Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Executive (2022) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Eclipse Cross PHEV Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 12.119 km |
KM-stand laatst | 18.459 km |
Van Ford Focus naar Mitsubishi Eclipse Cross: Een Nieuwe Start
- 12.119 km
We hebben bijna vijf jaar lang met een Ford Focus gereden. Helaas begonnen de onderhoudskosten op te lopen tot boven de 1000 euro per jaar. Vervolgens ondernamen we een reis naar Toscane, waarbij we in de Alpen een doorgebrande koppeling opliepen. Dit kostte ons nog eens 1500 euro. Kortom, we waren er klaar mee en besloten op zoek te gaan naar een nieuwe auto.
**Onze Criteria voor een Nieuwe Auto:**
- Een automaat (ik was het schakelen zat)
- Meer ruimte zodat de kinderen niet met hun benen tegen de voorstoelen aan hoeven te zitten
- Een hoge instap (ik ben lang)
- Hogere betrouwbaarheid
- Budget rond de 30.000 euro
Aangezien ik mijn auto particulier koop en de EV-markt nog te onstabiel vond, viel een volledig elektrische auto af, mede door de hoge aanschafprijs. Toch wilde ik iets doen met het overschot van mijn zonnepanelen en aangezien ik een eigen oprit heb, leek een plug-in hybride (PHEV) een goede oplossing voor de komende vijf jaar.
**De Keuze: Ford Kuga of Mitsubishi Eclipse Cross**
Met mijn eisenpakket en budget had ik de keuze tussen twee modellen: de Ford Kuga en de Mitsubishi Eclipse Cross. Gezien mijn negatieve ervaringen met Ford en mijn goede ervaringen met een Suzuki SX4, die niet kapot te krijgen was, had ik een voorkeur voor Japanse auto's. Bovendien biedt Mitsubishi acht jaar garantie, terwijl Ford en andere Europese merken slechts twee jaar garantie geven.
De Mitsubishi Eclipse Cross had mijn voorkeur, maar de basisuitvoering vond ik te karig. Ik wilde minimaal de Executive-uitvoering. Deze vonden we bij Van Zeist in Apeldoorn, die de auto’s uit Duitsland importeert. Met 12.000 kilometer op de teller voor 31.000 euro inclusief trekhaak en afleverpakket, vond ik dit een prima prijs.
**Rijervaring**
Ondertussen rij ik de auto nu ongeveer twee maanden. De auto rijdt erg prettig en de vering is geweldig; op zand, grind of asfalt, je merkt het verschil nauwelijks. Laatst reed ik in een Skoda Enyaq en voelde elke hobbel. Het design van de Eclipse Cross is simplistisch met veel fysieke knoppen, wat ik persoonlijk prettig vind. De elektrisch verstelbare stoelen zijn geweldig, al mis ik wel een seat memory-functie.
**Prestaties**
Ik rij voornamelijk binnen een straal van 45 kilometer, waardoor ik meestal elektrisch rij. Na elke rit laad ik de auto op, bij voorkeur overdag met zonnestroom. De auto is zwaar (1800 kg), dus snel optrekken zorgt ervoor dat de benzinemotor bijspringt. Hier zijn wat cijfers:
- kWh-verbruik ligt meestal tussen de 4 en 5 km per kWh.
- Benzineverbruik op de snelweg met 100 km/u en een lege accu komt tussen de 16,5 en 17,5 km per liter uit, wat ik niet slecht vind.
- Gemiddeld benzineverbruik ligt rond de 60 km per liter (1,6 l/100 km), lager dan de fabrieksopgave.
- Bereik met koud weer (16 graden) ligt rond de 43-45 km, met warm weer rond de 50 km. Zonder airco kun je hier 5 tot 10 km bij optellen, wat voor mij meer dan voldoende is.
- Vaak rij ik een rit van ongeveer 100 km, waarbij de terugweg hoofdzakelijk op benzine is. Op 80 km-wegen is mijn benzineverbruik meer dan 18,5 km/l. Het gecombineerde verbruik komt dan neer op iets van 42 km per liter.
Ter referentie mijn gemiddelde verbruik van de Focus lag op 15,8 -16,2 km/l.
Met een lege accu op de snelweg schakelt de auto elke 2-3 km over van benzine naar stroom, wat je amper merkt.
**Nadelen**
- De auto piept veel. Als je je gordel niet omdoet voor je de auto start, zal hij dit zeker duidelijk maken.
- Wegenbelasting. Voor de koop was ik me nog niet bewust dat de korting zo snel zou wegvallen. Ik heb de auto ook vanuit een milieuoogpunt gekocht en probeer mijn benzinekilometers te minimaliseren. Jammer dat ik dan dubbel gestraft word. Desondanks is de aanschafprijs duizenden euro’s lager dan een vergelijkbaar EV-model, dus valt het onder de streep wel mee.
- De elektriciteitsprijzen bij publieke laadpalen vind ik schandalig hoog. Met een prijs van 0,57 euro/kWh zit je op dezelfde kosten als benzine. Het loont dus vaak niet om op te laden bij publieke laadpalen, bijvoorbeeld op vakantiebestemmingen. Snelladen kan deze auto ook, maar dat is dan al helemaal duur.
Als je veel kilometers rijdt, kun je beter een andere auto kopen. Maar als je dagelijkse reistijd onder de 50 km ligt of je op werk kunt laden, is dit zeker een goede auto.
De auto wordt vaak bekritiseerd om het design en andere kleine dingetjes. In een review tussen de Citroën Aircross en de Mitsubishi Eclipse werd de Citroën als winnaar uitgeroepen, maar ze vermeldden niet dat de garantie slechts twee jaar is. Ofwel, na twee jaar kun je problemen verwachten, anders had Citroën de garantie wel langer gemaakt.
Kortom, na vijf jaar met de Ford Focus zijn we zeer tevreden met onze keuze voor de Mitsubishi Eclipse Cross.
Zomervakantie en begin winter
- 18.459 km
Inmiddels heb ik zo'n 6000 km met de auto gereden. Dit is mijn ervaring:
Rijervaring:
- De auto zoeft soepel over de weg en heeft een geweldige vering.
- Tijdens de zomervakantie een week naar Texel geweest met twee fietsen achterop en een volle auto. Het verbruik ging iets omhoog, maar niet extreem. Op het eiland slechts één keer bij een laadpaal geladen.
- Het is een stabiele en comfortabele familieauto.
- Voor mijn werk rij ik dagelijks ongeveer 30 km. Dit kan ik altijd volledig elektrisch doen.
Verbruik:
Ik laad zoveel mogelijk thuis en probeer tijdens uitjes ook gebruik te maken van openbare laadpalen. Ik heb twee laadpassen:
- TAP: 5% commissie.
- Shell Recharge: Vast tarief van €0,53/kWh + €0,35 starttarief.
Met Shell Recharge betaal ik iets meer voor stroom dan ik anders aan benzine kwijt zou zijn, maar alles voor een beter milieu. Ik heb mijn elektrisch verbruik tot en met oktober nauwkeurig bijgehouden.
- Benzineverbruik (exclusief stroom): In de zomer tussen de 16 en 17 km per liter.
- Stroomverbruik in de (na)zomer: Tussen de 4,2 en 4,7 km per kWh.
- Gecombineerd verbruik: 54 km per liter.
- Laatste tankbeurt: Na 2 maanden en 1 week getankt, waarbij mijn verbruik uitkwam op 1 op 73. Zeker niet ontevreden!
Begin winter:
Met de winter die is begonnen, merk ik dat het bereik van de auto flink is gedaald. Dit komt vooral door het gebruik van de verwarming, die natuurlijk meer energie vraagt. De stuur- en stoelverwarming zijn echter fantastisch en zorgen ervoor dat de ritten comfortabel blijven, zelfs bij lagere temperaturen. Wanneer de temperatuur dicht bij het vriespunt komt, slaat de benzinemotor aan om de auto, batterij en motor te verwarmen, wat het elektrisch bereik verder beïnvloedt. Ik houd mijn elektrisch verbruik op dit moment niet meer zo nauwkeurig bij, maar ik merk dat ik, bij temperaturen boven de 5 graden, mijn woon-werkverkeer nog steeds volledig elektrisch kan rijden.
Conclusie:
Ik rij nog steeds met veel plezier in deze auto. Het is belangrijk om te onthouden dat dit een hybride auto is en geen volledig EV. Het benzineverbruik blijft laag, vooral bij korte ritten. Ook mijn regelmatige weekenduitjes hebben het gemiddelde verbruik niet extreem beïnvloed. Tot nu toe zit ik mooi onder de WLTP-norm van 2 l/100 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Intense+ S-AWC 4WD Automaat / 1500KG Trekgewicht / Navigatie / Camera / Cruise Control / Stoelverwarming / Elektr. Stoel / Android Auto/Apple Carplay
- 2022
- 23.666 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Prestige S-AWC 4WD Automaat
- 2022
- 88.541 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Business Executive Automaat
- 2023
- 35.826 km