Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Eclipse Cross PHEV Instyle |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 7.500 km |
Eclipse Cross PHEV Red Diamond
- 980 km
Ik heb de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV nu zo’n 3 weken voor de deur staan en het lijkt mij leuk om op te schrijven wat deze auto zo bijzonder maakt.
De pensioengerechtigde leeftijd nadert en heb al ruim 45 jaar in verschillende auto’s rond gereden. Mijn eerste was een Mini 850 uit 1972 en via via gekocht. Heerlijke auto eind jaren 70.
Mijn eerste auto bij de dealer was een Mitsubishi Colt 1400 GLX uit 1979. Fantastische auto met een soort van overdrive op alle versnellingen. Daarna een aantal Opels en vooral veel Volvo’s gereden. Mijn voorlaatste auto was een VW E-Golf.
Nu het pensioen nadert en we van plan zijn om met een caravan op reis te gaan had ik een aantal wensen/eisen waaraan de nieuwe auto moest voldoen.
Dat waren onder andere een hogere zitplek, een trekgewicht van 1500 kg, een plug- in hybride, kleur moest rood zijn (er zijn al teveel grijze, zwarte en witte auto’s) en de auto moest een open dak hebben. En dit allemaal voor een budget van rond de 40K Daarnaast moet het als het even kan een exclusieve auto zijn.
We hebben gekeken naar een Ford Kuga, een Lynk & Co, Mini Clubman, Citroen Aircross C5 maar deze vielen om diverse redenen allemaal af.
Toen lazen we een artikel in een kampeerblad en lazen we de test met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Deze kwam goed uit de test en we zijn toen bij de dealer gaan kijken. Daar stond een wagen in de kleur Red Diamond. Deze kleur is echt schitterend. Na diverse proefritten met de Eclipse Cross waren we overtuigd.
Vanwege het lopende contract met de E-Golf moesten we goed plannen wanneer de Eclipse Cross gekocht en geleverd moest worden. Begin April wilden we de Eclipse Cross graag geleverd krijgen. Dus begin dit jaar bij de dealer geweest en een zoekopdracht uitgezet voor een Eclipse Cross PHEV in Red Diamond in Instyle uitvoering.
Dit is de uitvoering met open dak, lederen bekleding en nog veel meer accessoires. Dat bleek echter een lastige opdracht om een dergelijke auto met weinig kilometers in die uitvoering en kleur te vinden.
Na een goed gesprek met de dealer en de nodige onderhandelingen zijn we uitgekomen op een voorraad auto in de juiste kleur en uitvoering. Tevens bleek deze auto wit/beige leer te hebben. Verder is de auto voorzien van een vaste trekhaak, all season banden, instaplijsten en een kofferbak- en bumperbescherming.
Begin April de auto opgehaald en nu een kleine 1000 km gereden. Om alvast vooruit te lopen op mijn bevindingen. De auto rijdt heerlijk, je zit hoog, goed uitzicht en de auto rijdt super smooth.
Vanwege de E-Golf hebben we een thuislader en de Eclipse wordt bij thuiskomst altijd aan de stekker gehangen. Alleen dan heb je een laag verbruik. Op een volle accu kan je ong 45 km rijden waarna de benzinemotor inschakelt om de generator aan te drijven. Daar merk je verder niets van. Omdat we ook langere stukken dan 50 km rijden verbruik je toch benzine. Nu na zo’n 1000 km is er ong. 25 liter benzine verstookt. In deze dure tijden vindt ik dat een mooi verbruik. Hoe dat met de caravan gaat later in de zomer moet nog blijken.
Wat verder opvalt in de Eclipse Cross zijn de waarschuwingsgeluiden. De handleiding is ong. 600 pagina’s dik en voor dat je alles gelezen en ingesteld hebt ben je een week verder. Er valt heel wat in te stellen. Het interieur is minder strak dan de E-Golf, welke een fraai digitaal dashboard, geavanceerde mediaplayer en strak interieur met fraaie materialen heeft. Maar het interieur in de Eclipse Cross ziet er degelijk uit, met een fijne headup display en een radio met een volume knop!!
Wat echt niet meer kan bij een dergelijke auto is het gemis van een automatische achterklep. Dat moet er toch echt op zitten. Daarbij gaat de klep moeilijk open en moet je echt doorduwen. Een ander minpunt is de remote app. Hier mee zou je de verwarming , airco en andere zaken van afstand moeten kunnen bedienen. Dat lukt eigenlijk alleen als je in de auto zit.. Kijken hoe dat opgelost gaat worden.
