Mini Cooper (2014) #3

autoreview

Mini Cooper (2014)
Mini Cooper (2014)Mini Cooper (2014)Mini Cooper (2014)Mini Cooper (2014)Mini Cooper (2014)Mini Cooper (2014)Mini Cooper (2014)

Signalement

UitvoeringCooper
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf66.034 km
KM-stand laatst78.742 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 66.460 km

Voor mijn vrouw waren we op zoek naar een iets praktischer auto. De Mini Cabrio Cooper S uit 2011 waarin zij reed werd slechts weinig gebruikt waar die voor bedoeld was, als fun auto met het dak open.
Voor de rit naar school, boodschappen doen en woon/werk verkeer niet het meest ideaal. Daarbij stond de cabrio buiten en dat is ook niet echt bevordelijk voor de kap.
Over een aantal auto’s nagedacht, maar Mini bleef trekken. Kwa rijden waren we namelijk erg enthausiast over de Cabrio. En een heel grote auto hoeft het niet te worden namelijk.
Op zoek dan naar een leuk uitgeruste Cooper, want een beetje fun moet er dan nog wel in zitten. Wel van het nieuwe type, want die zou kwalitatief op een hoger plan staan en dus wel beduidend ruimer. Ga je dan on-Line op zoek met de voor ons belangrijke opties ((gedeeltelijk) leer, stoelverwarming, vanaf 2014, max 70k km, max €20k) dan is het aanbod in eens niet zo groot, of werd het te duur. Voor mijn vrouw belangrijk dat ze goed muziek kan afspelen in de auto via Spotify.

Ik zag bovenstaande auto staan in de gewaagde kleur Volcanic Orange. Ik vond hem meteen leuk, mede ook door het zwarte dak, spiegels, bonnet stripes en full led (adaptieve) koplampen in Black design. Mijn vrouw maar gevraagd wat zij er van vond. Ook zij was enthausiast, vond het wel bij een Mini passen. Zonder de zwarte accenten spreekt hij ons veel minder aan. Overigens, niet iedereen vind de kleur even mooi blijkt binnen mijn vrienden kring.

De handelaar (Duitse import) via e-mail om wat informatie gevraagd en toen alles op papier bleek te kloppen een inruilvoorstel gevraagd.
Deze man mailde elke keer keurig binnen een paar uur weer terug met gevraagde informatie en ook de inruilprijs voor de cabrio was ruim 2 mille meer dan een dealer in de buurt via de mail deed.
Tel daar bij op dat zijn auto ook nog eens een stuk goedkoper was dan bij de dealer en het werd interessant.
Om een lang verhaal kort te maken, een dag later had ik een afspraak in de buurt van die handelaar en daar dus ook even langs gegaan.
De auto was zoals omschreven. Inderdaad heeft Mini een grote slag geslagen als het om bouwkwaliteit, materiaalkeuzes en afwerking gaat. Na een korte proefrit kon snel zaken worden gedaan. De auto is veel minder go kart dan de vorige, maar ook deze Cooper is vlot zat. Wel met veel meer comfort, en uitermate stil. De drie cilinder hoor je alleen roffelen tijdens accelereren. Al met al een veel volwassener auto.
Veel viel er uiteindelijk er niet te onderhandelen, zoals de verkoper zei; “het aanbod is al scherp”, wat ik alleen maar kon beamen.
Wel moesten er 4 nieuwe banden op. De auto stond op winterbanden met rond de 4 mm profiel. Die banden heb ik dan wel tegen sterk gereduceerde prijs kunnen kopen (4x Michelin Sport 17” voor €200).
Naast al genoemde zaken het Chili pakket, audio visual boost, Chrome Line binnen en buiten, 17” Cosmos Spoke velgen (499), drive modes, Mini excitement pakket, cruise control, 2 zone climate control, sportstoelen met leder cross punch zwart, zwarte hemelbekleding, PDC voor en achter, Bluetooth met audio streaming etc.
Geen navigatie, maar met een mooie Brodit houder naast het scherm is dit prima met de iPhone te doen, voor de enkele keer dat dat nodig is.

