Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Invite (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Lancer Wagon 1.6 Invite |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wij zijn van plan onze 2 (oudere) auto’s te verkopen en 1 nieuwe te kopen. Na een zoektocht waarop wij de Dacia Logan MCV en Chevrolet Nubira Wagon op ons pad troffen kwamen wij ook deze interessant geprijsde en goed uitziende Mitsubishi Lancer Wagon tegen. Vanaf juni ook leverbaar in de Intense uitvoering met zuinige 1.6 motor (in Duitsland is deze al langere tijd beschikbaar). De 2.0 is stukken royaler met brandstof, maar met de 1.6 is een gemiddeld verbruik van 1 op 14 prima haalbaar. Proef gereden bij Mitsubishi dealer Herman Jubbega in Meppel waar op 2e paasdag ondanks het wisselvallige weer (natte sneeuw, wind) een 1.6 invite zonder morren naar buiten wordt gereden. Bij het wegrijden valt meteen op dat de motor gretig op het gaspedaal reageert, ondanks de vele pleidooien hier voor de snellere 2.0 denk ik dat eigenlijk iedereen aan deze 1.6 genoeg heeft en zo veel brandstof kan besparen en op die manier milieuvriendelijker bezig is en minder kostbare fossiele brandstoffen verknoeit. De ruimte in de auto is boven verwachting, door de rechte ietwat hoekige achterkant heeft de auto een behoorlijke kofferruimte. Verder kan ook ik met mijn 1.97 meter nog goed op de achterbank zitten. Het weggedrag is zeer stabiel, ook in bochten en bij hogere snelheden. Wat wel opvalt is de ietwat lichte besturing die door mij persoonlijk als iets te licht wordt ervaren. De motor is verder muisstil, ook buiten moet ik met mijn hoofd voor de gril om ’m te horen draaien. De afwerking is top, geen rammeltjes of kraakjes, geluid van banden en regen zijn wel duidelijk hoorbaar, maar windgeruis via naden of kieren is er niet. Het dashboard is veruit het mooiste dashboard in deze klasse. Andere merken bieden hier een grijs plasticachtige dashboard (Dacia, Chevrolet), terwijl Mitsubishi een fraai zwart dashboard met alukleurige strip aanbiedt. Ook de donkere stof op de stoelen oogt sportief en luxe. De stoelen zitten goed, hoe ze op lange afstanden bevallen heb ik helaas niet kunnen testen. De versnellingsbak schakelt goed, maar niet meer zo goed als de Japanse versnellingsbakken uit de jaren 80, dit valt me meer op bij moderne Japanners. Hoe zou dit komen?
Kortom de auto is een absolute aanrader en ik denk de beste aanbieding in deze prijsklasse gezien de goede reputatie van Mitsubishi, de 3 jaar garantie, de lage prijs en het feit dat je een auto rijdt die je niet op elke straathoek ziet en voor een stationwagon bijzonder sportief oogt, vooral de invite en intense.
Uiteindelijk is onze keus gevallen op een gebruikte Volvo V-50 1.6 diesel waarover nog een review volgt na de zomervakantie van 2008, maar dat had niets te maken met de kwaliteit van deze Mitsubishi die ons zeker overtuigd heeft. Met een LPG G-3 installatie is dit een voordelig te rijden station die ook leuk is voor de kleine zelfstandige gezien zijn lage bijtelling.
Op de foto afgebeeld de Lancer 1.6 intense wagon zoals in Nederland leverbaar vanaf juni 2008.
PROBLEMEN
N.v.t.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.