Mitsubishi Colt (2008)

autoreview

Mitsubishi Colt (2008)

Signalement

Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf100.700 km
KM-stand laatst114.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe auto

  • 100.700 km

Na ongeveer 4 jaar afscheid genomen van de Space Star, de auto moest een nieuwe APK hebben en er waren wel wat dingen die er aan zaten te komen.
De afgelopen maanden was ik me al aan het oriënteren op een andere auto, die mocht wel wat kleiner zijn dan de Space Star, merendeel van de tijd zit ik alleen of met zijn tweeën in de auto, en al die lege ruimte verplaatsen kost toch geld.
Ik was al eens wezen kijken voor een Citroen C3, maar de beenruimte achterin hield niet over, daarnaast had ik toch wel wat vraagtekens bij de betrouwbaarheid, een Mazda2 leek me ook wel wat, maar wat zijn die duur, daarnaast een was een Mitsubishi Colt ook een optie.
Het aanbod 2e hands Colts is niet extreem groot en mijn eisen maakten het niet groter, het moest een 5 deurs worden, een 1.3 motor, minimaal van 2007, niet meer dan 160.000 km, bij voorkeur geen import, niet meer dan 4000 euro en te koop bij een garage met eigen werkplaats.
De zoektocht kon beginnen, bij ons in het Westen was er wel wat aanbod, maar vooral bij handelaren, die vielen af. Uiteindelijk bleven er 3 over, 1 in Eefde op de foto's zag hij er netjes uit, maar in het echt viel het tegen, 1 in Apeldoorn, maar daar hadden mensen een optie op, die zag er prachtig uit, stond ook nog eens bij voormalig Mitsubishi dealer, maar daar zat een optie op. Wel afgesproken mochten die mensen hem niet willen dat ik dan gebeld zou worden, en nog 1 in Putten, iets ouder dan de andere 2 , maar die had toen ik er langs ging bij het achterspatbord toch wel serieuze schade.
Zaterdags aan het eind van de dag werd ik echter gebeld door de garage uit Apeldoorn, dat de auto nog niet verkocht was.
Proefrit gepland, het bedrijf zou zorgen dat als ik kwam de auto een onderhoudsbeurt had gehad en een verse APK.
Proefrit gemaakt, en de auto beviel me uitstekend, anders dan de Space Star maar toch ook wel vertrouwd, dus dee auto gekocht op naam gezet en meteen een eerste rit van ruim 100 kilometer naar huis.
De eerste indrukken, de ruimte voor de passagiers is uitstekend, zowel voorin als achterin, dat gaat wel ten koste van de bagageruimte die is vrij klein. De stoelen zitten uitstekend, harder dan de Space Star, maar ik vind ze veel fijner, ze geven goed steun, de werkplek voor de bestuurder is ruim en overzichtelijk, de bediening voor de buitenspiegels is wat ielig, maar het werkt, leuk de draaiknop voor het volume, evenals in de Space star is de geluidsinstallatie niet super, maar voor mij kan het er mee door. daarnaast als je uit een Space Star komt dan zit hier alweer een hoop meer extra's op.
Het rijgedrag, de Space Star was een goedmoedige pakezel, had een wat deinende vering en verraste je nooit, een fijne auto die nooit teleurstelde.
De Colt heeft een duidelijk steviger onderstel, is wat minder goedmoedig, maar heeft een fijn rijgedrag, is wat directer in zijn besturing, en maakt het rijden een stuk leuker, de versnellingsbak is wat korter en maakt het wat sportiever dan de Space Star.
Wennen is dat de Colt en een stukje korter is, bij 110 heb je het idee dat je al harder rijdt dan die snelheid werkelijk is.
Tot nu toe ben ik heel tevreden met de aankoop en ben benieuwd hoe hij zich gaat verhouden tot de Space Star

