Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mitsubishi Lancer

Vergeten imago

Mitsubishi Lancer
  • Maurice de Boevère
  • Eerste rijtest
18 juli 2003 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Autoweek nummer 25
Autoweek nummer 25

Je leest het in Autoweek nummer 25

Met de introductie van de nieuwe Lancer Sedan en Wagon krijgt het turn around-plan van Mitsubishi, waarbij in vijf jaar tijd het hele modellengamma op de schop gaat, gestalte. De Japanners zullen vanaf september, als de kleine middenklasser in de showroom staat, met spanning de verrichtingen van het model volgen; de met een beladen typenaam gezegende Lancer vertegenwoordigt het merk in het felbevochten c-segment, een klasse die Mitsubishi twee jaar geleden verliet.

In Mitsubishi-kringen is Lancer een klinkende naam. Met een model dat deze toevoeging draagt, maakt het Japanse merk z'n debuut op de Europese markt; in 1974 toont Mitsubishi een dan nog achterwielaangedreven Lancer op de London Motor Show. Daarna prijkt de Lancer 27 jaar op de prijslijsten. Topjaren zijn 1986 en 1987, als de fabrikant ruim meer dan 3.500 Lancers aan de man brengt. In 2001 valt het doek voor de het type, dat dan nauwelijks meer op enige belangstelling van de autokoper mag rekenen. De Carisma, die tussen twee segmenten in hangt, vangt de klap op, maar in de klasse waar de Opel Astra en de VW Golf de scepter zwaaien heeft Mitsubishi het nakijken.

Met de nieuwe Lancer is Mitsubishi terug van weggeweest in het c-segment. Het is niet een potentiële opvolger voor de Carisma. Net als alle nog te introduceren Mitsubishi-modellen is de Lancer anders gepositioneerd. Met andere woorden: in het hele gamma zullen segmentverschuivingen optreden; Mitsubishi begint als het ware opnieuw; turn around. Het zal geen enorm marktaandeel pakken met de Lancer – de importeur gokt op 1.000 verkochte exemplaren in het eerste volledige verkoopjaar, 2004 - maar dat kan de organisatie niet deren; het heeft andere plannen met de nieuweling. Lancer staat symbool voor Mitsubishi's sportieve inborst; het merk won maar liefst vier maal de Finse Duizend Meren Rally met een Lancer. De negende generatie heeft de edele taak deze emotionele toegevoegde waarde uit te dragen. Bovendien introduceert het model het nieuwe gezicht van Mitsubishi, dat we in andere variaties zullen terugzien op nog te lanceren modellen als de NCC (New Compact Car), de Grandis, en zo voorts – Mitsubishi plant een waar modellenbombardement (14 nieuwe auto's in vijf jaar).

Onmogelijke opdracht?
Vooralsnog verwijzen de Evo-versies naar Mitsubishi's sportieve aspiraties. Of de 'gewone' Lancer de zinderende sportiviteit kan uitdragen, is nog maar zeer de vraag. Het lijkt een onmogelijke opdracht. Er komen twee varianten, een sedan en een wagon. Beide stralen vooral rationaliteit uit. De neus oogt het meest frivool. Grote koplampunits flankeren een gespleten grille in de vorm van een lachende mond. Beide kanten worden gescheiden door een V-vormig centraal element waarop het logo met de drie diamanten is aangebracht. Over de identiteit van het model kan zo geen twijfel bestaan. De sedan oogt en profile en van achteren vooral klassiek; da's inherent aan de carrosserievorm. Mitsubishi hoopt vooral op Zuid- en Oost-Europese markten te scoren met de Lancer-met-kont. Het heeft voor Nederland vooral z'n kaarten gezet op de Wagon, die op dezelfde wielbasis staat als de sedan. De station is gezegend met een karakteristieke bilpartij, waarin rechte lijnen en grote vlakken een hoofdrol spelen. Hoekige, langwerpige achterlichtunits lopen van het dak tot de bumper en verlenen de kont dynamiek. De scherpe horizontale vouw in het blik van de achterklep maakt de achterkant optisch dikker; dat kan 'ie wel gebruiken, want de Lancer is relatief smal. Directe concurrenten als de Toyota Corolla, de Opel Astra en de Subaru Impreza zijn een tik breder. De Lancer Wagon is echter wel langer dan z'n opponenten. Maar in de hoogte legt 'ie het weer tegen ze af. De hoofdruimte aan boord is dan ook relatief beperkt. Maar 'elk nadeel heb z'n voordeel', zei een laat twintigste eeuwse voetbalgoeroe al. De Lancer wagon heeft door z'n lage dak niet de uitstraling van een grote allesvervoerder, maar veel meer van een lifestylecombi.

Piece de resistance
Over de standaarduitrusting van de nieuwe Lancer kunnen we met een gerust hart naar huis schrijven. Mitsubishi levert twee uitrustingstrims, Comfort en Sport. De comfort heeft af fabriek al een airco aan boord, zes airbags, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en – heel opmerkelijk – elektrisch bedienbare ramen vóór én achter. Aan de buitenzijde is niet af te lezen dat je met de instapper van de range op pad bent; bumpers en spiegels zijn in carrosseriekleur uitgevoerd en in de wielkasten huizen 15' lichtmetalen wielen. Wie kiest voor de Sport, krijgt 16' wielen en mistlampen in de voorbumper. Bovendien staat de Sport dichter bij het asfalt. Het interieur is in dat geval voorzien van geprofileerdere sportstoelen en witte wijzerplaten. Piece de resistance is het heerlijk in de hand liggende driespaaks Momo-sportstuurtje.
Op motorisch vlak is de keuze beperkt tot twee krachtbronnen, een 1,6- en een 2,0-liter. Een diesel is er niet en komt ook niet voor deze generatie Lancers. Een gemis, zeker nu de diesel in Europa steeds meer in de belangstelling komt te staan. Japanners die voor de Lancer in eerste instantie vooral thuismarkt en de Verenigde Staten in gedachten hadden, zijn helaas voorbij gegaan aan de ontwikkelingen op het Europese vasteland. Voor de Lancer is op andere markten wel een 1,3-liter benzinemotor beschikbaar, maar de Nederlandse importeur heeft besloten deze niet te voeren. Met de 98 pk sterke 1,6 is de Lancer goed bediend. Het aggregaat maakt geen strepentrekker van de Japanner, maar houd 'm op toeren en de Mits kan zich goed meten met het overige verkeer. Het motorgeluid blijft daarbij lang binnen de perken. Alleen als het echt hard gaat, laat de zestienhonderd nadrukkelijk van zich horen. De 2,0-liter (135 pk) is de betere propositie voor sportief ingestelde bestuurders. Zeker in combinatie met het verlaagde Sport-onderstel is de Lancer een fijne stuurauto; hoewel de besturing niet al te veel gevoel geeft, werkt de installatie wel prettig direct. De Lancer is onderstuurd, zoals gebruikelijk bij een voorwielaandrijver, maar de buitenkant van de bocht zoekt 'ie niet al te nadrukkelijk op. De Wagon is door het hogere gewicht van de achterhand gemakkelijker te provoceren tot overstuur dan de sedan door plots van het gas te gaan in de bocht. Je moet daarvoor betrekkelijk ver gaan, want ABS en EBD (standaard op alle modellen) houden de Lancer onder normale omstandigheden keurig in het gareel. Voor de Lancer 1,6 Sport is een viertraps automaat beschikbaar; laten staan, schakelen doe je voor je plezier in de Mitsubishi. Net als in de Evo staat de pook licht naar de bestuurder toegericht en de schakelwegen zijn kort en direct. Vooral bij het schakelen dringen associaties met Mitsubishi's sportieve hart zich op. En daar blijft het eigenlijk bij. De burgermans-Lancer is eerst en vooral een prima uitgeruste no nonsense-auto met goede rijeigenschappen, zonder dat hij op dat gebied uitblinkt. Het opkrikken van het sportieve imago moet de Lancer overlaten aan z'n gespierde broer, smaakmaker Evo VIII. Het kanon verschijnt volgend jaar, compleet met fabrieksgarantie, dit maal.

  • Houd me op de hoogte over de Mitsubishi Lancer
Mitsubishi Lancer Mitsubishi Lancer

Uitgelicht aanbod

    Mitsubishi Lancer 1.6 117 PK SPORTBACK EDITION ONE CLEARTEC

    Mitsubishi Lancer 1.6 117 PK SPORTBACK EDITION ONE CLEARTEC

    • 2011
    • 100.834 km

    € 8.450

    Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 Edition Two

    Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 Edition Two

    • 2013
    • 79.411 km

    € 8.999

    Mitsubishi Lancer airco lm velgen MITSUBISHI LANCER

    Mitsubishi Lancer airco lm velgen MITSUBISHI LANCER

    • 2008
    • 180.510 km

    € 8.250

Meer Mitsubishi Lancer occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mitsubishi Lancer specificaties
  • Mitsubishi Lancer occasions
  • Mitsubishi Lancer video's
Advies en informatie
  • Mitsubishi Lancer tests
  • Mitsubishi Lancer gebruikersreviews
  • Mitsubishi Lancer index
PREMIUM
Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Ook al denk je met de huidige brandstofprijzen misschien niet meteen aan een SUV, voor velen...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Lancer 1.5 GLX (1987)

    Mitsubishi Lancer 1.5 GLX (1987)

    2
    • 8 april 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Intense (2008)

    Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Intense (2008)

    6
    • 6 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Intense (2006)

    Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Intense (2006)

    8
    • 7 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Intense (2008)

    Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Intense (2008)

    2
    • 2 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Lancer 1.3 GL (1989)

    Mitsubishi Lancer 1.3 GL (1989)

    6
    • 22 september 2019
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 ClearTec Edition Two (2012)

    Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 ClearTec...

    1
    • 28 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi  (2006)

    Mitsubishi (2006)

    6
    • 24 februari 2019
meer reviews
Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802 km - Klokje Rond

Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802 km - Klokje Rond

We hebben er eventjes op moeten wachten, maar eindelijk is het gelukt om een Mitsubishi Outlander...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mitsubishi Lancer (1979) én Honda Civic (1977) – In het Wild

    Mitsubishi Lancer (1979) én Honda Civic...

    31
    • 13 december 2021
  • Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 - 2006 – 414.394 km - Klokje Rond

    Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 - 2006 – 414.394...

    • 7 september 2020
  • Mitsubishi Lancer Evolution Wagon GT - 2005 - Blits Bezit

    Mitsubishi Lancer Evolution Wagon GT -...

    • 12 december 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Mitsubishi Lancer - Proton Saga - Plymouth Colt

    De Tweeling: Mitsubishi Lancer - Proton...

    19
    • 3 november 2019
  • Nieuws
    Dytko Sport maakt 'nieuwe' Mitsubishi Lancer Evolution

    Dytko Sport maakt 'nieuwe' Mitsubishi Lancer...

    7
    • 3 januari 2019
  • Nieuws
    'Mitsubishi Lancer keert terug als cross-over'

    'Mitsubishi Lancer keert terug als cross-over'

    33
    • 24 april 2018
  • Nieuws
    Mitsubishi Lancer leeft voort als Grand Lancer

    Mitsubishi Lancer leeft voort als Grand...

    29
    • 15 februari 2017
Merk
Merk
  • Achtergrond
    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit de Oude Doos

    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit...

    19
    • 4 mei 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende samenwerking

    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende...

    20
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    37
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Mitsubishi Galant GTI (1989) - Liefhebber Gezocht

    Mitsubishi Galant GTI (1989) - Liefhebber...

    20
    • 3 april 2022
  • Nieuws
    Sportieve topversie voor Mitsubishi Space Star

    Sportieve topversie voor Mitsubishi Space...

    24
    • 22 maart 2022
  • Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802 km - Klokje Rond

    Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802...

    • 14 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden