AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mini One Salt (2010)

autoreview

MINI One Salt (2010)

Signalement

UitvoeringOne Salt
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf106.400 km
KM-stand laatst123.500 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze eerste kilometers

  • 115.350 km

Ik maak er een gewoonte van om de keuze voor mijn auto's de afgelopen jaren hier te beschrijven, dus dan nu ook voor de aanschaf van onze tweede auto.

Waarom een Mini? Tsjaa, het moest een leuke, vlotte tweede auto worden met een hoge aaibaarheidsfactor. Dat beperkt de keuze al aardig naar onze mening. Uiteindelijk ging de keuze tussen een Fiat 500 en een Mini One. Het zijn allebei erg leuke retro-auto's die ook na vele jaren naar onze mening hun aaibaarheidsgehalte hebben behouden. We zochten een gebruikte auto met niet al te veel kilometers, een schuifdak, cruise-control, met een normale lakkleur (dus zonder strepen, vlaggen o.i,d.), climate control en als het even kon ook parkeersensoren.

De twee autos die we op het oog hadden, voldeden aan onze criteria, hoewel het een lange zoektocht was. Het aanbod van een Fiat 500 is ruim voldoende, maar gek genoeg heel weinig met een glazen dak dat ook echt open kan. De auto die we vonden stond bij een particulier (een echte liefhebber), was keurig onderhouden en er was heel netjes mee omgegaan. De hogere zitpositie in de auto en het stoterige karakter van het sportonderstel op dit exemplaar kon ons uiteindelijk niet bekoren. Daarbij worden er ook veel snelwegritten mee gemaakt en daar vond ik zelf de auto iets te iel voor. Het is persoonlijk en mijn referentie van de andere auto in ons huishouden maakt me wat verwend (nieuwe Superb Combi; zie review elders).

Op dezelfde dag hadden we een afspraak staan bij een bedrijf om deze Mini te bekijken, en ja het was liefde op het eerste gezicht. Keurig onderhouden, alle papieren aanwezig met de bijbehorende onderhoudshistorie inclusief alle facturen en werkelijk smetteloos. Om deze auto te vinden was ook niet eenvoudig. We wilden een chique exemplaar, met de 1.4 motor (95 PK) in verband met het verbruik en de problemen die er kennelijk zijn met de 1.6 motor. Deze auto heeft dus het schuifdak, cruise-control, radiobediening op het stuur, een armsteun, climate control, en als leuke extra xenon-verlichting, parkeersensoren, en mooie 16-inch lichtmetalen velgen.
Als extra hebben we er zelf nog de leuke verstralers in de grill laten monteren en een Tomtom-navigatie laten inbouwen (dus vaste inbouw ipv met een zuignap).

We zijn nu een maand of 4 verder en inmiddels een goede 9000 km mee gereden. De auto wordt dus best intensief gebruikt voor woon-werkverkeer door mijn partner. Het blijkt een goede keuze te zijn. Laten we vooropstellen dat het geen makkelijke auto is om in te rijden; de auto is weinig vergevingsgezind. De koppeling is best zwaar en het aangrijpingspunt is kritisch. Ook de versnellingspook moet je met ferme kracht bedienen. Ik zelf rijd nu al jaren automaat dus ik was het al even niet meer gewend. Voordeel is wel dat je wel echt voelt dat je aan het autorijden bent en je precies kunt aanvoelen wat de auto doet of van de berijder verlangt. Het stuurgevoel is lekker direct en de wegligging is lekker sportief. Door het lage zwaartepunt kun je ook echt lekker een bocht nemen en de auto geeft geen krimp.

Wat verder opvalt is natuurlijk het leuke retro-interieur. Voor geen meter praktisch, maar ja om de een of andere manier boeit dat niet. De auto is gewoon te leuk dat je dat van harte accepteert. Als ik er eens in rijd, zit ik toch echt met een smile achter het stuur. Wat wel fijn is dat je lekker laag kunt zitten in de auto en zelfs met mijn lengte (ongeveer 1.88 m) verrassend goed zit. iemand op de achterbank meenemen is er dan natuurlijk niet meer bij, tenzij diegene geen benen heeft, of bijzonder korte exemplaren. Maar goed, daar hebben we de Superb dan weer voor.