een week verder

  • 101.200 km

Inmiddels een week in bezit en ongeveer 500 kilometer verder. Afgelopen week eens flink rondgereden met de Colt, zowel snelweg, stad als binnenweg. Tijd dus om de eerste ervaring met deze auto te plaatsen.
Het uiterlijk, de is die van voor de facelift van 2008, met de grote scherp gesneden koplampen maakt het een aansprekend uiterlijk, de grote voorruit geeft goed zicht, en de spiegels zijn groot en geven goed zicht naar achteren, vooral die aan de bijrijderskant geeft meer zicht dan dat ik van voorgaande auto's gewend ben, achter hebben we de verticale achterlichten, die zijn prominent aanwezig, het is een kwestie van smaak of je dit kunt waarderen, de achterklep kan ver open, doordat de auto vrij hoog is heb je ook een hoge in en uitstap, 1 van de redenen waarom ik deze auto heb gekocht.
Binnenin hebben we meer ruimte dan je verwacht van dit formaat auto, de werkplek voor de chauffeur is overzichtelijk en ruim genoeg, knoppen zitten onder handbereik, de stoelen zijn goed instelbaar en zitten stevig, een hele verademing in vergelijking met zijn voorganger, in het begin is het even wennen, het dashboard is vrij lang dat komt mede door de schuin geplaatste voorruit, bij zonlicht reflecteert het dashboard enigszins in het raam, ook is de snelheidsmeter soms wat minder goed te lezen. De gebruikte materialen zijn weliswaar van kunststof maar zien er goed en degelijk uit, opmerkelijk vind ik de donkere stoelbekleding die doet chique aan. Achterin is het voor de passagiers ook goed toeven met opmerkelijk veel beenruimte, dat die ruimt ergens vandaan moet komen is duidelijk, de kofferbak is aan de kleine kant, wel kan bij dit model nog de hele achterbank er uit, maar als je met 4 personen op vakantie wil zul je wel iets van een dak koffer of zo moeten regelen.
Comfort en rijden, de auto rijd goed, er zitten wat extra's, piepertjes voor de achteruit, vergeten gordel, in het dashboard zit geen metertje voor de temperatuur, bij oververhitting gaat er een lampje branden. De geluidsinstallatie kan er mee door, wat betreft geluid, maar met die draaiknop voor het volume vind ik hem wel heel leuk.
De auto gaat vlot vooruit en stuurt vrij direct, de stuurbekrachtiging is bescheiden aanwezig, dat maakt voor mij dat de auto lekker stuurt, een heel verschil met mijn vorige auto (Space Star 2002), de versnellingsbak is lekker kort dat geeft het rijden een sportief gevoel, hij laat zich soms wat moeilijk in de achteruit leggen. Het onderstel is vrij hard geveerd, je voelt op welke ondergrond je rijdt en de auto deint niet of nauwelijks, dat had zijn voorganger wel. De wegligging is gewoon goed de auto stuurt lekker strak. Doordat die relatief klein is heb je al gauw het idee dat je boven de wettelijk toegestane snelheid zit, maar in werkelijkheid is het niet zo. Het zicht rondom is goed, maar je moet wel rekening houden met de wat dikke voorruitstijl. Tot 110 is het binnenin redelijk stil, als je harder gaat wordt het wel wat rumoeriger, bij 130 hoor je de motor echt wel werken, maar als oud lelijke eend/dyane rijder ben ik wel wat gewend.
Nu eens kijken hoe hij zich de komende maanden gaat houden

een half jaar verder

  • 104.800 km

We zijn nu ruim een half jaar verder, en hebben we 4000 kilometer afgelegd, de auto heeft zich goed gehouden, het enigste wat we tegenkwamen was dat het batterijtje van de afstandsbediening vervangen moest worden, dat werd door de plaatselijke Mitsubishi dealer kosteloos gedaan.
Na een half jaar is het tijd om de balans op te maken, is het wat zo'n Colt. Laten we eens beginnen met de buitenkant, het is niet meteen de spannendste auto qua uiterlijk, maar het vele glas maakt het rondom wel heel overzichtelijk, afgezien van de A stijlen, die het zicht schuin naar voren wat wegnemen, echter is dit ook een kwestie van gewenning. Heel fijn is de buitenspiegel aan de passagierskant, die is mooi groot, en geeft daardoor een mooi zicht aan wat er aan de rechterkant allemaal gebeurt, en als je hem goed instelt kun je tot bijna achter de auto kijken. De rechte achterkant plus het achteruitrijverklikkertje maakt dat je hem zo achteruit inparkeert, wennen is de lange schuine voorruit, de neus van de auto zie je daardoor niet goed, maar ook hier geldt dat het uiteindelijk wel went.
Binnenin is het genieten voor de bestuurder en de passagiers, ondanks dat het een compacte auto is, is er genoeg ruimte om lekker te zitten, dat die ruimte ergens vandaan moet komen is duidelijk, de kofferbak is gewoon klein te noemen, de vakantiebagage voor 4 personen, krijg daar niet in weg, ook al zou je de verschuifbare achterbank zoveel mogelijk naar voren schuiven dan lukt het nog niet. De stoelen zitten uitstekend, en zijn ook op de wat langere afstand uitstekend, geven genoeg steun en zijn goed te verstellen, alle instrumenten zitten onder handbereik. Wat ik prettig vind is dat de auto bijhoudt hoeveel kilometer je nog kunt rijden voordat je een benzinepomp moet opzoeken, en dat hij dat ook aanpast als je snelweg rijd.
Ja en dan de bijgeleverde audio, het is een kwestie van smaak, ik hou wel van het retro uiterlijk van de grote draaiknoppen voor het volume en de rest, is er dan niets te klagen, ja het ielige knopje voor de spiegelinstelling is wel pure armoede, evenals het ontbreken van een metertje voor de motortemperatuur, dat moeten de kosten niet zijn, daarnaast is bij een bepaalde lichtinval de snelheidsmeter en de rest van het instrumentarium niet altijd evengoed te zien. Verder is er veel hard plastic gebruikt, maar gezien de toenmalige nieuwprijs is dat wel vrij logisch.
En dan rijden in deze auto, ondanks dat hij compact is en maar weinig weegt heeft hij een volwassen weggedrag, de auto doet wat je van hem verwacht, de 1.3 motor is sterk genoeg en zorgt dat je op de snelweg goed mee kunt komen met het verkeer, de auto blijft goed in het spoor, boven de 120 kilometer neemt het motorgeluid toe en wordt het allemaal wel rumoeriger, 100 tot 120 kilometer past hem het best. Bochten lang of kort het gaat hem allemaal goed af, verwacht geen topprestaties maar dat past ook niet bij deze auto, het is vooral een betrouwbare metgezel, die doet wat hij moet doen.
Als gezinsauto, zeker als er nog een buggy etc mee moet op een dagje uit, dan is dit niet de meest geschikte auto, daarvoor is zijn bagageruimte simpelweg te klein. Maar heb je niet die eisen, maar wil je wel veilig en goedkoop autorijden, dan is dit een fijne auto.

APK

  • 108.200 km

Inmiddels hebben we de Colt bijna een jaar in bezit en kwam de APK er aan, nu ga ik al jaren naar dezelfde garage, ooit Lada dealer, nu al jaren gewoon een allround garage, waar al het werk door de 2 eigenaren zelf wordt gedaan, ze zijn niet duur en doen alleen wat nodig is.
De week voor de APK bleek 1 van de banden heel langzaam leeg te lopen, nu waren alle 4 de banden al niet al te best meer, dus ze maar laten vervangen. Ze zouden nog net door de APK komen, maar met de herfst en de winter voor de deur is vervangen dan verstandiger.
De APK zelf bracht verder weinig bijzonders, 1 lampje van de kentekenverlichting deed het niet meer, plus een ruitenwisserblad moesten worden vervangen, dus goedgekeurd.
Op mijn vraag of er ook niet meteen een beurtje moest worden gedaan, nee dat was niet nodig, kom over 7000 kilometer maar terug, dan heb je zo ongeveer 15000 kilometer gereden en is het tijd voor een kleine beurt.
4 nieuwe banden, APK, wisserblad en arbeidsloon hiervoor moest ik 525 euro aftikken en we kunnen weer veilig het najaar in, en rijden we weer een jaartje door.

Exit Mitsubishi

  • 114.300 km

Vandaag de Mitsubishi ingeruild, niet omdat het een slechte auto is, in tegendeel wat een fijn wagentje was dit.
Maar geen trekhaak en de toch wel heel kleine kofferbak, maakten dat ik er toch afscheid van heb genomen, we willen vaker de fietsen mee gaan nemen en daarvoor hebben we een trekhaak nodig, de kosten om een trekhaak onder de Mitsubishi te zetten werden me wat teveel, daarnaast mag de kogeldruk maar 50 kilo zijn, met 2 elektrische fietsen is dat haast niet haalbaar.
Daarnaast bagage of iets groots vervoeren in de Mitsubishi was soms een hele uitdaging.
De opvolger is een Renault Clio Estate de inruil was vrij gunstig, en ook over deze auto zal ik weer een review schrijven.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Lease'm
Mitsubishi Colt 1.0T Intense
€ 409
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.