Mitsubishi Carisma 1.8 GDI LX (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Carisma 1.8 GDI LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 66.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wie een pittig (0-100 in 10 sec) en zuinig (1 op 14 gemiddeld) rijdende auto zoekt die ook niet al teveel kost, zal zeker eens moeten kijken naar deze Carisma. Dat hij daarnaast nog zeer ruim is en beschikt over de bekende japanse betrouwbaarheid is helemaal mooi meegenomen. Sommigen vinden de Carisma saai. Tja, dat is een kwestie van smaak. Ik vind het nogal meevallen, vooral van achteren en opzij. Komt misschien door de knalrode kleur, dubbele knalpijpen en zijskirts. Bovendien heeft mijn Carisma een mooie bekleding, dus geen grijze muizenstof.
Het rijgedrag is prima. Wel erger ik mij soms aan het wat deinende weggedrag bij bijvoorbeeld drempels. De demping is hard, de vering (te) slap. Op de snelweg merk je daar overigens niets van, want dan is de Carisma het meest in zijn element. Een sprintje trekken vind ie best leuk. Motorgeluid is dan wel wat rauw. Zoals gezegd is ie zuinig, mits je het toerental onder de 3.000 toeren houdt. Dat komt overeen met zo’n 110 km p/u op de snelweg. Jammer dat dit niet iets hoger ligt.
Rijden boven de 140 is prima te doen, wat betreft accelereren. Je krijgt best nog een kleine por in je rug. Met 125 PK en 174 NM hoeft hij maar 1140 kg mee te sleuren. (motor ligt overigens ook in de Volvo V40 1.8 i)
Update 26-6-07
Op vakantie geweest naar Luxemburg. Verbruik over 1233 km 1 op 16,5 bij zuinig rijden. (met af en toe een stukje flink accelereren) Bij slecht wegdek hoor je regelmatig wat rammels bij de hoedenplank, zoals al eerder genoemd. Maar verder: top. Ga me steeds meer afvragen waarom ik deze car niet helemaal oprij: zeer betrouwbaar, snel, zuinig, ruim en (bijna) geen afschrijving meer. Ben benieuwd wanneer de emotie de overhand krijgt om toch een nieuwe aankoop te doen...
Update 30-9-07
Op vakantie geweest naar Zuid Frankrijk. Ongeveer 5.000 km, geen problemen.
update 23-7-08
Op vakantie geweest naar Kroatie en Oostenrijk, totaal 6300 km. Geen enkel probleem, gem. verbruik 1 op 15,8 bij grotendeels rustige rijstijl en zonder airco te gebruiken. Nu eindelijk de top kunnen uitproberen op een licht stijgende snelweg en na lange aanloop: 210 op de teller. Dit was echter wel op een bijzonder gladde snelweg en zonder enig verkeer. (het was een zojuist geopende tolweg in Kroatie) In Nederland had ik dit aangedurft.
update 15-4-09
Nog steeds rijdende in de Carisma, kilometerstand 167000. Zojuist een grote beurt en APK gehad. Ruim 500 euro. Geen rare dingen. 2 bandjes, nieuwe ruitenwissers etc. Dus nog steeds betrouwbaar.
update 02-12-09
185000 op de teller, nog steeds geen enkel probleem. Ik heb het gevoel dat deze auto nog lang door kan zonder problemen.
Toch heeft het autohart toegeslagen: we hebben een Toyota Avensis d4d-F Excecutive gekocht. 5 December gaan we hem ophalen. Ben benieuwd of deze auto ook 6,5 jaar zonder noemenswaardige problemen mee kan. De tijd zal het leren...
PROBLEMEN
Weinig. Enige wat ik echt kan noemen is de desbordverlichting en richtingaanwijzer. Mijn auto is een GDI en daar is al het nodige over geschreven. In mijn geval is het goed af en toe het gaskleppenhuis schoon te (laten) spuiten, omdat het toerental anders teveel wisselt en de motor, indien hij koud is, dan af kan slaan. Na reiniging is dit dan over. Daarnaast is een kraakje bij de hoedenplank hem ook niet vreemd. Komt misschien ook door de iets te zware speakers in de (originele) hoedenplank.
In de boekjes staat dat hij een aanhanger van 1475 kg mag trekken. Dat vind ik iets te enthousiast. In ons vlakke landje zou het kunnen, maar in de bergen in het buitenland zou ik het er niet op wagen. Met een sleurhut van max 800 kg zou je het nog kunnen proberen.
In sommige reviews lees ik een GDI klacht n.l. inhouden. Bij mij valt dat wel mee. Wel merk je wanneer de motor op zuinig mengsel gaat rijden. Dit herken je aan een schokje in je rug en vervolgens kan je het gaspedaal iets liften om op dezelfde snelheid te blijven rijden. Zie ik niet als nadeel, omdat het verbruik dan een stuk daalt. (te zien op de verbruiksmeter)
Het uitlaatsierstuk is niet van zo’n beste kwaliteit bij een GDI (vandaar dat ze bij veel rijdende GDI’s ontbreken). Beide sierstukjes noodgedwongen met schroeven vastgezet aan de uitlaat zelf. De hendel van de richtingaanwijzer is vervangen.
Soms denk ik aan een stationcar voor evt gezinsuitbreiding. Als ik echter kijk naar een dergelijke auto zie ik niet de meerwaarde in ruimte, dus wellicht blijf ik er nog een paar jaartjes in rijden...
061207 Auto gerepareerd na een schade aan de voorbumper. Opvallend is dat je snel schade hebt aan je bumpers, alles is plastic. Dat geeft mij een wat minder veilig gevoel..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.