Mitsubishi Colt 1.6 GLXi (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Colt 1.6 GLXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Eerste kilometers
- 140.000 km
Tussen het moment van aankoop en het schrijven van deze review zit een paar maanden en ongeveer 5000 kilometer.
Om te beginnen de reden van aankoop. Ik kwam deze auto tegen bij mijn zoektocht naar een nieuwe betaalbare occassion en de combinatie van het uiterlijk van de auto en z'n leeftijd viel enorm op. De auto ziet er bijna smetteloos uit, hier en daar een klein pitje maar dat mag geen naam hebben. Nergens roest of schade te bekennen en het interieur ziet er ook top uit (was wel in gerookt dus dat was een lekkere schoonmaakklus). Het model vind ik er leuk en sportief uitzien, mooier dan z'n opvolger. Na een testrit en wat rondkijken in de auto viel de keurig draaiende en pittige motor op alswel de redelijke uitrusting van de auto. Alle electronica werkte soepel; electrische spiegels,ramen,radio en de autostoelen zaten lekker stevig. De auto is ook stevig geveerd en hier moest ik wel even aan wennen.. Op het asvalt rijdt de auto heerlijk en rotondjes zijn zelfs leuk om te nemen maar die bekende verkeersdrempels in de woonwijken zijn dan weer wat minder.
Na de aanschaf nu er dus alweer een paar 1000 kilometer opzitten. Distributieriem voor de zekerheid maar vervangen omdat een beetje onduidelijk was wanneer dit voor het laatst was gedaan. Bij het ophalen van de auto nadat de distributieriem was vervangen kreeg de auto complimenten van de garage dat je auto's van deze leeftijd ''in zo'n staat niet vaak meer tegenkomt''.
Verbruik bij normaal verkeer en rijgedrag (snel overschakelen is prima mogelijk met het vermogen onderin van deze auto) ligt rond de 1 op 14 en vind ik vrij netjes. Inhalen is een makkie met de 113 pk sterke 1.6 16 klepper. Op de snelweg rond de 140 gereden en dan reageert de auto nog scherp op het gaspedaal.
Enige minpunt wat de auto heeft is stationair draaien als de motor nog koud is. Het toerental kan dan oplopen tot 1500 tot 2000 toeren, dit duurt nooit heel lang maar toch lang genoeg om af en toe te irriteren.
Kortom, ik ben erg blij met m'n aankoop, had mitsubishi altijd wel hoog staan en met deze auto van bijna 15 jaar oud maken ze dat ook waar.
Afscheid
- 210.000 km
Na bijna zes jaar en 80.000km ga ik volgende week afscheid nemen van m'n trouwe coltje. De colt heeft me nooit laten staan en is jaar op jaar door de apk gewandeld alsof het 1995 was.. Goed, de motor begon wat te olie zweten en hier en daar ontstonden kleine roestplekjes op t plaatwerk maar wat wil je na 20 jaar. We zijn samen meermaals naar frankrijk geweest en vijf dagen in de week op en neer naar het werk, het voelt dan ook een beetje als verraad om m'n trouwe reisgenoot weg te doen..
Qua dagelijks gebruik een prima auto geweest, ligt als een kart op de weg. Comfortabel in de stad en op de snelweg (sturen wordt wel een beetje zweverig boven de 160). Verbruik lag in de zomermaanden rond de 1 op 13 en als t echt koud was rond 1 op 11. Bij lange ritten was de 1 op 15 wel haalbaar. Ondanks t zweten van de motor hoefde er haast nooit olie bij. Qua elektronica zijn alleen de elektrisch verstelbare spiegels er inmiddels mee gestopt (die zijn ook zes jaar lang niet meer versteld, dat zal niet geholpen hebben).
Volgende week komt m'n "nieuwe" colt, never change a winning formula!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt
