Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1998)

autoreview

Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1998)

Signalement

UitvoeringCarisma 1.6 GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf148.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 468.000 km

De Carisma is bijna 15 jaar oud, 468.000 km op de teller en mag met recht een ervaren auto genoemd worden.

In de bijna 11 jaar en de 320.000 km die ik met de Carisma heb afgelegd, kan ik zeggen dat ik heel tevreden over de auto ben. Drie keer heeft hij mij laten staan, alle drie de keren was het de benzine pomp die het begeven had. Een slecht puntje van de auto?

De auto rijdt zalig over de wegen maar verkeersdrempels is maar niets. Door de vrij zachte vering zakt de auto na de drempel even door en raakt als je iets te hard rijdt de drempel. Het motor lawaai van de 1.6 LPG motor hoor je wel, maar is niet storend.

Het is een lage auto, je zit laag en ook achterin is de achterbank laag. Er is daardoor weinig beenruimte voor de kinderen die ondertussen 12, 11 en 6 jaar zijn. Een van de redenen om een andere auto te zoeken.

De airco doet het na 15 jaar nog prima. In de tijd dat ik hem had, is deze 1x bijgevuld. Een nog steeds goed gesloten systeem!

Onderhoud en problemen

  • 468.000 km

Inschakelen van eerste versnelling gaat af en toe lastig. Een bekende kwaal die de 1.6 Carisma en de 1.3 Spacestar vaker hebben. De plastic busjes tussen versnellingsbak en de schakelstang zijn aan vervanging toe. Een goedkope operatie waarna de auto weer super schakelt!

Bij 200.000 heeft de benzine brandstofpomp het begeven. Blijkt vaker bij een Carisma op LPG voor te komen. De brandstofpomp wordt gekoeld door de benzine en pompt ook als je op LPG rijdt. De dealer plaatst voor een tweedehands exemplaar voor 150 euro.
Bij 250.000 km ging de pomp weer defect. Deze keer zelf de pomp vervangen door eentje van de sloop die 75 euro kostte. Pas bij 405.000 km ging hij weer stuk. Via marktplaats een andere pomp gekocht voor 30 euro...

Bij 275.000 km was de middendemper doorgeroest. Bij 360.000 km was het eerste stuk aan vervanging toe. De einddemper is nog origineel terwijl de garage bij 275.000 km zei dat die beter tegelijk met de middendemper vervangen kon worden en dat was dus 170.000 km geleden.

Bij de 310.000 km bleken de glijbussen van de achterarm kapot te zijn. Aan de ene kant was het rubber van de glijbus geheel doorgescheurd, aan de andere kant gedeeltelijk. De achterarmen heb ik zelf gedemonteerd waardoor de dealer alleen maar de oude bussen moest vervangen door nieuwe. Het uitpersen kostte echter veel tijd en alleen het vervangen kostte al 180 euro.

Bij 312.500 km ontkoppelde de auto niet goed meer. De hydraulische koppelingscilinder aan de motorzijde was defect. Een vaker voorkomend probleem bij de Carisma's. Na het (zelf) plaatsen van een nieuwe cilinder ontkoppelt de versnellingsbak weer prima.
Rond deze km-stand is de auto ook iets olie aan het lekken. De carterpan is doorgeroest en moet binnenkort vervangen worden. Dit heb ik echter nooit gedaan, dus bij de laatste APK keuring was dit een aandachtspunt "overmatige olielekkage"

Bij 348.000 km is rechts achter de bovenste draagarm vervangen. Het rubber was stuk waardoor de arm af en toe tegen de carrosserie tikte. Tijdens het rijden merkte ik er voor de rest niets van. Ook is het ruitenwissermechanisme vervangen. Op de asjes zat veel speling.

375.000 Onderhoudsbeurt. Onder andere kleppen gesteld (slechts 2 kleppen zijn iets gesteld) en remschijven en blokken vervangen. Dit van een goedkoop merk (totaal 61,90 euro). Nu piepen de remmen wel meer en dat kan komen door die imitatie schijven en blokken. De remwerking is gelukkig wel 100%!

402.226 km: Tijd voor een APK keuring. Helaas bleek een van de vrij nieuwe voorbanden een beschadiging te hebben: vervangen. Een rubber van de wielophanging was kapot, ook vervangen. Het wiellager links voor was ook al defect. De garage heeft er een nieuwe ingeperst en de auto opnieuw uitgelijnd. Bij elkaar ruim 300 euro uitgegeven.

432.500 km: Een kleine trilling in het koppelingspedaal, een dag later na zo'n 75 km rijden was niet alleen de trillingen heftiger geworden, maar ook het luid gerommel onder de motorkap. Het druklager van de koppeling is defect. Ondanks de leeftijd en km-stand toch maar 400 euro betaald om de complete koppeling te laten vervangen.

437.000 km: In bochten naar links een ratelend geluid dat de laatste 10.000 km steeds sterker werd. De homokineet van de linker aandrijfas is aan vervanging toe. Een duur onderdeel maar een complete tweedehands as kostte slechts 42 euro. Jammergenoeg bleek het de homokineet van de rechter aandrijfas te zijn (foutje, ik ben niet de eerste dit dat doet). Een extra 44,95 voor een tweedehands rechter aandrijfas was het gevolg...
Bij vervangen van de linker aandrijfas bleek ook speling te zitten op de fusee kogel. Een nieuwe draagarm inclusief fusee kogel van 52,90 loste dit probleem op.

450.000 km: Weer een grote beurt achter de rug, nieuwe distributieriem en andere riemen. De auto heeft de beste tijd gehad en stiekem wordt uitgekeken naar een andere...

469.000 km: APK komt eraan. Zouden er problemen zijn? Ja, het wiellager dat twee jaar geleden vervangen is, is weer defect. Een kleine lekkage in de uitlaat, speling op de rechter fusee kogel (vorig jaar de linker) en de ijzeren remleidingen naar de achterremmen vertonen punt-roest en moeten vervangen worden. Prijsopgave ruim 1000 euro. Ik kan alles zelf repareren en kom dan op zo'n 200 euro (de uitlaat even dicht maken met gun gum). Daarnaast nog twee nieuwe banden en alles laten uitlijnen. Toch ruim 400 euro voor een auto die bij inruil 200 euro waard is...

Kosten

  • 468.000 km

De grootste kosten zijn de brandstofkosten. In bijna 11 jaar/320.000 km ruim 16.500 euro. Daarna de wegenbelasting van ruim 6.200 euro. De teller van de onderhoudskosten staat op 5.000 euro. Voor de verzekering betaalde ik 4.000 euro. Met de aankoopwaarde van 6.000 euro en de restwaarde van 200 euro kostte de auto mij gemiddeld 11,6 cent per kilometer. Zelfs gecorrigeerd met de inflatie gaat me dat nooit meer lukken...

Andere auto

Het is zover. De Carisma gaat met 468.000 km de deur uit. De benodigde reparaties wegen niet meer op tegen de waarde van auto. De kinderen worden groter en willen graag meer beenruimte hebben. Met een traan in mijn oog neem ik afscheid van de Carisma.

Een Citroën Xsara Picasso wordt de opvolger. Deze keer met diesel motor. Laat ik hopen hier net zo veel plezier van te hebben als de Carisma.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.