Mini Cooper S Chili (2008)

autoreview

MINI Cooper S Chili (2008)
MINI Cooper S Chili (2008)MINI Cooper S Chili (2008)MINI Cooper S Chili (2008)MINI Cooper S Chili (2008)MINI Cooper S Chili (2008)MINI Cooper S Chili (2008)MINI Cooper S Chili (2008)

Signalement

UitvoeringCooper S Chili
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf111.000 km
KM-stand laatst152.000 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste paar maanden (111000-115000)

  • 111.000 km

De aanleiding

Na anderhalf jaar in een Toyota Yaris t-sport (2002) te hebben gereden begon het te kriebelen voor iets nieuws. Niet omdat de Yaris aan vervanging toe was (nooit een probleem gehad met de Yaris) maar meer omdat het wel wat bijzonderder mocht van mij met wat meer beleving. Gelukkig wist ik al een beetje waar ik naar opzoek was. Belangrijkste punten waren: compact, (relatief) veel vermogen (+/- 180 pk) en een leuk uiterlijk voor +/- €12.000. Een andere belangrijke eis was een 6e versnelling. Ik vond het irritant dat bij de Yaris bij 130 km/u het toerental rond de 4250 tpm zit. Enorm veel herrie dus.

Gelukkig is er in het B-segment een ruime keuze in de hot hatches voor het budget waar ik voor keek. De auto's waar ik het meest naar keek waren: Clio RS 197, Ford Fiesta ST182, Opel Corsa OPC, Polo GTI etc. Het leuke aan de Clio en de Fiesta vond ik dat deze door velen bestempeld worden als de beste in het segment. De Polo was alleen met automaat te krijgen en viel deze voor mij af omdat een automaat in een hothatch wat mij betreft de verkeerde keuze is. De Clio heeft weliswaar 6 versnellingen maar de verhoudingen zijn relatief kort waardoor het toerental bij 100/130 toch aardig hoog ligt, dus viel deze voor mij helaas toch af. De Fiesta had ik daarna het meeste interesse in, ik heb er meerdere bekeken maar de prijs was net te hoog voor een knappe en het uiterlijk sprak mij niet genoeg aan. Begrijp me niet verkeerd, het is een heel leuk gestyled autootje maar het valt verder niet zo veel mensen op dat het een ST is. Iets wat bij de Corsa en de Cooper S (mits goed uitgevoerd) wel anders is. De Corsa is het voor mij uiteindelijk niet geworden omdat ik verder niet zoveel met het merk Opel en je voor een Nürburgring edition moet gaat voor een sperdifferentieel. Iets wat in mijn ogen voor een auto met voorwielaandrijving en flink wat vermogen een must is. De Nürburgring Edition was voor een mooie net boven budget, helaas. Mini had ik eigenlijk niet meer meegenomen in de vergelijkingen vanwege de slechte naam van de PSA motoren.

De auto zelf

Toch toen ik deze op internet tegen kwam was ik opslag verliefd. Ik dacht; "misschien moet ik gewoon eens gaan kijken en een stukje rijden, waarschijnlijk vind ik het toch niets". Ik zat er toch flink naast wat dat betreft. Deze specifieke auto betreft een Cooper S met het (beruchte) N14 blok en is geïmporteerd uit België. Er zat geen onderhoudsboekje bij, toch is er op losse facturen te zien dat er 2x per jaar een beurt is uitgevoerd en nog andere losse facturen met reparaties. Ik twijfelde wel aanzienlijk omdat het boekje miste en het een geïmporteerde auto betreft. De verkopende partij (MEMO Performance) had aantoonbaar voor flink wat euro's versleuteld aan de auto met o.a. een gereviseerde turbo. Er was duidelijk bij inname goed naar gekeken en dat gaf voor mij de doorslag. Ook hielp het voor mij is dat zij aardig wat andere leuke auto's te koop hadden staan, denk aan een Stelvio Q/C63 AMG, C43 AMG. Wat mij verder aansprak aan de auto is dat deze volledig JCW is uitgevoerd. Het betreft o.a.:

- JCW tuning kit (van 174 pk naar 192 pk)
- JCW einddemper
- JCW bumpers en sideskirts
- GP diffusor
- JCW stuur, versnellingspook, vloermatten, recaro cs jcw stoelen.
- JCW spoiler, carbon spiegelkappen, carbon hoodscoop
- Mini verstralers
- JCW R113 velgen
- Sportknop (voor de plofjes uit de uitlaat)
- 25% sperdifferentieel

Kortom het hele feestpakket zat erop. De kleur Chilired maakt het hele geheel af. Dit is exact wat ik zocht in een auto. Elke keer dat ik hem zie krijg ik een glimlach op m'n gezicht, elke knal uit de JCW uitlaat geniet ik van, elke bocht die ik maak voel ik hoe de stoelen je vasthouden en dat is heerlijk. Ik heb hem nu 2 maanden (werk ook thuis sindsdien) en ik moet m'n best doen om er niet elke avond na het werk of 's avonds een stuk mee te gaan rijden.

Het rijden zelf

Het is vrij cliché maar ik kan ook bevestigen dat het rijden aardig doet denken aan een kart. Ik heb inmiddels wel een paar sportieve auto's mogen rijden (denk aan een focus ST uit 2019, BMW 330i G30, BMW 130i, Golf GTE) en elke keer verbaas ik me over hoe de Mini door de bochten gaat. Momenteel zitten er nog Dunlop Sportmaxx runflat banden onder. Het plan is om dit op termijn te vervangen voor Michelin Pilotsport 4 banden. Hopelijk gaat dit voor nog wat meer grip in de bochten zorgen. Rotondes en scherpe bochten zijn een feest om met deze auto te nemen. Heeft ook met de stoelen te maken. Ik kan me voorstellen dat de standaard Cooper S stoelen niet dezelfde steun geven. Ook zijn de Recaro's verrassend comfortabel op lange afstanden

Het N14 blok van PSA is een prettig blok qua karakter. Je merkt wel dat de turbo onderin even wat tijd nodig heeft om op te spoelen maar als deze er eenmaal bij is maakt de auto toch flinke stappen. Ook zit onder de auto een remkit van JCW met geperforeerde schijven en (volgensmij) iets grotere remklauwen dan de standaard Cooper S heeft. Tja, op de openbare weg zal je niet gauw tot de limiet komen maar deze zijn voor hoe ik de auto gebruik ruim voldoende.

Betrouwbaarheid

Tja, dit is natuurlijk hét grote punt van deze auto. Ik heb nog té weinig er mee gereden om er echt een goed oordeel over te geven. Ik zit nu op +/- 4000 km. In deze tijd heb ik 300/400 ml olie moeten bijvullen. De motoren staan bekend dat deze olie kunnen verbruiken, sommige zitten op een liter op 1000-3000 km. Gelukkig is het bij mij niet zo erg. Belangrijk is om elke week netjes te peilen en wanneer nodig bij te vullen. Ook is het goed warm rijden van deze motoren van groot belang, eerst netjes 20-25 min rustig aan doen en dan pas het gas erop. Ook vooral lange stukken rijden is belangrijk. Ik ben er zelf heel voorzichtig mee, het feit dat o.a. Minispeed in Den Haag deze blokken op voorraad heeft en je ze voor ongeveer €4000 kan laten vervangen zegt al dat het een zorgenkindje is. Toch denk ik dat je uiteraard een beetje geluk moet hebben hiermee, maar je het vooral zelf ook in de hand hebt.

Ik heb afgelopen week een check laten doen bij Ben van Leeuwen (Minispecialist) om voor mezelf toch de bevestiging te krijgen dat de auto motorisch in orde is. Gelukkig bleek dit ook zo te zijn volgens de monteur.

(Tunings)plannen

Voor wat betreft het uiterlijk is deze wat mij betreft grootendeels af. Alleen de velgen zou ik misschien vervangen voor of een ATS lichtmetalen DTC velgset of voor de velgen van de échte Mini JCW (R112).
Qua interieur zit er wat slijtage op het leer/alcantara van de stoelen en op het alcantara van de versnellingspook, wellicht dat ik hier nog een keer wat aan laat doen. Heeft iemand nog tips hiervoor?
Chiptuning ben ik huiverig voor, zeker met het N14 blok en het feit dat er al een tuningskit op zit maakt al wat vlotter. Toch ben ik stiekem wel geïnteresseerd in de stage 1 bij Mosselman. Het vermogen stijgt dan met 18 pk naar 210 stuks en het koppel met 20 nm naar 280 nm. Zij vragen aardig veel geld voor de tuning (€650,00) toch denk ik dat het beter is om de software op maat te laten maken door een specialist dan voor €300/€400 standaard software op de auto te laten zetten. Wellicht heeft iemand ervaringen met Mosselman voor deze motor?

Tot de volgende update

Al met al ben ik tot nu toe heel tevreden over de auto. Deze gedraagt zicht zoals het hoort en hoop uiteraard dat dit zo blijft. Ik zal deze pagina blijven updaten en hoop dat jullie hebben genoten van dit verhaal. Ben ook heel benieuwd naar de reviews over jullie auto's!

Het eerste half jaar

  • 124.000 km

Toch maar weer een update schrijven over het bezit van de Mini.

De afgelopen maanden met de Mini heb ik als enorm plezierig ervaren. Zo'n beetje in juni zijn de Minimeetings en -ritten weer begonnen. Hier heb ik zoveel mogelijk aan mee gedaan en daarmee ontzettend veel nieuwe en leuke mensen leren kennen. Uiteraard met een passie voor Mini's. Eigenlijk vind ik dat het leukste aspect van het rijden van een Mini, de community erom heen. Allemaal zeer behulpzame mensen met een echt hart voor auto's. Momenteel loopt de zomer wat op z'n end en zijn er steeds minder meetings en ritten. Ik kan nu al niet wachten op het voorjaar van volgend jaar.

Betrouwbaarheid

Gelukkig heb ik motorisch geen problemen gehad met de auto de afgelopen 13.000 km / 6 maanden. Het is bekend dat deze motor nog wel eens wat kuren heeft maar bij mij blijft dit tot nu toe gelukkig weg *afkloppen*. Het motortje presteert heerlijk, zeker boven de 4.000 tpm merk je echt dat het maximale eruit komt.
Wel kwam ik erachter dat de airco het niet deed terwijl het controlelampje wel brandt. Vervolgens het systeem laten vullen en kijken of dat het probleem zou verhelpen. Helaas was dit niet het geval en moest de auto bij een ander bedrijf worden uitgelezen. Hier is de storing gevonden en opgelost. De airco deed het daarna weer.
Verder bleek de spoiler aan de onderkant afgebroken te zijn, deze heb ik samen met een vriend gerepareerd en dat ziet er nu ook weer top uit.

Modificaties

In m'n vorige stuk schreef ik dat ik erover zat de denken om wat aan de Mini te modificeren. Een paar kleine dingen heb ik tot nu toe gedaan.

- Forge blowoff adapter (voor het woosh geluid bij gas los). (€70,00).
- Middendemper verwijderen (om niet alleen goed zichtbaar maar ook hoorbaar te zijn, uiteraard vanwege de veiligheid hehe). Graag wilde ik iets meer geluid uit de uitlaat maar niet té asociaal zijn. Ben uiteindelijk heel blij met de keuze. (€150,00).
- Morgen worden de Dunlop runflats vervangen voor een setje Michelin Pilot Sport 4 banden. Kan niet wachten om daarmee te gaan rijden. Ik ben benieuwd hoe anders de auto aanvoelt met haar nieuwe sloffen. (+/- €700 incl. montage).
- Het alcantara op de stoelen heb ik iets bijgewerkt. Dit begon toch aardig te pluizen en staat er na behandeling toch weer strak bij.

Tot nu toe is dit wat er aan is gepast aan de auto. Mijn wensenlijst is nog een stuk uitgebreider, echter de prijzen voor deze wensen zijn redelijk flink. Wellicht dat er in de toekomst nog het één en ander aangepast wordt. Waar ik bijvoorbeeld aan zit te denken is een veerpootbrug onder de motorkap. Dit schijnt het weggedrag wel aanzienlijk te verbeteren. Chiptuning ben ik nog steeds huiverig voor met deze motor en 192 pk/280 nm is ook voldoende om plezier te maken.

Woon-werkverkeer

Sinds eind juli ben ik weer regelmatig op kantoor te vinden en is het praktijkverbruik over de A2, Amsterdam - Utrecht (105 km/u op de cruisecontrol), goed te monitoren. Volgens de auto kom ik gemiddeld op 1 op 12,4 uit. Praktijkverbruik zit vaker rond de 1 op 13. Het valt mij alles mee qua verbruik. Ook qua comfort heb ik niets te klagen. Cruise control is daarin toch wel de grootste reden. De auto is verrassend stil ook zonder middendemper. Ik was bang dat er veel gedreun zou zijn, maar dit is niet het geval.

