on-road banden.
Deze heb ik direkt bij aanschaf laten vervangen door Bridgestone Dueler AT 691 in de maat 30x9.50 R15, deze hadden bijna dezelfde afrolomtrek als de standaard banden.
Helaas bleken deze aan de smalle kant.
Omdat ik ook graag wat hoger wilde, heb ik nu gekozen voor BF Goodrich All Terrain met maat 31x10,5 R15 (breedte ± gelijk aan standaard, wang iets hoger).
Banden met dieper (12,8 mm.) en grover profiel, en met iets grotere afrolomtrek dan normaal (dus iets meer grondspeling !), en een sterker, en ook wat stugger karkas.
Voor de 7JJ15 standaard velg is dit model en deze maat (31x10,5 R15), mijn inziens, ideaal.
BF Goodrich AT geeft prima grip op onverharde wegen en zand.
Hoewel deze banden geen echte winterbanden zijn, hebben ze wel het berg/sneeuwvlok-symbool (ze bezitten dus betere wintereigenschappen dan zomerbanden).
Zonder verhogings-set zou je max. 265/75 R16 banden (is ongeveer 32 inch) kwijt kunnen in de wielkasten, maar dan moet je eerst een set 16 inch velgen kopen.

Over winter gesproken, er zit een super-kachel in, kun je zo mee naar Siberië.
Daar aangekomen, is het ook handig dat de onderste 5 cm. van de voorruit voorzien zijn van verwarmingsdraden, geen problemen meer met vastgevroren ruitenwissers.
Op het dashbord zitten sommige schakelaars ongelukkig achter het stuur verstopt, het gezoek naar de goede knoppen komt de verkeersveiligheid niet ten goede.
De extra instrumenten boven op de middenconsole zijn van weinig waarde, de helingshoek-meter (vliegtuig-cockpit-ding) is nog wel geinig, maar het nut van de hoogte meter is beperkt, en de thermometer geeft alleen de buiten-temperatuur aan, en helaas is het vroeger leverbare kompas wegbezuinigd.
Dan heb je meer aan de volt- en oliedruk-meter zoals die in de diesel-uitvoering worden geleverd.

Als accessoire is een Webasto standkachel gemonteerd, deze verwarmt de koelvloeistof van het motorblok, verbetert de koude start in de winter, en kan het interieur voorverwarmen/ruiten ontdooien.
Nadeel: als je niet veel rijdt wordt de accu niet genoeg bijgeladen om het stroomverbruik (Webasto, maar ook: blower!) te compenseren.

Terug naar de Pajero: na 21 jaren zonder grote reparaties, geen roest, nooit blijven staan, ben ik uitermate tevreden.
Omdat ik ook nog een Pajero turbo-diesel van de eerste generatie in bezit heb (heel fijne motor, erg soepel) ,
kan ik de MITSUBISHI PAJERO alleen maar aanbevelen:
Een betrouwbare en bijzonder geslaagde combinatie van comfortabele reiswagen & terrein-auto.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens