Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2025) #2

autoreview

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2025)

Signalement

UitvoeringOutlander PHEV Instyle+
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst3.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Echt goed

  • 3.200 km

Mijn Lexus ES (zie mijn andere reviews) had 80.000km gelopen en beviel opzich best wel. Maar na een lelijke garantie-ervaring met Louwman heb ik ervoor gekozen een auto te zoeken die aan een aantal voorwaarden moest voldoen:
Hoog
PHEV
Altijd vierwielaandrijving
Niet te lang (dan kan de BMW aan de druppellader hangen en de Outlander aan de laadkabel
Goede stoelen
Veel fysieke knoppen
Topaudio (Mark Levinson gewend en dus ligt de lat hoog)
Zuinig
Kleur: donkerblauw met in ieder geval geen zwarte bekleding (nu een soort cognac bruin).

Er waren voor mij eigenlijk maar drie opties, BMW X3, Volvo XC60 en deze. Van deze drie is de Outlander de enige die altijd vier wielen aandrijft. BMW en Mitsubishi hebben beide een electrisch bereik van meer dan 80km, ook een vereiste. De Volvo is recent geupdate en haalt dat ook. De stoelen van de Outlander zitten beter dan verwacht. Veel beter dan de Lexus (met de presidentstoelen) en qua rugleuning zeker evengoed als de X3 en de XC60. Het zitvlak is ook goed maar niet verlengbaar zoals bij die andere twee.
In mijn afweging heeft ook de prijs een rol gespeeld. Zowel de X3 alsmede de XC60 met vergelijkbare opties als de Outlander in de topversie zijn tussen 18.000 en 20.000 euro duurder. Vergelijk ik appels met peren? Qua grootte zijn ze alledrie vergelijkbaar. Qua acceleratie is de XC60 een stukje sneller. De BMW nauwelijks. En topsnelheid interesseert me niet. De Outlander heeft de hoogste zit en is achterin iets beperkter dan bijc. de Volvo.
Ik heb voor de 'Instyle plus' gekozen waardoor er op die auto alles opzit wat er maar leverbaar is. Dus ook massagestoelen, schuif-kanteldak en de uitgebreidere (met twee versterkers) super Yamaha audio set. Vanaf het moment dat we vanuit de lexus in de Mitsubishi stapte, zijn we verbaasd over de kwaliteit. Echt heel erg goed....
Qua verbruik verbaast ie ook. Mitsubishi geeft 85 km electrisch op als wltp bereik. In october en delen van november lag de buitentemperatuur rond of boven de 15 graden. Ik haalde toen 16.3kwh/100km. Inderdaad, bijna 120 kilometer. Ik ben wel een rustige rijder, onze BMW met V8 verbruikt bij ons ook nooit meer dan 1 op 9.
De aandrijflijn is waar de auto het meest in uitblinkt. Je hoort de motor als de batterij leeg is nauwelijks. En is die batterij leeg dan kun je nog steeds (vanwege de reservecapaciteit van de batterij) binnen 8 seconden op 100km/uur zitten. Mijn favoriete Autoweek journalist (Stephan Vermeulen) heeft de motor wel in actie kunnen horen tijdens een test met een lege batterij maar ik hoef niet het eerst bij een verkeerslicht weg te kunnen. Overigens, ik moest in een weekend 800km rijden... het benzineverbruik was ruim 1 op 16 (maar wel rustig gereden).
Al met al ben ik er erg blij mee. Zijn er ook minpuntjes? Jazeker, waar de Lexus de ES altijd redelijk binnen de lijntjes liet rijden, doet de Outlander helemaal niets. Althans, niets wat je verwacht. Raak je een lijn op de weg dan trekt ie spastisch aan het stuur en trapt op de rem. Diverse hartverzakkingen bij achterliggers veroorzakend maar ook bij ons. Hopelijk wordt dit hersteld in een over the air update.
Verder is de ruimte op de achterbank beperkter dan bijv. bij de XC60.
Afsluitend zou ik willen zeggen tegen de Outlander haters uit het verleden... ga eens kijken en rijden. De afwerking is zo ongelofelijk veel beter dan vroeger. Echt de moeite waard....

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.