Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Eclipse Cross PHEV Instyle |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 15.555 km |
Mijn ervaring
- 15.555 km
Na bijna 2 jaar is mijn oordeel positief. Nu moet ik wel zeggen dat mijn maatstaven relatief gematigd zijn. Ik ben een rustige rijder, ga zelden of nooit harder dan 100km/h. Mijn vorige auto was een Subaru Forester uit 2011, niets mis mee, maar in 10 jaar is er wel een en ander veranderd. Zo geniet ik van de luxe van adaptive cruise control, alle camera's, de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen en de functies van het centrale display.
Natuurlijk zijn er ook negatieve punten. Zo valt het verbruik mij wat tegen. In het begin was het benzineverbruik (bij een lange rit waarbij de benzinemotor alle energie leverde) ongeveer 1:12. Dat lijkt de laatste tijd beter te worden, ik kom nu rond de 1:15 (misschien door de zomer). Maar dat is eigenlijk toch te slecht naar mijn smaak; dat haalde ik met de Subaru ook (soms). Een moderne auto met zo'n optimale aandrijflijn zou beter moeten kunnen. Ik heb gemerkt dat het veel uitmaakt of je mee- of tegenwind hebt, hier speelt de aerodynamica een rol. En natuurlijk is het met de caravan helemaal huilen; dan kom ik rond de 1:8 à 9. Maar dat kan je de auto niet verwijten.
Ook kunnen de geluidjes irritant zijn. Als je de auto verlaat zonder alles af te sluiten klinken er 2x4 (!) luide piepen. Als de adaptieve cruise control de voorligger kwijtraakt: piep, en als er weer een opduikt: piep. Met een aanhanger remmen: piep. Ga je harder dan toegestaan: piep (dat kan je uitzetten, maar dat doe ik toch maar niet).
Sommige zaken zijn een kwestie van smaak. Ik heb geen ervaring met het rijgedrag van een BMW en het interieur van een Volvo of Mercedes. Dus ik vind het al gauw best. De kritiek in tests over het interieur komt kennelijk van mensen die hogere standaarden gewend zijn. Ik vind het allemaal mooi. En het rijgedrag voldoet mij prima.
Minder tevreden ben ik over de app op de telefoon, die bijvoorbeeld informatie geeft over de laadtoestand en waarmee je van alles kunt programmeren, zoals de kachel. Of wanneer het laden moet starten.
Die app werkte prima (al moet je er wel vlak bij de auto voor zijn), tot hij ermee ophield. Op aanraden van de dealer opnieuw geïnstalleerd en geconfigureerd waarna hij het weer een tijdje deed. Maar hij viel weer uit en inmiddels is er geen land meer mee te bezeilen. Onbegrijpelijk.
Mijn eertse PHEV
- 15.555 km
Altijd al geïnteresseerd geweest in elektrische (of eigenlijk hybride) aandrijving van auto's. Koppeling, startmotor en versnellingsbak die horen bij de conventionele aandrijving maken het allemaal zo ingewikkeld als je het vergelijkt met de eenvoud en de compactheid van een elektromotor die dat allemaal niet nodig heeft. Maar ja, die accu's ...
Daarom is een PHEV een mooi compromis, maar dan wel op de manier van Mitsubishi: aandrijving uitsluitend elektrisch, met een benzinemotor die naar behoefte stroom produceert. Zo heb je de voordelen van elektrische aandrijving (soepele loop, mooi gelijkmatig koppel) met die van een brandstofmotor: ruim bereik en overal voldoende laad(=tank)mogelijkheid). Beter, naar mijn idee, dan de halfslachtige aanpak van andere fabrikanten waarbij nog steeds een primaire rol voor de brandstofmotor is weggelegd.
Een test in de Kampeerkampioen wekte mijn belangstelling voor de Mitsubishi-aanpak. De Eclipse Cross bleek ook een prima caravantrekker te zijn. En toen zich in 2021 de gelegenheid voordeed om een nieuwe auto aan te schaffen (de eerste na een Dyane in de vroege jaren '70, verder altijd 2e handsjes) werd het een Eclipse Cross.
Techniek
- 15.555 km
Zoals ik hiervoor schreef ben ik gevallen voor de Eclipse Cross door de techniek. Nog niet genoemd is de 4-wiel aandrijving met twee elektromotoren. Dat zie je in deze prijsklasse niet vaak. De 'altijd elektrisch' aanpak bevalt me en zou ook voordelen moeten hebben voor het verbruik. Maar juist dat valt tegen.
Over dat 'altijd elektrisch' nog dit. Het schijnt dat er toch een directe koppeling van de motor naar de (voor)wielen mogelijk is. Die zou tot stand komen boven de 130km/h. Dat is een snelheid die goed past bij het optimale toerental van de motor. Omdat er geen sprake is van een versnellingsbak kan dit niet bij lagere snelheden. Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd.
Die directe koppeling van de motor naar de voorwielen wordt ook gebruikt als parkeerrem. De stilstaande motor houdt de auto goed op zijn plek. Daarnaast zijn er nog meer parkeerremmen mogelijk, bv. voor parkeren op hellingen, daar heb ik eigenlijk nog geen behoefte aan gehad.
De benzinemotor zet me voor vraagtekens. Het is een flinke jongen van 2,3 liter en levert slechts 72 kW (98pk). De motor bevat Atkinson techniek (uitleg daarvan gaat hier te ver, zie Google), die het relatief lage vermogen verklaart, maar die wel voor een hoger rendement zou moeten zorgen. En dat mis ik nu juist.
Het accupakket heeft een capaciteit van 13kWh. Daarvan wordt slechts 10kWh gebruikt, als die op is slaat de benzinemotor aan.
Het verbruik. Daar valt na bijna twee jaar wel wat over te zeggen. Hier moeten we verschillende situaties onderscheiden.
Puur elektrisch in de stad is heel gunstig. Door de relatief lage snelheden speelt de aerodynamica maar een kleine rol en het veelvuldig afremmen en weer optrekken heeft weinig effect door het terugwinnen van energie bij afremmen. Dan is 6 à 7 km/kWh (in de zomer) goed mogelijk. Daarmee moet je dus 60 à 70 km kunnen rijden.
Op de grote weg bij 100km/h mag je blij zijn als je 5km/kWh haalt, ook afhankelijk van tegenwind. En bij lage temperaturen is het allemaal minder gunstig.
Het benzinegebruik is lastiger vast te stellen. Ik weet natuurlijk wel hoeveel benzine ik getankt heb (ca 600 liter), maar niet hoeveel km ik met die benzine gereden heb. Als alles met benzine gereden is is het verbruik 1:26 (15555/600), maar dat is natuurlijk niet eerlijk. Waarschijnlijk is ongeveer de helft van de afstand op benzine gereden (relatief weinig, maar lange afstanden) en de andere helft puur elektrisch (vaak, maar korte afstanden). Dan is het gemiddelde benzineverbruik ongeveer 1:13. Dat lijkt wel aardig te kloppen, maar is ietwat teleurstellend zoals ik eerder schreef.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Intense | Trekhaak | Parkeercamera | Cruise control | Climate Control | Stoelverwarming |
- 2021
- 75.596 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Instyle | Leder | Panoramadak | 360 camera | NL auto | Trekhaak | Garantie tot 12-5-2031!
- 2023
- 110.726 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Intense+ Trekhaak/Stoelverwarming V+A.Camera V+A.
- 2022
- 12.609 km