Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Sport (2003)

autoreview

Mitsubishi Lancer Wagon
Mitsubishi Lancer WagonMitsubishi Lancer WagonMitsubishi Lancer WagonMitsubishi Lancer WagonMitsubishi Lancer WagonMitsubishi Lancer WagonMitsubishi Lancer WagonMitsubishi Lancer - interieurMitsubishi Lancer - interieurMitsubishi Lancer - interieur

Signalement

UitvoeringLancer Wagon 1.6 Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst120.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 70.000 km

Na een lange periode van lease auto's te hebben gereden was het door baan-wisseling ineens nodig een eigen auto te gaan aanschaffen. Doordat ik zeker 3 jaar lang in Ford focus stationwagens heb gereden bleef dat merk toch trekken. Dankzij 2 probleemloze jaren in een benzine futura uitvoering heb ik 1,5 pech achter de rug met een focus diesel automaat waarbij ik tot twee keer door de ANWB moest worden gered.

Maargoed ik was op zoek naar een mooie ruime auto met voldoende beenruimte en vooral een sterke technische achtergrond. De auto moet zeker 3 to 4 jaar meegaan zonder een krimp te geven. Japanse auto's zijn dan toch het type auto's dat boven komt drijven.

begin 2009 was ik tot op een haar na van plan als opvolger van mijn focus een Mitsubishi Lancer te leasen. In de showroom direct verlieft op de auto en vanaf toen de auto altijd als serieuze kandidaat gezien. Ook als particuliere aanschaf.

na lang zoeken naar een model met "weinig" kilometers (max 80.000) kwamen we uit bij een dealer in Hoorn waarvan een monteur zijn eigen Lancer te koop aanbood. De auto was werkelijk in bijna nieuwstaat met eigenlijk geen lakbeschadigingen en geen beschadigingen aan bekleding of interieur. Mijn voorkeur ging uit naar een model met de 2 liter motor maar die waren niet te vinden in een dergelijke staat zoals we deze 1.6 benzine versie hebben aangetroffen.

Doordat de 2 liter uitvoering uiteindelijk toch ook duurder is in belasting, verz en natuurlijk brandstof toch voor de 1.6 gegaan en heowel ik geen spijt heb van de keuze van de auto had de 2 liter toch voor meer rijplezier gezorgt. de auto is niet traag en wil graag van zijn plek maar door zijn 1250 kilo is de auto geen racemonster. Je komt er op de Nederlandse (en Duitse 195 km/h vlgs tom-tom) snelwegen behoorlijk mee vooruit maar snelle en vlotte inhaalmanoeuvres hebben wat meer aanloop- of bedenktijd nodig.

Zoals door veel mensen geschreven heeft de auto wat "last" van bandengeruis. Dit kan ik beamen. Boven de 120 km/h zul je je stem wat moeten verheffen en is het niet oncomfortabel de radio wat harder te zetten. Na montage van nieuwe Dunlop sport 01 banden is het bandengeruis aanzienlijk verminderd tov de "oude" michelins die er onder lagen. Waar ik nu tegenaanloop zijn de toeren van de motor. de motor lijkt bij een toerenbereik boven de 3500 toeren een frequantie te maken die dwars door de vele lagen isolatie lijkt te snijden. Vervelend daar ik graag 130 of harder rijd, vreemd genoeg lijkt het indringende geluid veel minder te zijn als ik op de bijrijdersstoel zit.

Zoals gezegt is de auto lekker ruim en kan je achterin goed zitten als je zo rond de 180cm bent. De gebruikte materialen in het interieur verdienen een pluim en doen hoogwaardig aan en zijn uitstekend schoon te maken. Ook de fluwelen stof op de stoelen doet erg luxe aan en is zeer netjes en kwalitatie gemaakt. geen lelijke stiksels zoals ik deze vaak zie bij volkswagens, fords etc.

de auto kostte nieuw destijds 16.999 euri en de hoeveelheid nuttige gadget die er op zitten is/was voor die prijsklasse erg goed. Ik heb het sport model waarbij zaken incl zijn als:

- verlaagd stijf sport onderstel
- 16 inch lichtmetaal
- mistlampen
- momo alu/lederen sportstuur
- prvacy glas achter
- ext alles meegespoten

Tot op de dag van vandaag blijf ik me verbazen over de handigheidjes die in deze auto zitten van inmiddels 6 jaar oud en de destijds eerder genoemde prijs:
- Elektrische ramen rondom (meerpijs bij vele merken, zelfs nu nog)
- lampje in kofferbak (mijn ibiza 2004 had het niet, pas na de facelift)
- 12v aanluiting in kofferbak (altijd handig en zeker niet standaard)
- middenconsole achterbank met bekerhouders (luxe)
- variable interval, wissers (voor een auto van 6 jaar oud)

Nu zijn het misschien zaken die in menig auto standaard zijn maar deze wagen in wel 6 jaar oud en had een aanschafprijs dat ver onder vergelijkbare auto's lag.

Inmiddels binnen een half jaar meer dan 10.000 gereden en eigenlijk probleemloos op het vervangen van de (uitgedroogde) banden na. Dit kan je echter geen probleem van de auto zelf noemen.

Wat ik mis aan de uitrusting is een cruisecontrol maar dit blijkt niet meer vanuit mitsubishi zelf in te bouwen. wel een extern apparaat maar dat wil ik ik niet en daarbij betaal je dan ook de hoofdprijs. In september een APK en grote beurt en hou iedereen op de hoogte mochten er toch problemen komen.





APK en kleine beurt

  • 82.000 km

De auto moest worden ge-APK-ed en kreeg gelijk op aanraden van diverse mensen een nieuwe distibutieriem tezamen met een kleine beurt. Zoals bij bijna alle Mitsubishi's geen bijzonderheden te melden en natuurlijk zonder enige problemen door de APK gekomen.

Deze zomer met de auto naar Kroatië gereden en zonder enig probleem en in alle comfort hebben we binnen 2 weken 3000km afgelegd met een vol beladen auto en hoge snelheden op de duitse snelwegen. Nog steeds tevreden dus

ingeruild voor iets nieuws

  • 120.000 km

Inmiddels hebben de we de auto ingeruild voor een andere auto. Ik heb wat wijzigingen doorgevoerd bij de betrouwbaarheid. Tot twee keer toe last gehad van aanlopende schijfremmen aan de voorzijde waarbij deze flink gaan roken en stinken. de eerste keer netje onder (garantie) vervangen door de dealer en nu is het weer. jammer en dit hoeft niet lijkt me. Ook hebben we de laatste tijd wat minder vertrouwen in de auto gekregen doordat deze bokte bij het starten en een keer tijdens het rijden. Dit is daarna nooit meer voorgekomen en de garage kon er ook niks van vinden. jammer want het vertrouwen wordt er niet groter van. uiteindelijk toch 4 jaar met plezier mee gereden.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens