Mini Cooper S Chili (2007) #3

autoreview

MINI Cooper S Chili (2007)

Signalement

UitvoeringCooper S Chili
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf37.000 km
KM-stand laatst41.750 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste grote trip

  • 41.750 km

We hebben deze R56 Cooper S gekocht met een onwaarschijnlijk lage KM stand voor z'n leeftijd, maar NAP en sluitende onderhoudsadministratie, dus moet kloppen.

Over de auto in het algemeen:
Het is gewoon een leuke auto om in te rijden. Alles gaat zwaar en stug, maar dat hoort bij de beleving. Ik vind de besturing wel wat synthetisch. Het (standaard) uitlaatgeluid is best leuk. Ja, het hobbelt een beetje (kort en stug), maar alles binnen de perken. In het interieur voelen de meeste zaken kwalitatief goed aan. De halflederen stoelen zitten beter dan verwacht. Aan de buitenkant is dat minder. Veel delen voelen goedkoop aan. Tegen alle verjaardagspraat in, vind ik de kwaliteits beleving echt een stuk minder dan de Alfa Mito die we hiervoor hadden.

Technische issues
De eerste dag ging het onderhoudslampje al aan; naar Beek in Den Haag gegaan om uit te lezen, aangezien de verkopende garage niet echt om de hoek zat. Conclusie; remolie moet ververst en een nadere check op de multiriem bleek dat deze ook uitgedroogd was. De verkoper heeft toestemming gegeven om dit bij Beek te laten herstellen; heel netjes!
In de tussentijd viel ons iets anders op; bij het opkomen van de koppeling na terugschakelen naar 2 treedt er een schurend/zingend geluid op. Niet altijd, heel vervelend.
Voor de genoemde reparaties heeft de monteur van Beek nog even een rondje gereden om het koppelingsissue te reproduceren, maar helaas trad het niet op. Wel brak de multiriem pal voor de deur.... niets te vroeg dus.
Voor de koppeling is de auto toch nog terug geweest naar de verkoper, maar ook die kon het niet reproduceren waardoor het issue nog steeds niet verholpen is.

De motor is de beruchte N14 (Peugeot THP). Om alle ellende te voorkomen, peilen we de olie dus belachelijk vaak, en dat is ook nodig, want de N14 verbruikt olie en wel dermate veel, dat je tussen twee beurten echt wel bijna droog komt te staan. Ik schat nu 1l op 5000km. Vandaar dat er nogal wat N14's kapot gaan; je hebt het zelf in de hand. Ook goed warmstoken is een ding.

Vakantietrip
Om de auto een shake-down te geven vóór de garantie verlopen is, hebben we 'm meegenomen naar Italië en hebben 'm flink op z'n donder gegeven. Simplon pas, Stelvio pas etc. File rijden en in Duitsland grote stukken boven de 180 km/h en kleinere stukken boven de 200 km/h. Dat is allemaal geen probleem voor de dreumes. De afdaling van de Stelvio was het koppelingsissue wel nadrukkelijk aanwezig; we moeten hier echt iets mee.
De auto openbaart zich als een fijne vakantieauto, met voldoende comfort en ruimte voor max 2 personen.
Het verbruik? Mwha, met de snelheden die wij hebben gereden vind ik een gemiddelde van 1 op 13,6 (zie verbruiksmonitor) acceptabel.

Volgend jaar mei zal de eerste reguliere beurt zijn en dan zal ik weer een update plaatsen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.