DS 3 Persformance vs. Mini Cooper vs. Seat Ibiza Cupra

Gloeiendhete hatchbacks

AW37
AutoWeek 37 2016
AutoWeek 37 2016

Je leest het in AutoWeek 37 2016

Wat gebeurt er als je een slordige 200 pk in auto's stopt die nog geen 1.200 kilo wegen? Een berg snelheid en rijplezier. Tenminste, dat is de bedoeling. Om te zien of de DS 3 Performance aan de verwachtingen kan voldoen dagen de Mini Cooper S en Seat Ibiza Cupra 'm uit.

Veel leuker dan dit wordt het niet. Een handgeschakelde zesbak, zo'n 200 pk op de voorwielen en een laag wagengewicht. Deze drie kleine hatchbacks zijn zo heet dat ze bijna niet meer op de openbare weg zouden mogen rijden. Maar gelukkig zijn ze ook weer niet zo extreem dat je naar een circuit moet om er alles uit te kunnen halen. Zoek een verlaten weg op een mooie zomeravond en je kunt met elk van deze drie net zoveel lol beleven als met een sportwagen die drie keer hun prijs kost. En hoewel alle drie hetzelfde uitgangspunt hebben, blijkt de uitwerking ervan per model dermate kenmerkend dat er op de redactie een week lang flink wordt gediscussieerd.

De liefhebbers van een zo snel mogelijke rondetijd scharen zich unaniem achter de gloednieuwe DS 3 Performance. Hoewel, gloednieuw ... Net als de andere modellen van het nieuwe merk DS gaat het in wezen om een opgefrist model van wat voorheen een Citroën was. Doet er niet toe, de Performance- versie is wel degelijk nieuw. Afgezien van de gelimiteerde en buitensporig dure DS3 Racing bestond er namelijk geen snelle variant. Nu dus wel; de Performance levert 208 pk af aan de voorwielen. Maar belangrijker: tussen die voorwielen zit een mechanisch sperdifferentieel. Dat stelt de DS in staat z'n vermogen makkelijker op het asfalt over te brengen. Op het punt in de bocht waar je in de Seat of Mini nog rustig om moet gaan met het gaspedaal, kun je de 3 al vol de sporen geven. Via het Torsendifferentieel vindt de kracht z'n weg naar het buitenste wiel en voel je de grip en tractie samenkomen tot een machtige versnelling. Maar ook daarvoor, bij het insturen, is de hoeveelheid grip al indrukwekkend. De rode DS kleeft aan het asfalt op snelheden die z'n concurrenten niet zijn gegeven. Daarvoor betaal je een prijs: het comfort is ook minder. Op slecht wegdek stuiter je nog net niet uit de kuipstoelen en omdat adaptieve dempers geen optie zijn, leer je de diepere gaten al snel gewoon te ontwijken. Bovendien is het wel een auto die je aandacht opeist. Door het sperdifferentieel stuur je deels met het gaspedaal en áls de tractie eenmaal op is, zet de auto onmiddellijk een goede stap opzij. Dat maakt hem wel spannend.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

DS 3 Persformance vs. Mini Cooper vs. Seat Ibiza Cupra

Gloeiendhete hatchbacks

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

DS 3 Persformance vs. Mini Cooper vs. Seat Ibiza Cupra

Gloeiendhete hatchbacks

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forumtopics