Mitsubishi Colt 1.3 GLi (1992)

autoreview

Mitsubishi Colt 1.3 GLi (1992)

Signalement

UitvoeringColt 1.3 GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf215.000 km
KM-stand laatst228.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mitsubishi Colt 1.3 GLi 1992

  • 226.000 km

Beste lezers,

Deze review schrijf ik over mijn Mitsubishi Colt 1.3 GLi uit 1992.

Vlak voor mijn afstudeerstage ging ik weer thuis wonen en als autogek wilde ik graag een auto (ondanks gratis studenten ov). Maar als student heb je natuurlijk niet zoveel te besteden dus zou het een oude kleine auto worden. Ik heb al meer collega's gehad die voor een paar honderd euro een auto kochten en daar jaren mee rondrijden dus ik dacht dat moet mij ook lukken. Eisen aan m'n eerste auto:
- Klein, onder de 950 kg
- Niet te sloom (makkelijk mee met verkeer)
- Betrouwbare en makkelijke techniek (Japans)
- Ong €500

Ik was al een beetje aan het rondkijken naar starlets, yaris en corrola's, maar die zijn door hun betrouwbare imago nog best prijzig. Op een gegeven moment zag ik deze Colt bij een particulier in de buurt te koop staan voor €400 met 215.000 km en net een nieuwe APK. Dus ik ben met m'n vader gaan kijken en we hebben een proefrit gemaakt en de auto gekocht. Uiteindelijk voor €325, want de auto was echt smerig en er zit een deuk in de rechterdeur die niet goed te zien was op de foto's.

Wat koop je voor €325? Echt een Spartaanse oude auto (geen AC, stuurbekrachtiging, niks) met wat roest, vooral op het dak en een deuk, maar het reed best lekker. Zeker niet traag en op de snelweg kan je best lekker cruisen (bijna geen trilling). Voor een auto van 26 jaar oud viel het mij mee, maar ik was 22 en had geen idee hoe een auto van die leeftijd hoort te rijden. Het handmechanisme van het raam aan de bestuurderskant ging kapot bij de vorige eigenaar, dus heeft hij een elektrisch raam ingebouwd, dus nu heb ik 1 elektrisch raam aan de bestuurderskant, prachtig toch. Ohja en de distributieriem was al 13 jaar en 110.000km oud, maar daar ga ik niks aan doen, het motortje loopt prima en als die knapt gaat de auto naar de sloop.

Verder wist ik dat er een schokbreker zweette (APK adviespunt), maar hier niks van gemerkt. En de motor zweet wat olie. De vorige eigenaar zei dat het meeviel, maar ik schrok er wel van in het begin, maar dat zal ik zo uitleggen.

Ik kreeg de auto met 4 stalen velgen en 4 licht metalen velgen waarvan allebei die sets 2 banden versleten waren. Hij stond dus op 2 verschillende velgen om door de APK te komen, maar heb gelijk tweedehands bandjes om die lichtmetalen velgen laten leggen, zodat ik een jaartje vooruit kon. Ziet er gelijk beter uit met die velgen. Kosten: €150.

De eerste kilometers:

De eerste kilometers waren voornamelijk kleine afstandjes over snelweg en stukjes binnendoor. Het was zomer en m'n Colt verbruikte 1 op 11!! Terwijl ik niet eens super snel reed en snel deed doorschakelen. En er moest elke 500km een halve liter olie bij. Hier schrok ik wel van. De vorige eigenaar reed er blijkbaar hele korte stukjes mee (10km per dag) dus de auto moest echt ingereden worden. Na een tijdje ging ik op en neer kachelen naar m'n stage en dit was totaal 100km per dag waarvan 96km snelweg. Mijn verbruik lag, als ik 100 reed en snel schakelde, op 1/15, maar met 120-130 en af en toe een sportieve uitspatting lag het verbruik rond de 1/12 - 1/13. Niet super zuinig maar wel acceptabel, want continu 100 rijden word ik echt moe van. Verder is het olie zweten drastisch verminderd door de lange afstanden. Ik gooi er nu een halve liter in na 2000km ipv 500, dat scheelt nogal! Zo zie je maar hoe slecht korte afstanden rijden is voor een auto.