Ik ben wel blij dat er geen grotere velgen onder zitten dan de huidige 16-inch. Door de korte wielbasis en het sportieve karakter voel je goed wat er onder de auto gebeurd; een maatje grotere velgen zou de auto denk ik erg oncomfortabel maken.

En da de motor, een 1.4 met 95 pk. Nee het is zeker geen strepentrekker, maar traag is de auto zeker ook niet. Bij de aanschaf een veel beter luchtfilter gemonteerd en daar werd de auto een stuk fitter van. De motor is prima zuinig, 1 op 15/16 halen we met gemak. Wel merk je dat het geen stille motor is; zal ook wel met de rijbeleving te maken hebben vermoed ik zo. Verder is het praktisch dat we de twee autosleutels berijder-specifiek kunnen maken, dus de auto stelt zich in op de berijder per sleutel. Alles is ook uitvoerig in te stellen via de boardcomputer. Dat vraagt overigens wel enige studie want intuïtief is de menustructuur dan weer niet.

Al met al zijn we zeer tevreden met onze keuze en hebben de eerste 9000 km's nog geen probleem opgeleverd. De auto is werkelijk probleemloos. En de wat onlogische bediening vergeet je volledig wanneer je met dit mooie weer het schuifdak lekker volledig openzet, de muziek aanzet en met een smile een rotonde neemt ;-)

Bijna een jaar in het bezit

  • 123.500 km

Het leek me wel weer eens tijd om een update te geven, voor diegene die het waardeert.

Inmiddels staat de teller op 123.500 km. De auto wordt de laatste tijd minder intensief gebruikt; wel iedere dag voor woon-werkverkeer maar vanwege een verandering van werk van mijn partner, nog maar 15 km van het woonadres.

Hoe is de auto ons in krap een jaartje bevallen? Heel goed kan ik wel zeggen. Het is een heerlijke, lollige auto die je elke keer weer uitnodigt om een stukje te gaan rijden. Er hebben zich nagenoeg geen problemen voorgedaan.

We hebben een keer bijna zonder olie gestaan, dat was ff minder maar het valt de auto niet aan te rekenen. Ik dacht het oliepeil goed in de gaten te hebben gehouden, maar kennelijk niet. De dealer geeft zelf toe dat het oliepeilstok van de Mini lastig af te lezen is. Op mijn vraag of er geen signaal is of lampje als het oliepeil laag staat, kreeg ik het antwoord "nee meneer, dat is ook niet gebruikelijk voor auto's uit 2010". Huh??!! Ik heb toch al 20 jaar mijn rijbewijs en heb in heel veel auto's gereden (ook van ver voor 2010) en al die auto's gaven keurig aan wanneer het peil laag staat. De Mini kennelijk niet. Die geeft pas een signaal als de oliedruk wegvalt, wat dus ook het geval is. De dealer zit gelukkig om de hoek, dus het was snel geregeld.

Inmiddels heeft de auto ook een kleine beurt gehad. Overigens niet bij de Mini-dealer want die vraagt daarvoor een standaardbedrag van € 390. Pardon? Gewoon keurig bij een universeel garagebedrijf gebracht op aanraden van een collega die ook een Mini rijdt. De beurt kostte me inclusief APK €110. Dat was snel verdiend! Ik ben er bij gebleven tijdens de beurt en ze hebben werkelijk echt alles nagelopen. Dan maar niet door Mini zelf; dat prijsverschil valt echt niet goed te praten. De dealer legt de sleutel in een uitleeskastje en als de auto zelf aangeeft dat iets zou moeten gebeuren (via vooraf door de fabriek ingestelde intervallen), dan wordt het door de dealer uiteraard conform afgewerkt. Mijn garagebedrijf leest diezelfde computer ook uit, maar gaat dan persoonlijk nog even na of het wel nodig is. Scheelt een boel.

Kortom, afgezien van het lage oliepeil geen verdere bijzonderheden, technisch gezien.

Wat we inmiddels wel merken, wat is de auto laag zeg. Fijn voor het rijden, maar uitstappen gaat een stuk minder charmant dan instappen. Goed, je weet het van tevoren, maar in het dagelijkse gebruik valt het simpelweg op. We houden de Mini nog wel even, maar stiekem valt ons oog al een beetje op een Countryman of een 500X...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren