Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ASX 1.6 ClearTec Intense |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 3.900 km |
De nieuwe auto is er
Na 4 jaar trouwe dienst was het tijd om de Vectra in te leveren. Vanwege rugklachten moest de opvolger een vergelijkbaar goed zitcomfort hebben, maar het liefst hoger zitten.
De finalisten werden:
- KIA Sportage > Stoelen waren te kort, te veel glanzend plastic
- Hyundai IX35 > Zelfde aut (en dus stoelen) als de Kia, wel mooier met een beter interieur
- Opel Meriva > Heerlijk ruim en fantastisch comfort, helaas alleen met 25% bijtelling
- Lexus CT200h > Te laag (was te verwachten) en erg klein en onpraktisch
- Mitsubishi ASX > Leest u verder
Het is dus de ASX geworden. De Intense editie met 1.6 motor.
Opties:
- Parrot carkit MKI9100
- Dotz Hanzo 17” velgen voor de zomer looks, het origineel lichtmetaal krijgt de winterbanden
- Granite Brown metaallak
Ik heb goed proefritten gemaakt in alle auto’s, soms meer dan 300km. De ASX vind ik van de cross-overs de beste wegligging hebben. Jammer dat er lage weerstandbanden onder moeten, anders zou je er nog snel mee een bocht mee door kunnen ook. De Meriva heeft me trouwens ook positief verrast, maar als deze het uitrustingsniveau van de rest bereikt is hij duurder. Dan de hoger bijtelling eroverheen en ik had weer een afvaller. Zo’n cross-over is dan ook nog een stoerdere auto, wat ook helemaal niet erg is. Persoonlijk vind ik de voorkant ‘mooi agressief’, de overige lijnen kloppen goed en alleen de achterkant vind ik erg anoniem. Daarom liggen er ook nogal opvallende velgen onder, dat brengt het geheel wat meer in balans met de voorkant. (En ja, dat is nu eenmaal smaakgebonden) De keuze voor de kleur ging redelijk. Wit is mij teveel trend en ik poets niet graag… Blauw en rood vind ik lelijk, grijs te saai en in het zwart vielen helaas de lijnen weg wat hem erg klein maakt. Granite Brown viel me al gelijk op en die is het dus ook geworden.
Van 0 tot 3900 km in 5 weken
- 3.900 km
Na de aflevering enkele binnenlandse ritten gemaakt waarover niets te klagen valt. Het weggedrag is goed en de werkplek bevalt ook goed. Ik houd van een rustig dashboard, dus dat helpt. De zit blijkt idd top, ook als je bv lang in de file moet staan. Overall waardeer ik de no-nonsense uitstraling. Degelijk materiaal dat net iets meer body heeft dan de bekende Japanse Bic pennen op wielen. In diverse reviews las ik luxe materialen, maar zo wil ik het niet noemen. No-nonsense dekt de lading. De ruimte in het interieur vind ik geweldig. Als ik met mijn 1.97m goed zit is er nog veel beenruimte over voor de achterpassagiers. De kofferbak leek me wel aan de kleine kant, maar toen kwam de vakantie.
2 weken na de aflevering zijn we met het hele gezin vertrokken naar zuid Frankrijk. 2 volwassenen, 1 baby en 1 peuter en heel veel bagage. Uit voorzorg alvast een dakkoffer gehuurd, maar die gaven een week voor vertrek aan dat er nog geen dragers te krijgen zijn. Handig zo’n nieuw model auto. Maar zonder overdreven proppen paste echt alles erin, incl. 2 buggy’s! Een positieve verassing mag je wel zeggen.
Op de lange rit blijkt de ASX uiterst comfortabel. Het panoramadak geeft veel licht en de kids hebben iets extra’s om te zien, er zijn voldoende media aansluitingen (12v voor DVD schermen, USB aansluiting voor de muziek en de rest lost de Parrot op) en lekker veel ruime bekerhouders.
Het onderstel is communicatief maar stil en de auto is vooralsnog vrij van piepjes en kraakjes. Alleen die lage weerstandbanden zijn luidruchtig op hogere snelheid. Met de cruisecontrole op 134 is het gelukkig heerlijk rijden.
Van de snelweg af blijkt nog meer rijkwaliteit, want we zijn behoorlijk wat slecht geasfalteerde slingerwegen tegengekomen. De ASX houd zich dan rustig en strijkt alle kuilen, drempels en road-kill mooi glad. De remmen doen het trouwens ook uitstekend.
Motorisch leek de 1.6 wel een uitdaging, maar juist op dit punt ben ik aangenaam verrast. De motor blijkt lekker levendig met voldoende trekkracht. Pas met de volle (vakantie) belading merk je dat hij flink aan de bak moet in de bergen en dan is het geen verassing dat je af en toe moet terugschakelen. Schakelen gaat trouwens soepel en direct en de afstemming van motor en schakelbak vind ik erg fijn. Je kunt behoorlijk schakellui rijden als je wilt en ook op lage toeren valt hij niet snel terug.
Tot nu toe dus een zeer tevreden ASX rijder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.