Mini Cooper S (2014)

autoreview

MINI Cooper S (2014)
MINI Cooper S (2014)MINI Cooper S (2014)MINI Cooper S (2014)MINI Cooper S (2014)MINI Cooper S (2014)MINI Cooper S (2014)MINI Cooper S (2014)MINI Cooper S (2014)MINI Cooper S (2014)

Signalement

UitvoeringCooper S
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf28.400 km
KM-stand laatst61.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 jaar Cooper S

  • 53.000 km

Na een jaar Mini Cooper S is het tijd voor een gefundeerde review. Inmiddels zelf 24.000km mee gereden.

Bij aanschaf was ik blij met mijn Mini en ik ben alleen maar blijer geworden. Ik reed hiervoor een BMW 135i cabrio, daarvoor een Audi A3 cabrio en diverse Alfa Romeo’s dus enige verwennerij op autogebied is mij niet vreemd. De BMW werd me in onderhoud te duur. Voor de zoveelste keer was hij afgesleept naar de garage en ik kreeg als vervangende auto een Mini mee. Een nieuwe Countryman Cooper automaat. Wat een leuk ding. Ik was ook helemaal klaar met die BMW. Ik ben dus gaan zoeken naar een vlezige Mini (S of JCW) en vond mijn Cooper S met sportautomaat. Een F56 uit 2014, 28000 km gelopen en mooie uitvoering in Thunder Grey (specifieke cooper S/JCW kleur).

In de loop van het jaar heb ik nog laten aanvullen:

Ramen getint vanaf B stijl
18” Vanity velgen
Strepen op de motorkap
Snap in adapter iPhone voor middenarmsteun
LED Mini logo projectoren als instapverlichting
Mini sport antenne (stubby)
JCW Prokit

Die Prokit is een dure (2,5K) maar fantastische aanvulling: sportuitlaat met Bluetooth regelbare klep. Maakt de Cooper S echt helemaal af. Kijk maar eens op YouTube.... :). Half het personeel van Ekris waar het is gemonteerd wilde de start en rev horen :)

Elke dag rijd ik met bijzonder veel plezier in deze skelter die, als je wilt, een hond is die achter elke bal aanrent en een comfortabele “polo/golf” is als je rustig rijdt.

Uitvoering, uitrusting en comfort:
Chilli pakket, serious business pakket, achteruitrijcamera, panoramadak, zwarte hemel, leer etc. etc. Het ontbreekt alleen aan verwarmde voorstoelen en actieve cruise control (die niet bijster goed werkt begrijp ik uit andere review). Comfort stoelen zitten goed en stevig. Lage zit is mogelijk, alles prima verstelbaar. De head up display is echt een optie die ik altijd zou nemen! Mini staat bekend om stijl boven ergonomie (concessie). De head up clustert relevante info voor je neus. Top.

Door de wat korte wielbasis van de 3-deurs is het best een beetje stuiteren in de sport stand. In green stand met cruisecontrol aan is het prima toeren op lange ritten. Wat mij wel tegenvalt is de bulderende wind met het panoramadak open. Ik hou dat echt geen half uur vol op de snelweg. Ook het navigatiesysteem van deze generatie krijgt bij mij de handen niet op elkaar: kaartupdates zijn niet actueel genoeg, erg duur en filedetectie is ronduit waardeloos (tmc, loopt half uur achter lijkt wel). Ik gebruik Mn TomTom op iPhone in een brodit houder, waardoor de snap in adapter van €200(!) in de armsteun eigenlijk weggegooid geld is geweest.

Voor dagelijks gebruik prevaleer ik een automaat. Deze 6 traps automaat doet z’n werk keurig al haal ik met zelf schakelen meer snelheid uit de mini -smile.

Wegligging en prestatie:
Qua algehele indruk vind ik het knap van Mini dat deze S automaat een comfort spectrum heeft van soepel en zuinig tot aan serieuze hot hatch. Vaak is het het één of het ander, zonder middenweg. Qua wegligging/motor kun je door de verschillende standen eenvoudig wisselen van knalhard en fel naar heel comfortabel en zuinig: sport, mid en green. Als je dan ook de uitlaatklep nog open zet in sport is het echt een feest. Voor elk moment van de dag dus een modus. Net als ik.

Als je van autorijden houdt is dit pretpakket echt een aanrader. Kan niet anders zeggen.

Onderhoud en kosten:
Ik heb Mini TLC dus het onderhoud was al ingekocht. Bij 50.000 km heb ik een beurt en apk laten doen bij Ekris en de enige kosten waren de huurauto. Niets stuk of versleten. De beurt had zonder TLC €600 gekost. Na mijn BMW 135i lach ik om dat soort prijzen. Gemiddeld haal ik 6,5ltr per 100km met uitschieters naar 5,5ltr per 100km. Ik rij veel snelweg maar hou me niet echt in en speel graag met het gaspedaal maar op een tank boven de 7,5ltr uitkomen gebeurt zelden. Banden slijten wel wat snel (Pirelli).....maar ik geloof dat dat meer aan mijn rechtervoet ligt dan aan de Mini of banden - smile again.

Overdenkingen
Aan alles voel je en zie je dat over deze auto en het merk is nagedacht. De optie en accessoireslijn maakt gewoonweg hebberig. De mijne staat garant voor een nieuwprijs inclusief alle opties van zo’n 51K.....daar is veel ander moois voor te koop maar.... dat is dan weer geen Mini haha.

Tja. Het ruimteaanbod is heel beperkt...de prijs is belachelijk hoog. Bekende concessies die je doet bij een Mini. Echter: Mini rijden doe je niet omdat je een auto nodig hebt. Daarvoor bestaat de VW Polo etc. Een Mini rijden doe je omdat de auto je echt aanspreekt. Ik neem de concessies voor lief omdat ik er zoveel plezier aan beleef. Een dikke kleine boef met grote mond :)

4 maanden verder

  • 61.500 km

4 maanden en bijna 10.000 kilometer verder. Niks aan de hand. Geen olieverbruik, geen storingen, niks. Alleen wassen, tanken en rijden maar! Elke dag een feestje. Wel ga ik binnenkort de pirelli’s voor vervangen want die zijn na een goede 30.000 kilometer wel aan vervanging toe.

Onlangs naar midden Frankrijk op en neer geweest en ook dan is de mini F56 comfortabel genoeg. Zeker in vergelijking tot de mini R56 Cooper die ik laatst reed: wat een kabaal maakt die. Kortom: dik tevreden!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.