Mitsubishi Outlander 2.0 Di-D 4WD Instyle (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Outlander 2.0 Di-D 4WD Instyle |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 81.500 km |
ERVARINGEN
- 38.000 km
Samen met echtgenote bijna anderhalf jaar, bijna 40.000km ervaring met de Outlander.
Keuze
We waren aan een nieuwe auto toe: op naar de RAI 2007. Hoge zit was in ieder geval gewenst. Dus een MPV of SUV. Een SUV is stoerder, bovendien hadden we eerder al 5 jaar Espace gereden, nu al een paar jaar een stationcar, en je wil toch wel eens wat anders.
Vitara, Tucson etc. vielen af wegens te gewoontjes. Kuga, Tiguan, nieuwe Forrester lieten nog op zich wachten. Freelander (zooierig dashboard), Nitro (plastic, over the top), Pathfinder (geen standaard ESP etc., wel een mooie bak): er is altijd wat...
De nieuwe Outlander Instyle leek de uitzondering op die regel.
Voor de RAI al proefgereden in Santa Fe (zwabberig), RAV4 (herrie, klein), CRV (emotieloos), X3 (goed, snel, degelijk, maar toen nog geen botsproef... inmiddels wel: 4 sterren, 28 punten, benedenmaats voor dat geld), Murano (boudoir), Compass (klein, plastic).
Vergelijkingstesten van Auto-Bild, 4WD, e.a. erop nageslagen. De Outlander eindigde bijna overal bovenaan. Het werd dus de Outlander.
Door een misverstand met de verkoper (wij wilden licht interieur, verkoper had donker aangevinkt) door dealer van licht lederen bekleding en deurpanelen voorzien. Staat goed: zwart dashboard, zwarte interieur delen, zwarte matten, met lichte stoelen, lichte achterbank, lichte panelen in deuren en her en der wat aluminium-accenten.
Prijs/kwaliteit
SUV's zijn, mede door hun 4-wielaandrijving, prijzig. Prijs-niveau van de Outlander is gelijk aan Honda, Ford, PSA, VW. Dat wil zeggen: de Outlander is duurder dan Opel, Koreanen, Amerikanen en andere Japanners, en ruim goedkoper dan Zuid-Duitsers en Landrover, mist wel hun uitstraling...
Kwaliteit is prima. Afwerking OK, maar niet meer dan dat.
Uitrusting
De uitrusting is rijk, maar voor een topmodel niet helemaal compleet.
Niet: navigatie, regen- of parkeersensoren, auto-dimmende binnenspiegel, leesspotjes, el. voorruitverwarming, verlichte make-up spiegel, diepteverstelling stuur. Sommige zaken zijn niet leverbaar. Andere bijbesteld.
Achteruitrij-camera zoals 4007 lijkt een veilig idee. Nabestellen? Aftermarket? Nog niet achteraan gegaan.
Geen lage gearing of Hill Descent Control. Nog niet gemist.
Gelukkig wel: 4WD, ESP + traction control, ABS, ACC, CC, xenon, leer, 18 inch lichtmetaal, koelvak, el. schuifdak, meervoudig verstelbare verschuifbare achterbank, opklapbare 3e zitij (noodzitje), el. verwarmbare/verstelbare stoelen, Rockford Fosgate 650W audio, keyless entry, el. verwarmde verstelbare/inklapbare spiegels. 5 jaar garantie (3 jaar + 2 jaar extra voor 400 euro) etc.
Praktijk
Fijne auto: comfortabel, behoorlijk luxueus. Bovendien beschikt ie over een geweldige wegligging, lekkere versnellingsbak, voldoende ruimte. Je kijkt naar een plezierig gestyled, no-nonsense dashboard. Je voelt blindelings te vinden, prettig aanvoelende knoppen en een zalig dik leren stuurtje met bediening van audio, cruise-control en telefoon erop. Je hoort een fantastische geluidsinstallatie, geen rammeltjes of bijgeluiden. Geheel voelt robuust, solide, sterk.
Kritiek.
Rumoerige koudloop motor.
Motorprestaties volstaan, maar zijn hoorbaar. Had beter even kunnen wachten op de 2.2 hdi. Die is nu zelfs goedkoper dan de Di-D (de 'oude' pompverstuiver TDi van VW)
Rijwindgeruis aan de spiegels bij snelheden boven 120 kmh. Niet hinderlijk genoeg om andere spiegels voor te kopen, toch irritant. Geluidsisolatie in het algemeen houdt niet over.
Elke 15.000 km een beurt. Niet echt van deze tijd.
Lichtbundel dimlicht reikt niet ver genoeg voor snelheden boven 160 kmh
Matig functionerende blue-tooth. Slecht verstaanbaar voor andere partij. Zit hinderlijke vertraging in. Moet iets aan te doen zijn. Matige voice-dial. Langere namen gebruiken helpt.
Piepjes parkeerhulp en klikjes richtingaanwijzer erg zacht, slecht hoorbaar.
4 sterren (32 punten) bij Euro NCAP. Freelander (35), Tiguan (34), Kuga (33) wel 5 sterren.
Economie
Verbruik 1:12,5 (8liter/100km) in 4WD. Bij autobahn-snelheden 1:10. Had 12 jaar geleden een A4 1.9TDi die 1:16 liep. De Outlander weegt meer (bijna 1700 kg), en heeft een slechtere Cw-waarde, maar toch... Geen verbruik om over naar huis te schrijven.
Geen overdreven olieverbruik. Grote beurt incl. pollenfilter 300 euro.
Winterbanden Blizzak + 16 inch lm velgen bij Profile voor 1100 euro.
Zoals gezegd 5 jaar garantie.
In 2008: made in Holland, nu met parkeerhulp, incl. met. lak voor 45 mille.
Maar de grootste klap bij dit soort wagens is natuurlijk de afschrijving. Eigenlijk is de rest (wegenbelasting, verzekering, verbruik, onderhoud) daarbij vergeleken peanuts.
Ergo
Al met al een goede auto (met een paar minpuntjes), waar we niettemin blij mee zijn.
- 38.000 km
Problemen? Niets noemenswaardigs.
AFSCHRIJVING
- 63.000 km
Na ruim twee jaar zijn we nog steeds bijzonder blij met onze Outlander.
Wel kregen we afgelopen maart een briefje van Mitsubishi NL dat er een probleempje zou kunnen ontstaan met een remlichtschakelaar, waarvoor we ons mochten melden bij de plaatselijke dealer of een dealer naar keuze, waar betreffend onderdeel kostenloos vervangen zou worden. 1 enkel minder onderdeeltje: kan gebeuren, nietwaar? Goede service, je daarvan op de hoogte te stellen. Afspraak gemaakt met dealer in Amersfoort, waar de vervanging onverwijld werd uitgevoerd. Na 10 minuten konden we weer weg.
Dat deden we echter niet.... Aangezien we emigratie-plannen hadden, hebben we geïnformeerd wat de dealer voor onze wagen zou teruggeven. Zijn inkoopprijs dus. We zouden de Outlander wel graag mee willen nemen naar het buitenland, maar bij emigratie naar Zwitserland - en daar wilden we toevallig heen - komt men niet in aanmerking voor rest-BPM-teruggave (binnen de EU en de overige EER-landen wel). De rest-BPM bedroeg op dat moment ongeveer 8.000 euro. De Outlander meenemen als huisraad zou dus het weggooien van 8.000 euro betekenen, kapitaalvernietiging. (Een douanier: "Beter hem hier verkopen en in Zwitserland een nieuwe kopen. Daar zijn ze namelijk ook nog eens een derde goedkoper")
Om een lang verhaal kort te houden: aangezien we het bod van de dealer aan de lage kant vonden, hebben we de afgelopen maanden ook elders ons licht opgestoken. Maar hoe we het ook wendden of keerden, we bleken bij verkoop in 2 jaar tijd meer dan de helft afgeschreven te hebben. Dat is 1000 euro per maand! Enkel afschrijving... Wie maalt er dan nog om het exacte verbruik, of wat een liter diesel kost, of een beurt, een setje winterbanden, een incidentele parkeerbon?? Wie struint er dan nog het web af op zoek naar een verzekering van paar tientjes minder? Per jaar, welteverstaan.
We hebben besloten de Outlander, waar we immers heel tevreden over waren en zijn (de auto kan er ook niets aan doen), nog 8 jaar te blijven rijden en er zodoende dus maar (?) 400 euro per maand op af te schrijven... En omdat we in Zwitserland twee 4WD's nodig hebben, hebben we naast de Outlander een R-Klasse uitgezocht. Daarvan weten we tenminste vooraf dat de afschrijving astronomisch is. Levering volgt in november. Onze review iets later.
tweede auto
- 67.000 km
We wonen inmiddels een half jaar in Zwitserland, maar er zijn slechts 5.000km bijgekomen. De Outlander is namelijk gedegradeerd van 1e naar 2e auto. Het jaarkilometrage is dientengevolge danig geslonken: van 30.000 km per jaar naar minder dan 10. Veel korte stukjes, woon-werkverkeer van 20 km heen en 20 km weer. Lekker sturen over slingerende binnendoorweggetjes. Sinds half december de winter gans Europa in zijn vorstige greep heeft genomen, zijn het helemaal feestkilometers: de Outlander geeft op 16 inch Bridgestone Blizzak LM 25 winterschoeisel geen krimp. Ook geen rammeltje, kraakje, of piepje te horen, enkel de sublieme stereo, benevens - de eerste 2 koude minuten - de motor. Hij ligt een tikje minder strak dan op zijn 18 inch Bridgestone Dueller Sport zomerbanden, maar het tempo ligt in de sneeuw dan ook wat lager.
Het verbruik ligt nog steeds op 8 liter per 100 km (nog steeds altijd in 4WD-modus)
Bij het huidige gebruik hebben we geen last meer van windgeruis aan de buitenspiegels, noch van ontoereikende dimlichtbundel bij hoge snelheden. Bluetooth perikelen zijn ook verleden tijd Toegegeven, op een verrassende, niet erg structurele wijze: geen telefoongebruik in auto. En, grappig detail, na de laatste beurt ( bij 60.000km) gaf de boordcomputer een volgende beurt aan bij 80.000km. Het 15.000km beurt-interval is dus plots opgerekt naar een acceptabeler waarde (20).
De zachte piepjes van de parkeerhulp blijven een handicap, maar met de zachte klikjes van de clignoteur hebben we inmiddels leren leven door vaker gebruik te maken van de drie-keer-knipper-stand (licht beroeren richtingaanwijzer - niet door duwen)
We zijn bezig de auto in te voeren. Hij is al ingeklaard bij het Zollamt maar moet nog uitvoerig gekeurd worden door het StrassenVerkehrsamt. Staat een afspraak voor eind februari. Weinig twijfels over of onze Outlander, een dijk van een auto immers, de keuring zal doorstaan.
Problemen: nog steeds niets noemenswaardigs.
CH-nummerplaat
- 68.000 km
De Outlander is sinds gisteren aan het vaderlandse autobestand onttrokken en toegevoegd aan het Zwitserse. Na de tweede keuring werden de opvallende gele kentekenplaten door de dienstdoende keurmeester van het StrassenVerkehrsamt Aargau zonder pardon uit hun vatting gewipt, waarbij het harde plastic van de randjes aan de hoekjes sneuvelde. "Geeft niets", zei ie. Hij drukte me de platen in handen en ik mocht bij een vriendelijke dame achter een loket tegen inlevering van mijn oude NL-platen Zwitserse platen en papieren gaan halen. Waarom het sneuvelen van de randjes niet erg was bleek op slag. De voorste veel kleinere plaat paste sowieso niet, en achterop zijn de Zwitserse 2 cm smaller en reiken niet tot de hoekjes. Bij een toebehoorhandel een dorpje verderop voor CHF 10,- 2 nieuwe vattingen gekocht en erop geschroefd. Ik rij ineens een heel stuk anoniemer rond.
Waarom een tweede keuring? Bij de eerste keuring bleek het zelfstellende xenon-dimlicht te laag afgesteld... Heb maar niet geprobeerd dat de lokale Mitsubishi-dealer onder garantie te laten uitvoeren. Wij Nederlanders hebben toch al zo'n naam in het buitenland. Bovendien: kan zijn kachel niet van roken. Immers heeft hij de auto niet geleverd, en zijn kinderen moeten ook te eten hebben, nietwaar.
Ook moest ik voor de Dezent-velgen waar mijn winterbanden op staan bij de bandenvakhandel een officieel goedkeuringsbewijs halen, aangezien het geen originele Mitsubishi velgen betrof. Kosten CHF 70, -.
Totale kosten invoer als huisraad en keuring etc.: ca. CHF 500,- = 350 euro.
De Outlander rijdt nog steeds als een tierelier. Buiten sneeuwt het weer, aan deze winter lijkt geen eind te komen, en ik moet toch vanmiddag weer op mijn werk zien te komen: blij dat ik hem heb meegenomen hierheen.
Helemaal niets op aan te merken
- 75.000 km
De outlander is nu bijna 4 jaar oud en voelt nog even robuust als de dag dat ie de showroom uitgezwaaid werd. Bijna 4 jaar zonder ooit tegen te sputteren of te haperen. Geen lekkende open daken, geen weigerende parkeersensoren, geen op hol slaande elektronica, niets. Hij heeft nog geen klap verkeerd gegeven.
Hij heeft dan ook nog niet zo veel gelopen. Het afgelopen jaar zijn er maar een paar duizend km bijgekomen. Het ziet er echter naar uit dat dat het komend jaar weer meer wordt.
Eind oktober de winterwielen eronder en vorige week de winterbanden weer ingeruild voor gewoon rubber, dat is alle zorg geweest die de Outlander gevraagd heeft.
Probleemloze auto, die je hier op het CH platteland veel ziet. Beduidend meer dan zijn Franse PSA-broertjes. Nu ik erover nadenk: beduidend meer dan al zijn klassegenoten eigenlijk, of het moest de X3 zijn.
De gefacelifte versie ben ik hier pas een paar keer tegengekomen. Heeft er vast mee te maken dat Mitsubishi in CH de restpartijen van de pre-facelift versie nog steeds verkoopt. Met aantrekkelijke kortingen.
Meer valt er niet te melden.
Vaarwel, tot ziens, adieu, sayonara
- 81.500 km
Na een kleine viereneenhalf jaar hebben we toch nog onverwacht afscheid genomen van onze hondstrouwe Outlander. Ons dochtertje dat zoveel zoete herinneringen heeft aan de mooie en zeker ook lange uren die ze op de achterbank heeft doorgebracht, weende zachtjes. Ja, het deed even zeer...
Nee, de auto zelf kon er niets aan doen. Hij heeft ons ruim 80.000km meer dan voortreffelijk vervoerd. Ik zou bijna zeggen: ter zijde gestaan. Altijd paraat, 100% betrouwbaar, geen enkel mankementmentje, zelfs geen enkel rammeltje.
Waarom dan toch afscheid genomen? We zouden hem - ingegeven door de catastrofale afschrijving gedurende de eerste twee jaar - bij wijze van uitzondering toch oprijden? Waarom dan nu de plannen omgegooid? Waarom een trouwe huisgenoot de deur gewezen? Verkwanseld?
Het antwoord is even simpel als voordehandliggend: financiële overwegingen. Een dealer hier stelde een deal voor die ik niet met mijn geweten in overeenstemming zou kunnen brengen als ik hem zou hebben geweigerd. Voorts vind ik de gefacelifte versie van de Outlander (sinds 2010) gewoon mooier, vinden we het vooral veelbelovend klinkende Thunder Blue onderhand een tikje flets worden, en begon ons de humeurige pompverstuiver-diesel-rochel op koude ochtenden enigzins te storen. Daarenboven wilden we graag een automaat.
Dat alles bij elkaar opgeteld, hebben we onze diesel vandaag ingeruild tegen een vier jaar jongere Tanzanit blauwe Outlander 2.4 4WD CVT Navigator (een actie-model gebaseerd op de Instyle-versie, uitgebreid met navi, bochtverlichting, en achterruitrijcamera en nog een paar gimmicks).
Dit weekend nog een paar honderd kilometer door de bergen uitgebreid afscheid genomen. Toen was het schluss. De kofferruimtemat en ook de rubbermattenset voor de wintersport hebben we niet ingeleverd, die hebben we bewaard voor de nieuwe. En ook de winterwielen hebben we op de nieuwe laten zetten. Zo blijft de oude toch nog een béétje bij ons...
.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.