Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2025) #2
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Outlander PHEV Instyle+ |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 3.200 km |
Echt goed
- 3.200 km
Mijn Lexus ES (zie mijn andere reviews) had 80.000km gelopen en beviel opzich best wel. Maar na een lelijke garantie-ervaring met Louwman heb ik ervoor gekozen een auto te zoeken die aan een aantal voorwaarden moest voldoen:
Hoog
PHEV
Altijd vierwielaandrijving
Niet te lang (dan kan de BMW aan de druppellader hangen en de Outlander aan de laadkabel
Goede stoelen
Veel fysieke knoppen
Topaudio (Mark Levinson gewend en dus ligt de lat hoog)
Zuinig
Kleur: donkerblauw met in ieder geval geen zwarte bekleding (nu een soort cognac bruin).
Er waren voor mij eigenlijk maar drie opties, BMW X3, Volvo XC60 en deze. Van deze drie is de Outlander de enige die altijd vier wielen aandrijft. BMW en Mitsubishi hebben beide een electrisch bereik van meer dan 80km, ook een vereiste. De Volvo is recent geupdate en haalt dat ook. De stoelen van de Outlander zitten beter dan verwacht. Veel beter dan de Lexus (met de presidentstoelen) en qua rugleuning zeker evengoed als de X3 en de XC60. Het zitvlak is ook goed maar niet verlengbaar zoals bij die andere twee.
In mijn afweging heeft ook de prijs een rol gespeeld. Zowel de X3 alsmede de XC60 met vergelijkbare opties als de Outlander in de topversie zijn tussen 18.000 en 20.000 euro duurder. Vergelijk ik appels met peren? Qua grootte zijn ze alledrie vergelijkbaar. Qua acceleratie is de XC60 een stukje sneller. De BMW nauwelijks. En topsnelheid interesseert me niet. De Outlander heeft de hoogste zit en is achterin iets beperkter dan bijc. de Volvo.
Ik heb voor de 'Instyle plus' gekozen waardoor er op die auto alles opzit wat er maar leverbaar is. Dus ook massagestoelen, schuif-kanteldak en de uitgebreidere (met twee versterkers) super Yamaha audio set. Vanaf het moment dat we vanuit de lexus in de Mitsubishi stapte, zijn we verbaasd over de kwaliteit. Echt heel erg goed....
Qua verbruik verbaast ie ook. Mitsubishi geeft 85 km electrisch op als wltp bereik. In october en delen van november lag de buitentemperatuur rond of boven de 15 graden. Ik haalde toen 16.3kwh/100km. Inderdaad, bijna 120 kilometer. Ik ben wel een rustige rijder, onze BMW met V8 verbruikt bij ons ook nooit meer dan 1 op 9.
De aandrijflijn is waar de auto het meest in uitblinkt. Je hoort de motor als de batterij leeg is nauwelijks. En is die batterij leeg dan kun je nog steeds (vanwege de reservecapaciteit van de batterij) binnen 8 seconden op 100km/uur zitten. Mijn favoriete Autoweek journalist (Stephan Vermeulen) heeft de motor wel in actie kunnen horen tijdens een test met een lege batterij maar ik hoef niet het eerst bij een verkeerslicht weg te kunnen. Overigens, ik moest in een weekend 800km rijden... het benzineverbruik was ruim 1 op 16 (maar wel rustig gereden).
Al met al ben ik er erg blij mee. Zijn er ook minpuntjes? Jazeker, waar de Lexus de ES altijd redelijk binnen de lijntjes liet rijden, doet de Outlander helemaal niets. Althans, niets wat je verwacht. Raak je een lijn op de weg dan trekt ie spastisch aan het stuur en trapt op de rem. Diverse hartverzakkingen bij achterliggers veroorzakend maar ook bij ons. Hopelijk wordt dit hersteld in een over the air update.
Verder is de ruimte op de achterbank beperkter dan bijv. bij de XC60.
Afsluitend zou ik willen zeggen tegen de Outlander haters uit het verleden... ga eens kijken en rijden. De afwerking is zo ongelofelijk veel beter dan vroeger. Echt de moeite waard....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Instyle | Panoramadak | Leder | Stoelverwarming- en verkoeling
- 2025
- 22.494 km

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Instyle | Trekhaak | Open dak | Elektrische Achterklep |
- 2025
- 20.715 km

Mitsubishi Outlander 225pk PHEV Intense Automaat Camera | Cruise | Navi | Stoelverw.
- 2025
- 83.905 km
Lees ook

De Mitsubishi Outlander PHEV is nu al goedkoper dan eerst – Back to Basics

Opvolger plug-in pionier tegen populairste PHEV van nu: Mitsubishi Outlander PHEV vs. Skoda Kodiaq

Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?

Designreview Mitsubishi Outlander: 'Waar staat Mitsubishi nog voor?'

