Mini One (2019)

autoreview

MINI One (2019)

Signalement

UitvoeringOne
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf8.879 km
KM-stand laatst32.789 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

D(elivery) Day

  • 8.815 km

Vandaag mijn bijna nieuwe Mini mogen ophalen bij Dusseldorp in Oostzaan. Het aankoopproces verliep ontzettend vlot en de dealer bood aan het exportgedeelte volledig te verzorgen (woonachtig in België) zodat ik op de dag van de levering alleen nog mijn vader als chauffeur moest inschakelen om bij het filiaal te komen. Rit van 2h30 ongeveer.

Aflevering was bijzonder aangenaam en relaxed. Netjes ontvangen door een medewerker terwijl een andere aflevering werd afgehandeld. Die dag stonden er iets van 6 auto's op de planning. Mijn auto was gezien de locatie van de dealer niet verrassend de minst "dik" uitgevoerde maar dat maakte mij vrij weinig uit. Als student zijnde ben ik al bijzonder gelukkig überhaupt een auto te hebben.

De auto zelf bleek bekende materie te zijn daar de auto waar ik 2 weken eerder afscheid van heb mogen nemen ook een Mini was in een vergelijkbare uitvoering (Pre-LCI, Diesel, panoramadak). Toch gekozen voor een benzine deze keer omwille van het sterk verminderde aantal kilometers. Ook wilde ik een model van na de facelift om de koplampen volledig in LED-lichten te krijgen in plaats van Xenon. Ten slotte was het van belang om absoluut geen panoramadak meer te hebben. Dit heeft als reden dat ik graag geniet van een relatief stil interieur. Wind en bandengeluid moeten niet al te veel opvallen en geen gekraak/gepiep. Dit was helaas wel het geval met de vorige Mini. Dit maakte lange ritten niet per se moeilijk om te verdragen maar het hinderde wel enigszins de verder positieve beleving.

Ook fijn is het nieuwere infotainment welke is voorzien van Apple Carplay/Android Auto. Zelf gebruik ik liefst het systeem van Mini (BMW). iDrive blijft ontzettend fijn om te gebruiken, ook tijdens het rijden kan snel iets worden aangepast zonder de veiligheid in het gedrang te brengen.

Motor rijdt soepeler dan de vorige (diesel). Het verbruik is uiteraard niet te vergelijken maar valt in positieve zin op. Op de terugweg 4,5l/100km waar de diesel rond de 3,5l/100km zou zitten. Snelheid zat rond de 100 over de hele rit met weinig verkeer.

Overige, iets of wat relevante opties:

Union Jack achterlampen (LED)
16" LM wielen Victory Spoke zwart (01NB)
(06CP) Automatische 2-zone Airconditioning
(0534) Comfort Acces
(0322) Emergency Call
(06AC) Hemelbekleding Anthracite
(04AA) LED Koplampen
(05A2) Pepper
Alarm klasse 1(startblokkering)
Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM) (0302)
BMW TeleServices (06AE)
ConnectedDrive Services (06AK)
Connected Navigation (07GH)
Dimlichten automatisch
Dynamic Cruise Control (DCC)
Elektrische ramen voor en achter (Hoe?)
LED-mistlampen (05A1)
Leder sportstuurwiel (0255)
MINI Connected (06NM)
MINI Excitement package (04V9)
MINI Navigatiesysteem (06UM)
Park Distance Control achter (PDC) (0507) Radio
Radio MINI Visual Boost (06FP)
Real Time Traffic Information (06AM) Regensensor
Remote Services (06AP)
Uitgebreid Verlichtingspakket (0563)

Bijna 2 maanden

  • 12.183 km

Inmiddels is de Mini bijna 2 maanden in mijn bezit. Omdat ik hiervoor al een Mini had was ik al verliefd op de rijeigenschappen en het karaktervolle uiterlijk dus daar was ik reeds op ingesteld.

