Mini Cooper S Chili (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper S Chili |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 46.000 km |
KM-stand laatst | 67.800 km |
- 51.000 km
Nadat ik mijn dienstverband bij mijn vorige werkgever eindigde moest ik mijn company car een in nederland niet leverbare Hyundai IX55 (4.90m, 2.3ton, v6 diesel)inleveren.
Ben toen op zoek gegaan naar een sportieve rijdende betaalbaar alternatief voor mijzelf als tweede auto, en zo op een MINI Cooper S gekomen.
De andere nieuwe auto in het gezin is een Volvo V70 D5 welke de opvolger is van een S60 T5 welke 4 jaar als tweede auto diende.
Heb een gebruikte uit duitsland ingevoerde Mini Cooper S gekocht in Chili uitvoering met als extra's een panorama dak, 17" velgen, lederen bekleding, spiegelverwarming en stoelverwarming.
Heb de auto nu 4 maanden in mijn bezit en ben tot nu toe tevreden met de auto.
De auto wordt afwisselend gebruikt in stadsverekeer en regelmatig een langere rit naar Duitsland/Frankrijk (300 - 500 km).
Positief
- Het veel geroemde stuurgedrag: rijdt als een kart
- Je stapt elke keer weer met een glimlach in de auto biedt in
bijna alle omstandigheden rijplezier
- Bij rustig rijden kan mem met weinig touren 1500-2500 goed
opschieten
- Je kunt serieus snel met de auto rijden, ook potentere auto's
hebben moeite om je bij te houden.
- Veercomfort is beter als verwacht.
Negatief.
- Windgeruis panorama dakje
- Banden geluid vooral op slecht wegdek
- Inschakelen achteruit versnelling als de auto koud is
- Diverse rammeltjes: veiligheidsgordels, dak,
- Pirelli P Zero hebben weinig grip bij vochtig weer/sneeuw
- Geluidskwaliteid standaard speakers
- Dieselachtig geluid na starten de eerste paar honderd meter
Onderhoud
- Een grote beurt met geen bijzonderheden 500 euro
- Verbruik stad 8 - 9 liter/100km
- Verbruik autobaan rustig 7,5 liter/100km (130 km/h)
- Verbruik autobaan snel 10 liter/100km (> 150 km/h)
- 51.500 km
Heb niet veel kilometers gereden maar heb voor de auto winterbanden aangeschaft wat met de huidige weersomstandig heden de auto in eens kompleet winterhard maakt.
Daar er in de banden maat 205/45 x 17 runflat geen aanbod was heb via ebay een set gebruikte 16" r 84 velgen met Bridgestone Blizzak LM25 rf winterbanden gekocht in Duitsland.
Banden bevallen goed. Auto is iets komfortabeler, minder bandengeluid en minder last van spoorvorming en duidelijk betere tractie en remvermogen.
- 52.500 km
Zo weer 1000 km gereden. In het algemeen geeft de Mini op het gebied van kwaliteitsperceptie geen premium gevoel. De features en extra's als stoelverwarming, xenon bevallen in de winter zeer goed ook de verwarming en de aanspreektijd hiervan zijn goed te noemen.
De koude weersomstandigheden leiden er toe dat er wat meer rammels optreden vooral in stoel rechts, zonneschermen van schuifdak en de gordels achter en rechtsvoor.
Ook het schakelen gaat bij lage temperaturen duidelijk stroever todat de auto warmgereden is.
Het windgeruis van het goed afgestelde schuifdak is op langere trips steeds storender.
De afrol omtrek van de winterbanden is bij conrole met tom tom ongeveer 3% groter. Afwijking snelheidsmeter bij 120 km/h met 17" zomerbanden 7 km/h met 16" winterbanden 4 km/h. Gemeten op hetzelfde stuk weg.
Brandstof verbruik in winterse omstandigheden is ongeveer 1 liter/100 km hoger.
Ga volgende week met de auto naar de salon de l'automobile in Geneve (980 km) hoop dat het niet te veel afzien wordt. De verleiding om met de V70 D5 te gaan is groot.
Lange Afstand Tourer
- 56.000 km
Ben tegen mijn gezond verstand in toch met de Mini naar Geneve geweest en dit viel mee. Heb de auto afwisselend bereden en kwam tot een gemiddeld gebruik van 8,5 ltr
Waarbij de extremen waren tussen 6.5 ltr 115 km/h op cruise control in CH en 9.3 ltr
achter een S60 T6 Heico aan in Duitsland.
De grootste ergernis is het heel hoge geluidsniveau waarbij je het gevoel hebt doof te worden. Muziek luisteren heeft geen zin. Het comfort en de ondersteuning van de stoelen zijn OK.
Geen storingen of olieverbruik te melden over de 10.000 km die de auto nu in mijn bezit is.
Snel is hij wel
- 57.000 km
Ben weer enkele keren op en neer naar Frankfurt geweest en daar ik de A3 goedken, heb ik hele stukken tussen Bad Camberg en Honnef waar mogelijk voluit gereden. En dat is met een aantal blinde bochten best een feest. Waarbij de mini zich ook bij koersveranderingen in de bocht of remmen in de bocht zeer vertrouwenwekkend gedraagt. Bergaf > 240 km/h op de Tom Tom op de vlakke weg blijft het 227 km/h. Als je zo voluit rijdt is het verbruik 14 ltr/100 km dus ongeveer 1 op 7. Maar het gaat dan wel zo snel dat m.u.v.van een rs5 op een recht stuk er niemand me meer inhaald.
Verder heb ik de indruk dat de auto op superplus beter rijdt.
Helaas ben ik nog steeds niet helemal overtuigt van het zit en geluidsconfort. Het lange afstandsrijden blijft vermoeiend en stap meestal met pijn aan mijn onderrug uit
Snel rijden is olie verbruiken.
- 60.000 km
Na mijn positieve verhaal over snel rijden met de Mini is er echter een drawback. Binnen 1000 km meer als een liter olie verbruikt.
Met dit zomerse weer zijn de pirelli banden zeker beter in hun element.
Het rijden met de Mini blijft een feest en ik ontdek dat ik regelmatig in plaats van de Harley de Mini neem voor een tochtje. Rijd graag in de buurt van de Nurburgring en in het heuvelachtige gebied tussen Limburg Wiesbaden Usingen en Rudesheim in Hessen. de wegen zijn daar veel rustiger als in Limburg en je kunt er dus echt gassen.
Een Jaar Mini Cooper S
- 63.000 km
De Mini is nu een jaar in mijn bezit en er is ongeveer 17.500 km door mij mee gereden alhoeweil ik tegenwoordig vaker achter het net vis omdat mijn vrouw hem meeneemt.
Behalve een defect Achterwiellager wat vernieuwd is,zijn er geen verdere bijzonderheden te melden.
Het rijden met de Mini tovert nog steeds een glimlach op mijn gezicht. Het blijft een love (korte afstanden en op uitdagende bochtige wegen)/hate (lange afstanden op de autobaan) verhouding maar voorlopig blijft de Mini nog in ons midden.
Hij is nog steeds in ons midden
- 66.000 km
Daar de mini tegenwoordig de 3de auto in het gezin is wordt er weinig meer mee gereden. het gebruik beperkt zich tot stadsritten. In de winterperiode is de auto op winterbanden prettig te rijden, alhoewel de rammels blijven irriteren maar dat hoort blijkbaar bij Mini rijden. Verder is de bestuurdersruit een keer vastgevroren.
We wisselen zo laat mogelijk naar zomerbanden ivm het slechtere comfort hiervan.
Verkocht
- 67.800 km
nadat we de Mini de laatste driekwart jaar als 3de auto bereden hebben is hij verkocht aan de dealer waar hij vandaan kwam.
Enkele facts over de gebruiks periode van op een paar dagen na 2 jaar en 26.000 km
De auto is een betrouwbare metgezel gebleken en heeft ons nooit laten staan. Starte ook na meerdere weken rust direkt weer.
De plussen en minnen zijn uitvoerig beschreven in de eerdere ervaringen.
Kosten
De grootste kostenpost was duidelijk de afschrijving, daar er geen nieuwe auto gekocht werd is de auto voor een handelsprijs verkocht.
Het verbruik over de 26.000 km is 1 op 12,5 en dat viel ons mee. Ook het onderhoud, een beurt van eur 500 en het vervangen van een wiellager a eur 250 vielen mee.
Resumerend
Een fijne auto om sportief mee te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.