Vakantie

De maand oktober ga ik nog op (zomer)vakantie. Ik kan niet wachten om weg te gaan. Het plan is, als corona geen roet in het eten gooit, om een roadtrip te maken door Duitsland/Oostenrijk en dan voornamelijk de autobahn te mijden. Natuurlijk zal de Mini ook leuk presteren op de autobahn maar waar zij echt tot z'n recht is op de slingerende weggetjes. Ook in de Alpen denk ik dat de Mini een waar feest gaat zijn, zeker met de nieuwe Michelin banden.

Dank voor het lezen en tot de volgende update!

Het volgende jaar

  • 152.000 km

Algemene update

Het is alweer even geleden sinds de laatste update van de Mini. Nog steeds bevalt de auto ontzettend goed en kijk ik elke keer met een glimlach van oor tot oor als hij weer geparkeerd staat. Sinds juli dit jaar is de auto geen daily driver meer door een auto van de zaak die erbij is gekomen (Mazda MX-30). De combinatie van een elektrische dagelijkse auto en een handgeschakelde hot hatch bevalt erg goed. Rustig, comfortabel en beschaafd wanneer gewenst maar ook een luide en opzichtige Mini wanneer ik daar zin in heb.

Aanpassingen/modificaties

Sinds de laatste update weer wat dingen aangepast:

- ITG luchtfilter ipv standaard JCW filter
- AST verlagingsveren (30 mm)
- 12 mm spacers rondom
- Powerflex draagarmrubbers voor
- JCW strutbrace

In het kort; de onderstel aanpassingen maken een wereld van verschil en dan met name de powerflex rubbers. Overhellen kent hij niet meer en het voelt veel puurder en directer zonder veel op comfort in te leveren. Ik ben wel voor de paarse (road series) gegaan omdat ik toch nooit op het circuit te vinden ben. Smijt hem met een willekeurige snelheid de bocht en de auto luistert snel en probleemloos naar de stuurinput.

De veren en de spacers zijn voor het uiterlijk een mooie toevoeging wat mij betreft en hebben dus niet heel veel positieve invloed op het rijgedrag.

Het luchtfilter is leuk omdat je de turbo hoort afblazen/draaien wanneer er na vol gas in hoge toeren wordt geschakeld.

De JCW strutbrace is toegevoegd om het arsenaal aan JCW opties completer te maken. Na het checken van de JCW accessoire brochure blijkt dat alles behalve de originele sportveren en verlichte JCW instaplijsten op deze auto zit.

Op de planning staan nog een aantal zaken die ik in de loop van de jaren erop wil (laten) zetten:

- Forge intakeslang
- H4 tech shortshifter
- grotere intercooler
- 200 cell sport-katalysator
- JCW big brake kit

Voor alsnog wil ik de software onaangetast laten omdat ik denk dat dit blok al wel redelijk wordt belast met 192 pk (als die nog allemaal aanwezig zijn) en na dik 150.000 km is het misschien vragen om problemen. Daarnaast vind ik de JCW tune die er van dealer af aan op zit wel heel leuk omdat veruit de meeste power boven de 4.000 toeren zit en het dus echt loont om door te halen tot 6.500 toeren.

Betrouwbaarheid/problemen/onderhoud

In het afgelopen jaar dus met veel plezier gereden, maar gelukkig ook zonder grote problemen.

Dit waren de belangrijkste dingen:

- motorstoring door kapotte bobine (gelijk allemaal laten vervangen) € 150,-.
- HPFP (brandstofpomp) vervangen € 300,-.
- versnellingsbakolie preventief ververst.
- Olielekkage bij turbo retourleiding verholpen.

Afgelopen week was in klokje rond de Peugeot 508 met 1.6 thp bij de keuring. Bizar als je hoort wat daar dan allemaal voor motorische problemen tevoorschijn komen. Keurmeester Tim heeft er weinig goede woorden voor over. Uiteraard ligt hetzelfde blok (in basis) in mijn Mini. Dat doet mij toch hopen dat ik niet dezelfde ellende krijg. Al valt of staat dat denk ik ook met goed en tijdig onderhoud en juist gebruik van de auto. Voor mijn idee is elke 10.000 km verse olie en netjes warmrijden/af laten koelen toch een manier om een deel van de ellende te voorkomen bij deze motor.

Ik ben zeer tevreden dat het nu ruim 40.000 km goed gaat en zolang ik bovenop het onderhoud zit denk ik dat dit zo blijft. Hoe dan ook, de tijd zal het ons leren. Ondertussen zal ik lekker blijven genieten van dit rode bommetje!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.