Mitsubishi Colt CZC 1.5 Instyle (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZC 1.5 Instyle |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 37.000 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Dakje open, haartjes los
- 40.000 km
Al bijna een jaar kriebelde het. Onze tweede auto, een fiat seicento uit 2002, moest "het veld ruimen". Er moest een auto komen waarin zowel mijn partner als ik (1,92 meter in een seicento werkt gewoon niet) lekker in konden zitten.
Net als bij elke andere grote aanschaf was ook hier de afweging tussen emotie en kosten aanwezig. Voor lage "runningcosts" zouden we voor de 7.000 km per jaar waarschijnlijk met de Seicento of een "C1/107/Pixo-achtige" het goedkoopst uit zijn, maar we wilden toch wel heel graag een cabrio.
Uiteindelijk voor de cabrio gekozen.
De Mazda MX-5 had mijn voorkeur, maar daar paste ik simpelweg niet in. Vervolgens een Mercedes SLK of BMW Z3 overwogen, maar snel geconcludeerd dat dit voor 7.000 km per jaar toch "te gek zou worden". Uiteindelijk kwamen we tot de volgende wensenlijst:
- auto moet jonger zijn dan de Fiat Seicento uit 2002
- auto moet ivm wegenbelasting niet te zwaar zijn (kosten zouden tov de Seicento op dit gebied toch als snel toenemen)
- auto moet zijn voorzien van een airco
- auto moet een beetje sportief zijn te rijden
- bij voorkeur geen stoffen kap
- minder dan 80.000 km gereden
- budget was maximaal 8.000 euro
Veel zoeken op internet resulteerde in de volgende shortlist:
- Opel Tigra Twintop
- Peugeot 206 CC
- Ford Streetka
Vervolgens hebben we ons meer in deze auto's verdiept.
Opel Tigra Twintop
We vonden het een mooie auto. De 1.4 was ons niet sportief genoeg. De 1.8 zou wel hierop aansluiten. Echter, deze was ook aanzienlijk duurder dan de 1.4. In beide uitvoeringen was de auto toch al snel bijna 1200 kg. Op internet zijn er veel klachten over de kapconstructie te vinden. Gebruikt zijn de tigra's stevig aan de prijs. Wanneer we deze auto hadden gewild dan had het budget al snel 2000 euro omhoog gemoeten.
Peugeot 206 CC
We vonden dit model tov de overige auto's wat verouderd. Meerdere kennissen bezitten een 206 cc, uit een rondvraag bleek dat eigenlijk niemand tevreden was. Ook hier geldt dat het budget voor een passende auto al snel 2000 euro omhoog zou moeten.
Ford StreetKA:
Mijn vriendin vond deze auto geweldig, maar ik zag mezelf er niet in rijden. Een kennis van me werkt bij een Ford dealer en heeft er één. Hij is zeer tevreden, maar waarschuwde mij voor de extreem hoge onderdeelprijzen. Uiteindelijk kon ik met 1.92 niet lekker in deze auto zitten.
Tja, alle auto's op de shortlist gehad en nog geen passende auto gevonden. vervolgens op gaspedaal.nl de wensen nog maar eens ingevoerd. Hiermee kwam ik uit op de Colt CZC 1.5. Aan deze auto had ik helemaal niet gedacht. Hierop mij ook maar eens in deze auto verdiept.
De 1.5 motor heeft 109 PK en zou in staat moeten zijn om sportieve prestaties te leveren. Het voor een cabrio lage gewicht van 1085 kg draagt hieraan bij. Motor is voorzien van een distributieketting en dit zou moeten bijdragen aan relatief lage onderhoudskosten. Kortom, een kanshebber.
Uiteindelijk kwam ik via marktplaats in contact met iemand die colt in de kleur zilvermetallic met grijsstoffen interieur met 37.000 te koop aanbood. Ieder mailtje zakte te prijs. Om uiteindelijk op 7200 euro uit te komen. Een vergelijkbare auto bij een universeel garagebedrijf was minimaal 8500/9000 euro. Bij een dealer was dit nog geen 1500 tot 2000 meer.
Vervolgens een afspraak gemaakt om de auto te bezichtigen en om erin te rijden. Vervolgens de auto voor de 7200 euro gekocht.
De eerste 2000 km:
Twee dagen nadat we de auto hadden gekocht liet een elektrisch raam het afweten. Wat bleek; ik had de rubbers dermate goed schoon gemaakt dat het raampje er niet meer doorheen gleed waardoor het raammechanisme het had begeven. Kosten: 800 euro....... Daar ging het voordeel van de aankoop bij een particulier. Sindsdien spuit ik de rubbers na het wassen in met siliconen spray....
In de weken na deze teleurstelling hebben we veel met de auto gereden. En wat bleek; de bittere nasmaak verdween.
Het open rijden is heerlijk. In combinatie met de windvanger zit je goed uit de wind. De 1.5 motor laat zich onder de 3500 toeren rustig rijden, daarboven klinkt hij sportief en is de colt nog redelijk vlot. Dit alles bij een verbruik van ongeveer 1 op 15.
Toch heb ik ook een paar (kleine) kritische noten:
- de algemene kwaliteit zal zich moeten bewijzen. het kunststof is overal vrij hard, tot op heden kraakvrij maar voor hoelang? De lijmlaag in één van de achterlichten was uitgedroogd waardoor deze niet meer afdichte en de unit vol met water stond. Dit kon uiteindelijk simpel worden opgelost, maar toch
- de hoge zit heeft voor en nadelen. Nadeel is het hoge zwaartepunt, daarentegen geeft het een gevoel van overzicht.
- de auto is met 16 inh velgen icm de 205/45 banden stug en stuiterig.
- in de winter bieden de brede banden icm het lage gewicht bijzonder weinig grip. Wij hebben daarom een set 14 inch winterbanden met een breedte van 185 mm gekocht.
Conclusie
Tot op heden, ondanks wat aanloopprobleempjes (raammechanisem en lekke achterlichtunit), een fijne auto welke bijzonder veel Value for Money biedt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.