De reden dat ik in Nederland deze auto heb gekocht is dat de prijs (ex BPM) lager ligt dan in BE/DE. Auto's zijn vaak beter verzorgd en hebben minder "meegemaakt". Gezien de staat van het wegdek in België lijkt dit een vrij groot pluspunt. Ook is de service velen malen beter dan hetgeen ik tot nu toe heb meegemaakt bij Mercedes-Benz/BMW/Mini in België zelf. Een aflevering is misschien het beste voorbeeld. Bij Dusseldorp kreeg ik een uitgebreide uitleg samen met een fles wijn. Bij de lokale Mini dealer werd uitgelegd hoe ik mijn telefoon kon koppelen en daarna mocht ik zelf mijn platen erop zetten en wegrijden.

Verder valt in positieve zin op dat:

- Het iDrive systeem nog steeds bij de top behoort. Werkelijk alle overgangen verlopen soepel, de lay-out is logisch, werkt snel.
- Mini Connected app is leuk maar voegt net zoals bij andere merken vrij weinig toe behalve dat het gemoedsrust biedt zodra weer iemand binnen de familie hem wilt lenen.
- Geen gekraag/gepiep binnen het interieur.

Helaas is er bij het starten van de motor een piepend geluid dat soms ook voorkomt bij stationair. Gelukkig zit er 24 maanden Mini Next garantie op, binnenkort maar eens naar BMW/Mini Keram in Maastricht.

Update

  • 12.829 km

De auto is inmiddels bij Keram geweest om te kijken of het geluid opgelost kon worden. Helaas kreeg ik van een medewerker te horen dat het geluid in hun tests niet frequent genoeg voorkwam en dat ze geen kosten hiervoor willen maken. Ik moest maar opnames beginnen te maken van iedere start en deze naar hen opsturen (!). Uiteraard niet het antwoord waar ik op had gehoopt gezien de jonge leeftijd van de auto.

Verder rijdt de auto nog prima overigens. 105 pk is geen royale hoeveelheid vermogen maar gezien het gewicht van de auto volstaat het om wat plezier mee te hebben. De Mini klinkt overigens best lekker! Een ondeugende brom van de 3-cylinder kan er mijns inziens nog best mee door.

Update

  • 32.789 km

Inmiddels 2 jaar samen met deze Mini. Rijdt nog altijd bijzonder goed, iedere simpele rit is met een Mini toch net een beetje leuker. Het verbruik (niet onbelangrijk in deze tijden) zit rond de 5-6l/100 km. Met uitsluitend snelweg zou naar mijn inzicht zeker altijd tussen de 4-5l/100 km mogelijk moeten zijn.

Afgelopen woensdag de auto naar Keram Maastricht gebracht voor een onderhoudsbeurt en een laatste check voordat de auto uit de garantie gaat. Was qua prijs toch even schrikken op het eerste zicht - 697.32 EUR. Bij Mini is er sprake van 'condition based servicing', wordt dus vooral gekeken naar wat nodig is in plaats van het traditionele kleine/grote beurt verhaal. Tevens het paneel van de deur aan de bestuurderszijde weer laten vastzetten, dat begon spontaan los te komen merkte ik laatst op. Ten slotte nog een rammel bij het klepje van het dashboardkastje laten dempen. Auto rijdt na dit alles overigens weer net wat fijner dan voorheen. Mogelijk heeft de hoogte van de factuur hier iets mee te maken!

De laatste tijd ook wat meer aan het rondkijken naar een opvolger voor deze Mini. Daarbij neig ik vooral naar de gefacelifte Mini of iets in de richting van een BMW 1-Serie. Gelet op mijn rijgedrag en het gebrek aan particuliere aankoopsubsidies in BE is een PHEV/BEV geenszins interessant op dit moment. Daarbij zou ik het overigens wel qua rijden willen proberen, zeker in het geval van een de elektrische Mini zou ik bij een leuke deal direct tekenen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.