Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carisma 1.6 GLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 59.350 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
Beste prijs kwaliteit verhouding!
- 62.500 km
3150 kilometer, dat is wat ik tot op heden met mijn grote vriend heb gereden. Na een aantal nieuwe te hebben gehad wilde ik eindelijk mijn droom auto... Nee dat is niet de Mitsubishi Carisma. Mijn droom was een Saab 9-3 Cabriolet! (nog steeds trouwens maar niet als enige auto) Die heb ik begin dit jaar dan ook eindelijk gekocht. Wat een mooie auto was dat en wat reed hij lekker, als hij reed!! De Saab is in alle opzichten een kostbare auto gebleken. alles ging kapot waardoor ik hem weer met veel verlies moest verkopen. Wat moet je dan. Ik wilde een betrouwbare auto en had een beperkt budget ong. 1500 Euro. Toyota Corolla, Nissan Almera, Mazda 323 en ga zo maar door... alle japanners kwamen langs. Uiteindelijk kwam ik samen met een goede vriend en Carisma rijder mijn huidige auto tegen op Marktplaats. Hij stond in Putten en de advertentie vertelde ons dat hij ongeveer 55K had gelopen en altijd in de schuur van de vader van de adverteerder had gestaan. Goed... Afspraak gemaakt en op naar Putten. Ja hoor, daar stond hij dan te glimmen! Geen plekje te zien op de mooie zilvergrijze lak en zelfs de zwarte plastieken delen die normaliter naar een 15 jaar wat dof worden glommen nog als nieuw! Motorkap open en ja hoor, alsof je een oude fles wijn uit het rek pakt en het stof er even afblaast, zo zag het blok eruit, kurkdroog! Tijd voor de proefrit. De verkoper achterin en ik en mijn vriend voorin. wij een stukje rond Putten gereden en uiteindelijk een prijs van 1250 euro afgesproken. (let wel: incl winter- en zomerbanden, airco, 4 airbags en elektrische ramen!) Ik ben vol trots naar huis gereden!
Tot een maandje geleden. Ik schrok. Had ik dan toch weer een kat in de zak gekocht? De Carisma had ineens geen koppeling meer. Ik woon dichtbij een garage. dus op creatieve wijze ben ik zonder koppeling naar de garage gereden om de volgende ochtend om half negen me daar te melden. De avond ervoor heb ik nog even snel wat onderzoek op internet gedaan. De hulpkoppelingcilinder zou wel eens kapot kunnen zijn. En inderdaad de monteur bevestigde mijn vermoedens en ging het maken. De volgende dag kom ik mijn trots weer meenemen na het betalen van 160 euro. (daar had je voor de Saab nog niet eens een slangetje voor) Top!
Inmiddels rij ik nu dagelijks naar mijn kantoor op en neer met ongelofelijk veel plezier en hoop dat nog lang te mogen doen in dezelfde auto.
De Misubishi Carisma is echt een aanrader! Kies wel voor de simpele 1.6, de GDI motoren hebben (na horen zeggen) zo hun kuren.
25/11/2013: inmiddels 7650km gereden met de Carisma. Het volgende (bekende carisma)probleem moet opgelost worden: Gasklephuis en stappenmotor moeten gereinigd worden. Momenteel draait de auto hogetoeren bij het starten (ong. 2500 toeren)en als hij warm is draait hij zo weinig toeren dat hij zelfs afslaat... heer irritant! Ik hoop dat de kosten binnen beperken zullen blijven!
Verder bevalt de Carisma nog steeds prima!
Nog steeds zeer tevreden!
- 76.000 km
Op een paar dagen na een jaar verder. De Carisma is nog steeds een trouwe vriend. Naast wat regulier onderhoud zijn de achter remmen vervangen een sensor links op het motorblok. Verder dienen binnenkort de voorremmen vervangen te worden. De garage heeft aangegeven dat bij de volgende APK er h.e.e.a. gelast moet worden omdat er aan het onderstel achter wat hardnekkige roest forming zit.
Verder blijft de Carisma een geweldige auto! hij is enorm ruim (met name de kofferbak!)
Het enige min punt aan de Carisma is dat het een enorm saaie auto is om in te rijden.. Ik ben me dan ook aan het orienteren naar een opvolger van deze topper! Ik zit te denken aan een auto die van dezelfde productielijn afkomstig is. De Volvo V40 (liefst 2.0 automaat met leder interieur uit '99 (Youngtimer))
Zo betrouwbaar dat hij saai wordt
- 85.000 km
Ik rij nog steeds zeer betrouwbare kilometers met mij Carisma. Maar hij gaat ruimte maken voor een nieuwe auto. De Carisma staat te koop voor €1400,00. de volgende eigenaar zal nog vele onbezorgde kilometer kunnen maken met deze trouwe auto! Ergens voelt het ook als "bad karma" om hem weg te doen. De nieuwe auto wordt een Citroen C4 Carctus 1.6 hdi business plus. Ik zal over de nieuwe auto ook proberen een revieuw bij te houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.