Mini Cooper S (2019)

autoreview

Mini Cooper S (2019)
Mini Cooper S (2019)Mini Cooper S (2019)Mini Cooper S (2019)Mini Cooper S (2019)Mini Cooper S (2019)Mini Cooper S (2019)Mini Cooper S (2019)

Signalement

UitvoeringCooper S
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

feestje op wielen!

  • 7 km

Twee weken geleden stond hij klaar bij de dealer, een in Oxford geproduceerde Mini Cooper S met de volgende specs:
- Mini Cooper S, 3 deurs, John Cooper Works Trim Pakket
- Emerald Grey (zwart dak met zwarte bonnet stripes)
- Sportautomaat met flippers
- 18" Cup Spoke two-tone velgen
- Chester Malt Brown leer (met stoelverwarming)
- Serious Business pack
- Panoramadak (met Union Jack sticker)
- Visibility Pack
- Piano Black exterieur
- Mini Yours Interior Style Piano Black
- Mini Yours met leer bekleed sportstuurwiel
- DAB-tuner

Uiteraard is er weinig ruimte en train je je buikspieren elke keer als je vooraan bij een stoplicht staat, maar dat soort zaken weet je van tevoren en je koopt een Mini niet voor het ruimte aanbod.

Waar je hem wel voor koopt is het rijden en dat is dan ook meteen waardoor ik elke dag weer met een glimlach in de wagen stap. De heerlijk gretige motor en het stuurgedrag (met een lekker zwaar afgestelde bekrachtiging) zorgen ervoor dat rijden een feestje is. Verder valt op dat de stoelen goede ondersteuning bieden en je tegenwoordig ook makkelijk een ritje van een uurtje of twee kunt maken zonder met rugpijn uit de wagen te stappen.

De gevonden negatieve puntjes tot nog toe:
- de wagen produceert vanuit de uitlaat geen 'plofjes' meer bij het terugschakelen, ik vermoed dat dit te maken heeft met nieuwe regelgeving... het haalt wel een gedeelte van de charme van het mini-gevoel weg, jammer...
- de DAB-tuner is drama, valt op een ritje van een uur gemiddeld 10x weg... dit had ik in mijn vorige wagen (BMW) ook al, dus ik vermoed dat het met de slechte kwaliteit van BMW-tuners te maken heeft, maar voor een optie van 300 euro vind ik dat eigenlijk niet kunnen
- de navigatie en met name de hulpsystemen daarin (filemeldingen via RTTI) vallen tegen. Nog steeds worden files vermeld die er niet staan en andersom. Wederom slecht voor een systeem dat (in een pakket) 2995 euro kost...
- tot slot merk ik dat het systeem van Mini op iPhones is ontworpen, als je met een Android toestel probeert te verbinden mag je bellen en bluetooth streamen, vervolgens houdt het op. Als je spotify streamt krijg je geen afbeelding in beeld (wat bij zo'n beetje elk ander automerk wel zo is) en kun je geen nummer vooruit of achteruit (het knopje zit er wel, maar werkt simpelweg niet).
Verder kwam ik erachter dat de draadloze lader alleen maar kleine toestellen ondersteunt, heb je een galaxy 10 plus heb je pech... bizar hoe slecht dat ontworpen is :S
vermeld het op zijn minst op de website, dan weet je vooraf waar je aan toe bent.

Heel veel negatieve tekst, maar dat zijn kleine ergernissen (die makkelijk door Mini voorkomen hadden kunnen worden), ik stap nog steeds met veel plezier in de wagen, het valt me gewoon een beetje tegen kijkend naar de prijsstelling van Mini (toch wel premium), dan verwacht je op connectiviteitsvlak simpelweg iets meer.

De teller staat nu op ruim 3000 km, ik zal over een tijdje deze review updaten en kijken of de ergernissen weg zijn gezakt of dat het er meer worden :P

steeds blijer

  • 10.000 km

Na een flink aantal ritten tijd voor een kleine update.

Het is echt een heerlijke wagen om in te rijden, het nemen van bochten (rotondes, doordraaiers op de snelweg of gewoon een ritje door het Limburgse heuvelland) is gewoon een feest. De directe besturing in combinatie met de gretige motor (en het bijbehorende geluid) geven je het gevoel aan het toeren te zijn (terwijl je toch echt voor je werk onderweg bent :) )
Ik maak zakelijk vaak lange ritten (200km+, 500km op een dag is daarmee geen uitzondering) en het valt me op hoe comfortabel dit kan, de stoelen zitten heerlijk en ik stap totaal niet vermoeid uit de wagen.
Daarnaast is het veercomfort weliswaar verre van zacht, maar het is ook zeker niet oncomfortabel hard. In vergelijk met mijn vorige wagen (1 serie) is het veercomfort ongeveer identiek, het verschil zit merkbaar in de voorwiel versus achterwielaandrijving. Uiteraard een open deur, maar het verschil voel je echt!
Niet dat de Mini hier minder scoort, maar het karakter is gewoon anders.
De eerste twee versnellingen geven altijd wielspin, de BMW had dit niet. Daarnaast merk je in bochten dat de aandrijving op de wielen plaatsvindt waar je ook mee instuurt, omdat de Mini heel direct stuurt geeft het nemen van bochten weliswaar een ander gevoel, maar zeker niet minder. Ik zou de BMW hierin als meer 'volwassen' beoordelen, de Mini is wat 'speelser'.

Het gemiddelde verbruik staat nu op 1 op 13,5 (7,4l/100km), rekening houdend met mijn rijstijl valt me dat nog alleszins mee.
Ik heb op een rit van Maastricht naar Eindhoven mijn best gedaan het verbruik zo laag als mogelijk te houden, toen gaf de boordcomputer 4,8l/100km aan (ruim 1 op 20), maar dat is voor mijn gevoel dan ook echt de ondergrens. Dan rij je 100 waar je 100 mag, 120 waar je 130 mag en het inhalen van vrachtwagens gaat dan niet echt comfortabel.

De ergernissen zijn er nog wel, maar ik hou er rekening mee, waardoor ze behoorlijk naar de achtergrond gezakt zijn (zo luister ik nu meestal naar eigen muziek of Spotify in plaats van de DAB-tuner. De Harman Kardon speakers zijn echt top, bij twijfel kan ik deze optie alleen maar aanbevelen!
Daarnaast heb ik de 'interactieve navigatie' uitgezet, waardoor de wagen me gewoon van A naar B brengt zonder rare alternatieve routes om niet bestaande files).
Op de zaak heb ik tot slot gevraagd of ik mijn telefoon voor een iPhone kan vervangen waardoor ik van Apple Carplay gebruik kan maken, op het moment dat dat gelukt is kan ik het verschil in gebruik met een Android telefoon posten.

Tot slot nog geen piepje of kraakje in de wagen gehoord, of foutmelding in beeld gezien, wat natuurlijk wel een goed beeld geeft over de betrouwbaarheid en bouwkwaliteit. Uiteraard blijf ik dit, net als het verbruik en gebruiksgenot in de gaten houden!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE MINI Mini

DirectLease
Mini Electric Camden Edition (3D/CVT)
€ 509
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens