Mitsubishi ASX 1.8 DI-D ClearTec Intro Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ASX 1.8 DI-D ClearTec Intro Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 269.000 km |
Verrassend fijne auto!
- 68.000 km
Na jarenlang in een Grandis te hebben gereden wist ik één ding zeker: het wordt weer een Mitsubishi. In Duitsland zag ik een mooie ASX met slechts 67.000 km op de teller en ik heb er direct werk van gemaakt. Omdat het een 'uitloopmodel' was, zitten er een aantal leuke extra's op.
Het is een pittige diesel met 150 pk. Verder zit er best wat luxe en nuttige extra's op.
-Automatisch stop en go systeem.
-Compleet muzieksysteem met navigatie en handsfree-mogelijkheid.
-Achteruitrijcamera.
-Trekhaak
-Automatische inschakeling van ruitenwissers en verlichting
-etc.
De auto rijdt en stuurt heerlijk. Schakelt perfect en het verbruik is tussen de 1:17 en 1:18 wat voor mij zeer acceptabel is.
Auto voelt stevig en robuust aan is wat stugger afgeveerd dan de Grandis, maar dat went snel.
Zijn er geen minpunten? Jawel.
-Het aantal vakken voor je spulletjes wat ik bij de Grandis gewend was vind je bij de ASX niet. Een dashboardkastje (met koelfunctie) en een armsteun waar je je spulletjes in kwijt kunt is alles.
Verder is de kofferbak flink, maar een fiets achterin lukt niet meer, maar dat was ingecalculeerd.
Ik ga ervan uit dat de ASX minimaal net zo betrouwbaar is als de Grandis, maar het overzicht van de consumentenbond geeft moed!
Probleemloos.
- 80.000 km
In een paar maanden heb ik 13.000 km weggereden en ik ben zeer tevreden over de ASX. Het verbruik is, voor een auto van dit formaat, acceptabel, tussen de 1: 15 en 1:18, afhankelijk van soort wegen en bepakking.
Het comfort is prima en de 150 pk motor is lekker pittig.
Problemen? Nog niet gehad.
Verrassingen?
- 88.000 km
Inmiddels 20.000 km achter de rug. Na een probleemloze Grandis lijkt het er sterk op dat deze ASX net zo probleemloos gaat verlopen. Ik rij heel veel en elke rit is een genoegen. Prettige zaken zijn ook de:
-Achteruitrijcamera.
-Stuurwielbediening
-Automatisch inschakelende verlichting.
-Idem voor de ruitenwissers.
-Automatisce start/stopsysteem.
-Flinke trekkracht. Een zware aanhanger gaat zonder problemen mee.
Nadelen? In plaats van het matige navigatiesysteem gebruik ik gewoon mijn Tomtom. Ik weiger ook te betalen voor dure updates.
Bijna een jaar verder
- 121.000 km
Deze Mitsubishi lijkt net zo betrouwbaar te zijn als de vorige, een Grandis. Ik geniet van de auto met volle teugen. Één probleempje is er geweest. Het motorstoringslampje ging branden: brandstoffilter. Was snel opgelost. Verder gaat het allemaal naar wens. Comfortabel, sterke motor, ruim, stil, lekker hoge zit enz. Niets dan lof!
Weer 16000 km verder
- 136.000 km
Apk gehad: één ruitenwisserblad vervangen. Daarnaast alleen maar plezier van deze ASX. Ligt als een blok op de weg, trekt een zware aanhanger alsof het een veertje is en is bijzonder betrouwbaar. Wat kan ik er nog meer over zeggen? De volgende wordt vast weer een Mitsubishi.
20,000 km verder
- 157.000 km
We rijden in deze auto heel veel kilometers. Soms met zware lasten achter de trekhaak. Problemen? Totaal niet! Mijn enthousiasme voor dit merk wordt alleen maar groter. Ik lees soms reviews van dure 'premium' merken en denk dan: stumperds.
Oeps, eerste probleem.
- 170.000 km
De turbo begaf het. Heel vervelend en kostbaar. Speurend op internet bleek dat dit met deze kilometerstand zeker geen uitzondering is. Er kwam echter een probleem bij. Dit bleek het roetfilter te zijn wat helemaal verstopt zat. Volgens de garagehouder komt dat door de eisen die tegenwoordig aan dieselmotoren worden gesteld. Het schijnt dat je makkelijk zonder roetfilter kan rijden, maar dat dit niet is toegestaan. Heel jammer.
En verder? Geen enkel probleem met de auto.
Verbruik
- 170.000 km
Het verbruik van de ASX is redelijk te noemen. Ongeveer tussen de 1:16 en 1:18.
Boven de 2 ton
- 203.000 km
Tijdens het hele coronagebeuren veel minder gereden dan normaal. Eigenlijk te weinig om nog diesel te blijven rijden.
Problemen met de auto echter helemaal niet!
APK en grote beurt
- 212.500 km
Altijd lachen die APK. Één probleempje: kentekenverlichtinglampje vervangen. Verder: topauto!
Einde dieseltijdperk
- 269.000 km
Ook ik moet afscheid nemen van diesel. Meer dan 200.000 km gereden in deze ASX, mag ik wel zeggen dat ik een ervaren gebruiker ben. De auto rijdt nog steeds probleemloos. Geen kraakjes of rammeltjes. Alles doet het altijd naar behoren. Een opkoper gaf er nog een aardig bedragje voor en we zijn nu overgestapt naar een hybride auto: een Toyota Auris sports.
Waarom geen Mitubishi meer? De nieuwe ASX is een Renault en de Eclipse Cross en Outlander zijn voor ons samen een maatje te groot.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.