Mini Countryman E Favoured Trim (2024) #2

autoreview

Mini Countryman E Favoured Trim (2024)

Signalement

UitvoeringCountryman E Favoured Trim
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mini nummer vier

  • 10.000 km

Net als veel reviewers met een elektrische auto, was het een 'moetje 'van de werkgever. Mijn Audi A3 moest na 5 jaar en 120.000 (zorgeloze) kilometers plaats maken voor een auto met een stekker.
Na proefritten met de Ford Mustang (gave auto), de nieuwe Tesla 3 (beetje kale boel), Volvo 30 (te klein/steriel) 40 (ouwelullenbak) Mercedes A en B (kermisdashboard) popte opeens de mogelijkheid op een Mini Countryman te bestellen.
Dat gaf me de kans om aan Mini nummer vier te beginnen. Ooit begonnen als dienstplichtig militair in een 1978 Mini 1100 special (dramatisch slechte roestbak btw). Daarna ooit een jaar een 5 deurs Mini One als lease-tussenauto vlak voor de Audi. Tijdens het Audi tijdperk hebben we prive een driedeurs Cooper S (2019) aangeschaft gewoon omdat ie zo lekker rijdt. Dat roffelgeluidje van de uitlaat is onovertroffen.
Kortom de Countryman (met alleen een elektronische roffel) is het geworden en maken we weer deel uit van de 'mini-familie'. Waarmee ik overigens wel op ergernis nummer 1 uitkom: BMW vindt het kennelijk nodig om alle varianten van de hele LHBTQ-familie in reclames te moeten laten opdraven. Laat ik t zo zeggen: ik voelde niet de neiging meteen te willen deugen door een Mini te kopen. Kan me niet voorstellen dat de dealers er blij mee zijn.
Maar buiten dat: wat een geweldige auto bouwen ze daar in Leipzig. De overgang naar elekrtiek is natuurlijk al bijzonder. De snelheid en de stilte, ik geniet er elke dag weer van. Voorverwarmen van de auto is ook perfect. En ja een verwarmd stuurwiel is heerlijk.

Het verbruik. Elke maand krijg ik een update op de (prima) Mini-app waarin staat dat ik er meer stroom doorheen jaag dan de rest. Dat zal ook met de vele snelwegkilometers te maken hebben. Ik zit nu in december/januari (nog met zomerbanden) op 19,1 Kw. Da's best fors. De in de folder beloofde 460 kilometer heb ik nog niet gehaald. 100% geladen is nu 330 kilometer bereik. Afgelopen september was dat nog krap 400. Snelladen (tot 150kw) is prima.
Ik heb de XL uitvoering met open dak (heerlijk) trekhaak (niet gebruikt) en een duur hifi-systeem waarvan ik me afvraag of de standaardversie veel slechter zal zijn.

Ruimte voorin is prima, al vind ik de zitting kort. Stoelen in de Audi waren beter. Achterin is de ruimte ok. Lange mensen moeten wel inschikken. De auto ziet er van buiten on-Mini achtig enorm uit, maar op de achterbank merk je daar weinig van.
Het dashboard en het hele interieur zijn toch wel van een bijzondere kwaliteit. Elke keer als je in je Mini stapt, heb je toch meteen weer een glimlach op je gezicht. Ik rij wel eens mee in andere elektrische auto's, maar die zijn vooral SAAI. Het ronde display is grappig en redelijk functioneel. Wel (heel) veel keuzemogelijkheden.
Dat Mini maandelijks tien euro vraagt voor een soort 'connect-pakket' vind ik best bizar gezien we het over een aanschafbedrag van over de 55.000 euro hebben.. Voor dat tientje krijg je een paar extra functies zoals het spellen van een soort Mario Kart (als je stilstaat natuurlijk).

De rijsystemen zijn verder prima, alleen dat verdomde signaal dat driemaal klinkt als je 1 kilometer boven de toegestane snelheid rijdt (bedankt EU) is bijna migraine-opwekkend. Uitzetten kan, maar moet telkens weer.

Nu 10.000 km achter de rug, kom later met nog een update.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.