Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ASX 1.6 ClearTec Intense |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Duurste miskoop ooit
- 30.000 km
Mooie auto's zijn er genoeg en na lang twijfelen voor de ASX gegaan. We hebben verschillende Mitsubishi's gehad en alle auto's met veel plezier en zonder extra onkosten gereden. Daarbij komt het stoere uiterlijk , de hoge instap en 5 jaar garantie en we waren verkocht.
We hebben gekozen voor de instyle uitvoering. De instyle heeft een panoramadak met automatisch zonnescherm , 18inch licht metalen velgen , lederen bekleding en een prima installatie /navigatie met subwoofer . Het is eigenlijk teveel om op te noemen.
De stoelen bieden helaas weinig comfort maar stoelen is toch iets persoonlijks. De knopjes voor de stoelverwarming zitten tussen de stoelen en zijn lastig bereikbaar. De auto heeft een mooie vlakke laadvloer als de banken naar beneden zijn geklapt. De motor kun je goed horen dus is niet echt stil. Het verbruik van 1 op 14 is redelijk. De ASX moet 1100 kilo kunnen trekken maar een big bag grind van 750 kilo op de aanhanger is al lastig.
Helaas heeft de ASX vanaf dag 1 geschokt / ingehouden bij de 2000 toeren. Daarbij komt dat als je het gaspedaal iets intrapt het toerental van rond de 550 naar de 950 gaat.
Door het onrustige lage toerental krijg je problemen met rustig /langzaam rijden. Het parkeren bij de supermarkt bijvoorbeeld waar altijd van die gootjes zitten voor de regen is lastig. Daar rij je voorzichtig doorheen want je wilt tenslotte niet bij de supermarkt naar binnen rijden. Maar als je dus weinig gas geeft gaat het toerental op en neer. Rij je dan net met de wielen uit het gootje , heb je wat extra weerstand. Als de toerenteller dan net naar beneden gaat slaat de motor af. En dit is met wegrijden bij een stoplicht als de weg wat omhoog loopt , met een aanhanger rijden en als je thuis de oprit op moet. En ik mag wel zeggen dat hier gelukkig geen bergen zijn want dat was echt een probleem geworden met fatsoenlijk wegrijden.
Dus na een paar honderd kilometer naar de dealer met de problemen. De monteur mee geweest en die voelde het schokken ook en zei gelijk dat ik een piggyback moest kopen. En als ik dat zo hoorde van de monteur was dit dus niet de eerst keer dat iemand met een dergelijk probleem kwam.
Volgens de werkplaats chef komt het schokken omdat er bij de 2000 toeren van alles ingeschakeld moet worden en het toerental door het elektronisch gaspedaal. Het advies was om maar chiptuning op de auto te kopen want dan zou het schokken weg zijn. Of het ook zou helpen met het toerental was onbekend.
Ja dan sta je wel even vreemd te kijken. Heb je net heel veel geld neergelegd voor een nieuwe auto zodat je probleemloos ( 5 jr garantie ) kan rijden en dan is dit het advies.
Een mail naar de importeur gestuurd of het normaal is dat als ik een nieuwe auto koop die niet fatsoenlijk loopt ik voor een paar honderd chiptuning moet gaan kopen. Het antwoord van de importeur was duidelijk. Wij ondersteunen geen chiptuning. Maar natuurlijk kon de monteur van de dealer contact opnemen met de technische specialisten van de importeur.
Om een lang verhaal kort te maken de dealer kon er ook niet veel meer van maken en wij toch maar de chiptuning gekocht. Wat moet je anders. Wij willen graag met plezier rijden en dat deden we dus totaal niet. Het schokken is daarna misschien iets minder geworden maar het toerental probleem bleef hetzelfde.
We hebben natuurlijk ook in de demo ASX van de dealer gereden . Deze had dezelfde problemen maar in mindere mate. Ook zijn we met de auto bij een andere Mitsubishi dealer geweest. Daar werd verder niet ingegaan op het schokken. En het toerental , gewoon meer gas geven was het advies. Dus met slippende koppeling rijden .
Nadat ik laatst de ASX weer eens mee had en hij een paar keer afsloeg toch weer contact opgenomen met de importeur. Gevraagd of ik de ASX daar kon achterlaten. Dan konden de technische specialisten er een weekje mee rijden en de problemen misschien oplossen. De reactie van de importeur was dat het erg vervelend was dat wij niet tevreden zijn met de eigenschappen van de ASX maar dat de auto aan de norm van de importeur voldoet. De dealer had er al vaak naar gekeken en kon niks vinden en daarom had het geen zin om de technische specialisten er nog naar te laten kijken.
Daar kan je het dan mee doen... Misschien hebben we pech met een maandagmorgen auto maar dan zou de dealer / importeur je toch moeten helpen . Maar helaas. Een gevalletje garantie tot aan de drempel.
De ASX hebben we maar ingeruild en we wachten met smart op de nieuwe auto en in de tussentijd verplaatsen we ons met veel plezier in de C1 airscape . En natuurlijk nooit weer een Mitsubishi.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.