Maar dat zijn de enige minpunten. Je rijdt als een koning in deze auto die je niet veel tegenkomt en dat vindt ik ook wel fijn. Je valt echt op zo. Nu eerst maar eens kilometers maken.
Dl 2 plus caravan
- 7.500 km
Hierbij het 2e verslag van mijn ervaringen met de Eclipse Cross.
We hebben nu, net na onze vakantie totaal 7500 km gereden waarvan de laatste weken 3000 km met een caravan van 1500kg erachter.
Maar laten we beginnen met de eerste ervaringen. Er waren een aantal zaken waar ik niet tevreden over was. Dat betreft de Remote control, waarbij je de auto op afstand kan verwarmen of koelen, de voortgang van het laden checken en nog wat andere zaken regelen. Echter de verbinding van deze app met de auto is waardeloos. Alleen als je in de auto zit werkt deze remote control. Daarvoor wilde ik een afspraak maken met de dealer en tegelijk de navigatie laten updaten. Deze was van 2020 en de auto van 2023. Afspraak eind april gemaakt maar door de drukte bij de dealer kon ik pas eind juni terecht..
Bij ophalen van de auto werd aangegeven dat de update van de navigatie gedaan was en werd gezegd dat het bereik van deze app maar een meter of 10-15 is. Daar schieten we dus niet veel mee op. Echter bleek bij thuiskomst dat de PHEV info op het multimediascherm niets meer deed. Dealer gebeld en toen in overleg met de dealer alles gereset. Echter zonder resultaat en er is nu een nieuwe computer besteld die over 6 weken binnen moet komen en het euvel verhelpen. Dat wat betreft de minpunten.
Het positieve is dat we de Eclipse bij thuiskomst altijd aan de lader hangen en dat dat de eerste 4500 km een verbruik oplevert van 1:38. In de maanden april, mei en juni maar 1 x per maand getankt! Samen met het electra verbruik geeft dat een kostenpost van nog geen € 0,10 per km. Daarnaast zit je hoog op de bok en zweef je over de weg. Ook rij je exclusief met deze auto: je komt ze niet veel tegen ?
Het verbruik met een caravan geeft een wat ander beeld wat betreft het verbruik. Met de caravan erachter en rijdend in de Ardennen en Beieren dus heuvel/berg op was het verbruik 1:9,3 Hierbij was er geen mogelijkheid om op te laden.
De Eclipse Cross is een zware auto en de trekkracht is zeer goed. De auto heeft geen enkel probleem met de caravan en ook bij invoegen op de autobahn met een kortere invoegstrook is er voldoende power om snel in te voegen. Wat bijzonder is aan deze auto is het feit dat het toerental van de motor geen enkele relatie heeft met het vermogen. De motor is er alleen maar om de rijaccu op te laden en dat is even wennen. Dat betekent dat de motor soms flink aan het werk is terwijl je niet veel vermogen nodig hebt en soms als je veel vermogen nodig hebt doet de motor rustig aan omdat de accu dan al voldoende geladen is.
Tijdens de rit geleerd dat je de capaciteit van de rij accu op ong. 60-70% moet proberen te houden en dan zoveel mogelijk in charge stand rijden. Bijladen van de rijaccu lukt niet altijd omdat zeker als je omhoog rijdt alle stroom naar de elektra motoren gaat.
Op het eerste traject naar Luxemburg was ik daar nog niet achter en bij het omhoog rijden bij Verviers was de rijaccu leeg. Op het scherm verscheen toe het berucht schildpadje. Deze kwam echter maar tot 2 streepjes en verdween toen weer. Even schrikken dus. Daarna er altijd voor gezorgd dat de rijaccu niet leeg gereden wordt. Ik heb het schildpadje ook niet meer gezien..
Ik hoop dat de computer snel binnenkomt zodat ik weer voor de volle 100% van de auto kan genieten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Intense | Camera | Cruise |Stl. verw. | Apple/Android | Parelmoer |
- 2022
- 37.832 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Executive All seizoenbanden|Trekhaak|1500 kg trekgewicht
- 2022
- 43.046 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Executive | Trekhaak | Navigatie | Keyless | ACC | 360-camera | Apple CarPlay | Android Auto
- 2024
- 16.508 km