De eerste 5000 kilometers gingen vrij probleemloos, maar toen op een dag wilde m'n coltje niet meer starten. M'n dynamo was kapot. Achteraf had ik het misschien al kunnen merken, want 's ochtends startte de auto al wat moeizamer en de ruitenwissers gingen wat langzamer dan normaal. Ook stationair toerental schommelde heel de tijd. De dynamo was ook helemaal vettig door het vele zweten van de moter, die olie lekte ook een beetje op de dynamo. Ik denk dat deze mede door de olie lekkage kapot is gegaan.

Ik heb toen een dynamo van de sloop gekocht voor €35 en deze er zelf in gezet. Super makkelijk.. Spanner van v snaar los, 2 boutjes en wat stekkertjes en klaar, hoe simpel kan 't zijn. Bij de garage was ik wel wat meer kwijt geweest denk ik.. Kilometerstand was toen ongeveer 220.000.

Nog even wat over de eigenschappen van het rijden. Het is best een lekker autootje als je kijkt naar leeftijd en kilometerstand. Het motortje is soepel en start altijd snel (ook als het vriest). Verder kan je best goed met het verkeer mee, maar dan moet je de auto wel op toeren houden. Ik vind het jammer dat ik geen toerenteller heb, maar dat is geen ramp. Ik trek de colt weleens door tot de 110 in z'n 3 en dan hoor ik nog geen begrenzer, wel een hoop kabaal. Stuurbekrachtiging vind ik wel echt een gemis, maar dat is vooral in de bebouwde kom. Ik ben best sterk in m'n armen, ik fitness veel, maar toch blijft het zwaar sturen. Ondanks dat ik de bandjes wel lekker hard zet.

Verder zit je in ongeveer 13 seconden aan de 100, niet snel maar ook niet heel traag, en haal ik 170 op de teller (zal 160 op GPS zijn). Fabriek is 170 dus best netjes. De auto heeft een lage cw waarde, dit helpt zeker. Wel is de auto wat lawaaierig. Vanaf 130 hinderlijk maar 120 met de muziek wat harder gaat prima.

Nu lijkt het net alsof ik dik tevreden ben met een auto van €325, maar dat is niet zo. Wel als je kijkt naar wat je hebt voor welk geld en je komt van A naar B, maar comfort is ver te zoeken, veel piepjes en kraakjes etc maarja.. Ik kijk er gewoon niet zo kritisch naar.

Ik zou wel meerdere mensen aanraden ooit een auto te gaan rijden die niks waard is, want je hoeft echt nergens naar te kijken en dat is een heerlijk gevoel. En alstie kapot gaat bel je de dichtstbijzijnde sloper en laat je hem ophalen. Als je een beetje verstand van auto's en techniek heb kan je best een auto kopen van ongeveer 500 euro waarmee je nog jaren vooruit kan. Uiteraard moet je wel wat geluk hebben, ik heb ook geen flauw idee wat er allemaal aan gaat mankeren bij de volgende APK in augustus, maar dat zien we dan wel weer. Maar je kan ook flink pech hebben natuurlijk..

Mijn broer heeft pas een Mitsubishi Colt uit 2011 gekocht met 55.000km dus die gaat nog wel lang mee denk ik!

De Colt is verkocht!

  • 228.000 km

Uiteindelijk heb ik besloten om mijn Colt te verkopen, omdat ik toe was aan een wat degelijkere auto met wat meer comfort en de Colt kreeg steeds meer kleine gebreken. De remblokken waren op (remde de laatste tijd al veel met de handrem, want dat schuren van ijzer op ijzer klonk echt niet fijn), motor kwam al een tijd niet meer helemaal op temperatuur, olie zweten, banden zaten er aan te komen, etc. Allemaal onderhoudszaken maar voor zo'n auto echt te veel geld om er nog in te stoppen.

De laatste weken heb ik de Colt niet echt gespaard en hem aardig mishandeld, omdat de dagwaarde eigenlijk niks is, dus het boeide me toch niet zo. 100 over drempels die je normaal met 60 pakt, niet warm rijden, burn-outs, schakelen zonder te ontkoppelen, dat soort fratsen. Maar zelfs in deze laatste weken heeft de auto zich taai gehouden en heb ik de auto voor €100 verkocht aan een collega (die hier allemaal van wist haha) die hem op zijn boerderij gaat gebruiken als terreinwagen / crossauto, wellicht cross ik er ooit nog eens mee.

Ik heb in dezelfde week nadat ik de auto verkocht heb een Toyota Corolla HB 1.6 gekocht uit 1999 en daar zal ik binnenkort ook een review over schrijjven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Lease'm
Mitsubishi Colt 1.0T Intense
€ 409
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.