Mitsubishi Colt CZ3 1.5 Instyle (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Colt CZ3 1.5 Instyle |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De CZ3 1.5 Instyle is een luxe uitvoering van de Colt met standaard lederen bekleding op het stuur, pookknop en natuurlijk het zitmeubilair. De stoelen zijn fraaie kuipvormige exemplaren met zwart leder en rode stiksels. De stoelen zijn stevig, royaal van formaat en bieden een behoorlijke zijdelingse steun. Het interieur is lekker speels, de afleesbaarheid van het instrumentarium is goed maar een koelwatertemperatuurmeter ontbreekt helaas. De ruimte in het interieur is opmerkelijk groot. De verschuifbare achterbank is handig; enorme beenruimte achterin en een kleine bagegeruimte of een redelijke bagageruimte en een redelijke beenruimte. Natuurlijk is de achterbank in (ongelijke) delen neer te klappen en in z’n geheel naar voren te klappen.
Qua uiterlijk oogt de 3 deurs Colt een stuk dynamischer dan de 5 deurs variant, hoewel ik altijd het gevoel heb dat er iets ontbreekt aan de achterzijde (een spoiler zoals de CZT wel heeft). De neus is lekker dik en ook het silhouet is goed.
De wegligging is op zich goed en redelijk sportief maar er zijn grenzen. Het is een relatief hoge auto die weliswaar niet overmatig op één oor gaat hangen in de bochten maar met de vrij hoge zitpositie bekruipt mij nou niet direct het gevoel om te gaan driften. De wielen zijn behoorlijk groot voor een auto van dit formaat; 205/45/16. Standaard fraai lichtmetaal. Dat heeft ook nadelen. Korte hobbels en richels worden vooral door de achteras erg hard doorgegeven terwijl juist die achteras de neiging heeft om op verkeersdrempels door te slaan tot op de aanlagrubbers.
De motor is een mooi stuk techniek. Ik haal gemiddeld boven de 1:15 en als ik braaf de voorgeschreven snelheden rijd, kan dat op lopen tot 1:18. Bij hogere snelheden loopt het verbruik trouwens snel op door de hoge koets.
Het geluidsniveau van de motor en de banden is te hoog. De motor ligt zo ongeveer onder het dashboard en dat is te horen ook. Tot 120 km/u gaat het allemaal wel maar tegen de 130 zit er een resonantie in en boven de 180 krijst de motor het uit. Op topsnelheid heb je onderhand gehoorbescherming nodig. Gelukkig klinkt de motor wel kernachtig sportief. Voor een 1500 cc motor zijn de prestaties best goed. Een 0-100 km/u tijd in 9.8 seconden en een top, op de teller, van 200 km/u toveren regelmatig een glimlach op mijn gezicht!
Er zit voor Mitsubishi nog wat werk in veer-demper verhouding, het algehele geluidsniveau, een beter schakelende versnellingsbak (alvorens ik de achteruitversnelling inschakel, moet ik eerst naar de eerste versnelling schakelen om tandenknarsen te voorkomen), en wat meer stuurgevoel rond de middenstand.
Remmen doet de Colt erg goed. Veel gevoel, een korte remweg, goed werkende ABS en volkomen fadingvrij. De handrem werkt daarentegen maar matig. Hij werkt wel maar er is te veel kracht voor nodig.
Voor het geld is het een goede auto, zeker als je niet voor leder kiest maar bv de 1.5 QS. Voor 14489 Euro is dit erg veel auto voor het geld. Ik was bijna 3000 Euro meer kwijt. Maar ja de geur, het gevoel en de looks (en de mooie kuipstoelen) van vol leder is ook wat waard!
PROBLEMEN
Rechterbuitenspiegelverwarming (is dat 1 woord?) was kaduuk. Garantie.
Ik vond de versnellingsbak niet mooi klinken. (het bleek later het normale geluid te zijn van deze bak). Geen probleem want ik kreeg onder garantie gewoon een nieuwe. Kijk zo een geen gezeur garantie is toch best lekker. Een dikke pluim voor mijn dealer (Lancker in Weesp) en Mitsubishi natuurlijk. De klant is echt koning.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.