Half jaar in gebruik

  • 70.564 km

We hebben de Mini Cooper nu een half jaar.
Na een week is de Mini nog voorzien van privacy glass voor een betere uitstraling (€230).
Er hebben zich in dat half jaar geen problemen voorgedaan. De kwaliteitsindruk die we van deze derde generatie Mini hebben ligt op een hoger plan dan van de tweede generatie.
Mijn vrouw reed tot nog toe hoofdzakelijk met de Mini, voornamelijk korte afstanden. Heel zuinig is dat niet, we kwamen tot 7,3l/100 km (Spritmonitor).
Sinds twee weken zijn we de Cooper echter anders gaan gebruiken. Ik ga er nu in rijden en voornamelijk lange afstanden (3-4 keer per maand 125 km v.v.). Korte afstanden zal alleen sporadisch nog voorkomen. Ik denk de auto zo ongeveer 12.000 km per jaar te gaan gebruiken.
De auto is onlangs voorzien van een ECU update van Minispeed bij Beek Autoracing naar ongeveer 175 pk en 300 Nm (€495). Voornamelijk omdat de auto er gewoon lekkerder van gaat rijden en gretiger oppakt. Een lekker motortje zo.
Op de snelweg is het een verrassend zuinig autootje ondanks dat ie best vlot is. Gewoon maximum snelheid (+5 km/h op de teller) rijdend over genoemde afstanden is 5,5l/100 km goed mogelijk.
De stoelen zijn goed en het interieur is lekker rustig doordat de motor weinig toeren draait. Natuurlijk is het veercomfort wat minder dan de auto (Volvo V90) waar ik eerder dit traject mee reed, maar dat is voornamelijk door de korte wielbasis. De vering en demping zijn niet zo hard als de eerdere Mini Cooper S cabrio van de tweede generatie.
Ook heb ik de Cosmos zilver wielen ingewisseld voor Cosmos Black (€300 inclusief omwisselen van de banden en balanceren). Gewoon omdat ik het mooier vond. De foto’s zijn aangepast.
Tegelijkertijd is een gebruikte winterset aangeschaft met dezelfde Cosmos Black velgen met Dunlop WinterSport 4 banden (+6,5 mm profiel).
Voor die set moest ik €1295 betalen, maar kreeg nog €450 terug voor de winterset die ik nog had liggen van de cabrio.

Binnenkort weer een update.

Ander gebruik

  • 78.742 km

Sinds de vorige update is de auto veel van chroom ontdaan en vervangen door zwarte details. In mijn ogen geeft dat een stoerdere uitstraling en een mooie combinatie met het Volcanic Orange.

Door het veranderen van de inzet van de auto is het verbruik flink gedaald naar nu gemiddeld naar 6,32l/100 km (Spritmonitor).
Natuurlijk heeft dat met de Nederlandse snelheidslimieten te maken waar ik me vrijwel altijd aan hou (+5 km/h op de teller). Veelal tank ik onder de 6,0l/100km, dus het gemiddeld verbruik is nog steeds dalende.
Er is echter ook een tripje mee gemaakt naar het Ruhrgebied en in Duitsland is de snelheid toen naar hoge waarden opgelopen (215 op de teller). Op die trip was het gemiddeld verbruik over 360 km 7,37l/100 km. De wegligging en besturing is dan nog prima, al valt het wind geruis dan vies tegen, met name door het suisden van de portier ruiten. Door de spanningsloze portieren worden de ramen boven 180 km/h enigszins naar buiten gezogen. Dat geeft dan een grote nadelige invloed op het comfort.
Cruisen met 170 km/h is derhalve heel goed te doen. Banden- en motor geluid zijn dan mooi in balans met het wind geruis en de portieren maken dan geen lawaai.
Ook blijft de auto uitdagen om op een bochtig land weggetje even wat gas te geven. Daar is de auto op zijn best. Ondanks een 1.5 driecilinder motorblokje. Het blokje kan heel goed rustig met het verkeer mee lage toerentallen draaien, maar is er op zo’n weggetje helemaal niet vies van om veel toeren te draaien. Je haalt net 100 km/h in zijn 2 totdat de toerenbegrenzer zachtjes ingrijpt. De driecilinder laat dan een lekkere roffel horen.

Met de 17” wielen is het veer comfort niet wat ik gewend was, op slecht wegdek is dat echt wat minder. De stoelen Met zit verlenger, lende steun en hoogte verstelling zitten boven verwachting goed. Bij Nederlandse snelheden is de auto uitermate stil. In de file mis ik voornamelijk een automaat en ACC met fileassistent, maar gelukkig sta ik er niet zo vaak in gezien de tijden dat ik rij.
Extra kosten heb ik nog niet gemaakt met deze Mini, behalve dan om de auto cosmetisch aan mijn wensen te laten voldoen.

De Mini bevalt op zich dus goed en wat je van zoon auto kunt verwachten.
Echter omdat het comfort (Vering, windgeruis) op de lange stukken echt wat minder is, heb ik besloten hem weg te doen.
Waarschijnlijk komt er een Jong gebruikte Volvo V40 in de plaats.
Eentje op benzine en automaat.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE MINI Mini

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens