Mini Countryman E Favoured Trim (2024) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Countryman E Favoured Trim |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Mini nummer vier
- 10.000 km
Net als veel reviewers met een elektrische auto, was het een 'moetje 'van de werkgever. Mijn Audi A3 moest na 5 jaar en 120.000 (zorgeloze) kilometers plaats maken voor een auto met een stekker.
Na proefritten met de Ford Mustang (gave auto), de nieuwe Tesla 3 (beetje kale boel), Volvo 30 (te klein/steriel) 40 (ouwelullenbak) Mercedes A en B (kermisdashboard) popte opeens de mogelijkheid op een Mini Countryman te bestellen.
Dat gaf me de kans om aan Mini nummer vier te beginnen. Ooit begonnen als dienstplichtig militair in een 1978 Mini 1100 special (dramatisch slechte roestbak btw). Daarna ooit een jaar een 5 deurs Mini One als lease-tussenauto vlak voor de Audi. Tijdens het Audi tijdperk hebben we prive een driedeurs Cooper S (2019) aangeschaft gewoon omdat ie zo lekker rijdt. Dat roffelgeluidje van de uitlaat is onovertroffen.
Kortom de Countryman (met alleen een elektronische roffel) is het geworden en maken we weer deel uit van de 'mini-familie'. Waarmee ik overigens wel op ergernis nummer 1 uitkom: BMW vindt het kennelijk nodig om alle varianten van de hele LHBTQ-familie in reclames te moeten laten opdraven. Laat ik t zo zeggen: ik voelde niet de neiging meteen te willen deugen door een Mini te kopen. Kan me niet voorstellen dat de dealers er blij mee zijn.
Maar buiten dat: wat een geweldige auto bouwen ze daar in Leipzig. De overgang naar elekrtiek is natuurlijk al bijzonder. De snelheid en de stilte, ik geniet er elke dag weer van. Voorverwarmen van de auto is ook perfect. En ja een verwarmd stuurwiel is heerlijk.
Het verbruik. Elke maand krijg ik een update op de (prima) Mini-app waarin staat dat ik er meer stroom doorheen jaag dan de rest. Dat zal ook met de vele snelwegkilometers te maken hebben. Ik zit nu in december/januari (nog met zomerbanden) op 19,1 Kw. Da's best fors. De in de folder beloofde 460 kilometer heb ik nog niet gehaald. 100% geladen is nu 330 kilometer bereik. Afgelopen september was dat nog krap 400. Snelladen (tot 150kw) is prima.
Ik heb de XL uitvoering met open dak (heerlijk) trekhaak (niet gebruikt) en een duur hifi-systeem waarvan ik me afvraag of de standaardversie veel slechter zal zijn.
Ruimte voorin is prima, al vind ik de zitting kort. Stoelen in de Audi waren beter. Achterin is de ruimte ok. Lange mensen moeten wel inschikken. De auto ziet er van buiten on-Mini achtig enorm uit, maar op de achterbank merk je daar weinig van.
Het dashboard en het hele interieur zijn toch wel van een bijzondere kwaliteit. Elke keer als je in je Mini stapt, heb je toch meteen weer een glimlach op je gezicht. Ik rij wel eens mee in andere elektrische auto's, maar die zijn vooral SAAI. Het ronde display is grappig en redelijk functioneel. Wel (heel) veel keuzemogelijkheden.
Dat Mini maandelijks tien euro vraagt voor een soort 'connect-pakket' vind ik best bizar gezien we het over een aanschafbedrag van over de 55.000 euro hebben.. Voor dat tientje krijg je een paar extra functies zoals het spellen van een soort Mario Kart (als je stilstaat natuurlijk).
De rijsystemen zijn verder prima, alleen dat verdomde signaal dat driemaal klinkt als je 1 kilometer boven de toegestane snelheid rijdt (bedankt EU) is bijna migraine-opwekkend. Uitzetten kan, maar moet telkens weer.
Nu 10.000 km achter de rug, kom later met nog een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren