AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1998)

autoreview

Mitsubishi Carisma

Signalement

UitvoeringCarisma 1.6 GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf230.000 km
KM-stand laatst277.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prettige auto

  • 242.000 km

Ik heb deze auto in augustus 2010 gekocht, toen hij bijna 12 jaar oud was. Ik heb hem laten nakijken bij een onafhankelijk garage voor ik hem kocht, ondanks dat er wat puntjes aan het licht kwamen heb ik hem voor een schappelijke prijs meegenomen.

Rij-ervaring:
De auto zit en rijdt comfortabel, het geluid valt ook voldoende mee. De wegligging is nogal 'zompig' te noemen. Met mijn zomerbanden (breder en lager) heb ik nog wel enige feeling met het wegdek, op mijn winterbandjes is dat compleet weg. Het is me wel enkele keren gebeurd dat de auto uitbrak, wat toch iets minder prettig is wanneer je daar niet op gerekend had.
Enig vermogen mis ik wel, om in te halen mag je wel even terugschakelen en doortrekken tot 6000 rpm anders kun je weer achteraan sluiten. Doordat hij op LPG loopt doet me dit gelukkig niet zoveel pijn in de portemonee.

Onderhoud:
Ik heb nu ruim 12.000 km gereden in de carisma, en heb nog niet stilgestaan met de auto. Wel wist ik dat er het een en ander aan onderhoud aan zat te komen toen ik hem kocht.
Ik heb recent de remschijven + blokken voor vervangen, dit kostte twee uurtjes werk en 170 euro + 14 euro voor een grote waterpomptang.
Verder ga ik de accu preventief vervangen omdat mijn vriendin deze een aantal keer leeg heeft laten lopen. Kosten: 85 euro.
Deze week heb ik tevens de onderdelen voor de grote beurt opgehaald, 75 euro voor olie, bougies en filters.
Ook moet de distributieriem, omdat niet bekend is wanneer deze voor het laatst vervangen is. Hiervoor zoek ik nog een goedkoop adresje.

Geen problemen, dure LPG

  • 247.000 km

Inmiddels heb ik de distributieriem preventief laten vervangen door de dealer, het was namelijk onbekend wanneer deze vervangen was. De kosten vielen mee, met 250 euro was Norbert Driessen te Utrecht de goedkoopste. De accu is meteen doorgemeten en bleek nog goed. Ook de sneeuwvakantie heeft ie prima doorstaan.

Verder heb ik nog wat kleine irritaties verholpen, zo doet de middenconsoleverlichting het weer en heb ik een bekerhouder van de sloop gehaald.

Het enige minpunt is dat de LPG-prijs momenteel erg hoog is, op de snelweg richting 90 ct en bij witte pomp zelfs 70 ct.

@Ben Carisma: Wanneer ik de auto in de 1e versnelling over een drempel moet laten rollen, en de auto onverwacht uitbreekt heeft dat weinig met "strak rijden" te maken, maar is de vering gewoon minder goed dan bij andere auto's. Je plaatst overigens bij elke review dezelfde reactie.

Winter voor de deur

  • 277.000 km

De carisma is bijna 15 maanden in bezit, en in de tussentijd heb ik er ruim 45.000 km mee afgelegd.

Het motortje loopt nog altijd mooi en soepel, maar mist toch vaak wat kracht. Op de Nederlandse wegen zonder teveel bepakking komt hij prima mee, maar afgeladen met kampeerspullen moet je het motortje flink in de toeren jagen om niet als laatste boven te komen.

Ondanks het vermogen dat te wensen overlaat heeft de carisma ons de afgelopen zomer zonder problemen geheel Zuid-Europa laten zien.

Naast het reguliere onderhoud (vloeistoffen, filters, bougies, banden) heeft de carisma weinig nodig gehad. Twee maanden geleden bleek de uitlaat compleet doorgerot bij de einddemper. Toen ik de garagist bezig zag was ik blij dat ik het niet zelf heb gedaan. Hij is een uur bezig geweest met het verwijderen van de oude demper. Dit laatste geintje heeft overigens slechts €110,- gekost.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren