Mini Cooper S (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Mini Cooper S (JCW stage 1)
- 20.000 km
Eind 2007 mijn Mini Cooper S opgehaald. Hiervoor al in het eerste
model "New" Mini Cooper gereden (2002) en 2 jaar later de facelift 2005) gekocht.
En kon niet anders zeggen... dan wat is dat toch een leuke auto.
Die Cooper was echt een kart op de weg. Niet heel snel, al trek
je de meeste modellen op de weg toch eruit. Maar dan het in 2006
volledig herziende model. De Cooper S R56.
Het motor gedeelte:
Deze Mini is voorzien van een BMW/PSA(Peugeot) motor. 1.6 met 2
turbo's. Een koppel van 240 Nm (250 overboost) en 175 pk's. Tot
in de derde versnelling kunnen je banden spinnen. Echt niet
normaal meer. Al bij lage toeren een enorm koppel. Een waanzinnige ervaring.
Rustig aan doen gaat ook prima... geen nerveus gedrag. Maar als je los wilt kan je de sportknop indrukken en is de gasrespons een stuk feller. Tot 5000 toeren want daarna stort hij vrij snel in. snel doorschakelen en ja hoor weer een enorme push in de rug. Iedereen wil racen met je... en meestal krijgen ze de kous op de kop.... Deze mini rij je niet even eruit....
toevoeging 6500 kilometer verder)
Tijdens een koude start, klinkt de motor verschrikkelijk. Een
zware diesel ratel tijdens het starten. Duurt zo'n 5 a 6 minuten
alvorens het weg is. Na wat zoeken op het Internet, blijkt dat ik niet de enige ben. Op fora in NL, UK en USA lees je hele topics over dit probleem. Bij Mini dealer langsgeweest... maar geen oplossing. Mini Nederland is op de hoogte... en beloofd een
oplossing. Eind januari 2009 gaan ze een aantal zaken vervangen
in de motor. Klepstoters schijnen het probleem te zijn. We wachten af.....
(toevoeging 15000 kilometer verder)
JCW Stage One erop laten zetten. Koppel omhoog naar 260 Nm en de
pk's liggen nu rond de 192 pk. Het geluid met de nieuwe luchtfilter en uitlaat is geweldig. Lekkere ronk en een fijne terugslag. Echt genieten....
Onderstel, sturen, schakelen:
De stuurbekrachting is goed afgestemd. Veel contact met de weg...
je voelt wat er onder je mini gebeurd. Al is het niet meer hetzelfde als het voorgaande model. De vering is een stuk soepeler. Het kart gevoel is er nog wel... maar niet van hetzelfde niveau. Voor langere reizen is dat wel heel prettig. Mijn vakantie naar Spanje ging een stuk makkelijker dan in mijn vorige mini's.
De schakelbak is prima. Zeer direct en soepel.... je kan haast niet fout gaan. 6 versnellingen. Al moet je wel even opletten dat je hem per ongeluk niet in zijn achteruit zet.
Interieur, tellers en meters, audio:
Stuur voelt goed in de hand. Het veel besproken middengedeelte met de enorme kilometer (aka Stationsklok) in het midden, vind persoonlijk ook te groot. Wat ik echt vreemd vind dat men wel zo'n enorm grote kilometer teller erin zet maar geen olielampje (wel handig als je olie op is) of een temperatuur meter olie/water. Verkeerde besparing als je het mij vraagt.
De stoelen (stof/leder sport) bieden wat te weinig zijdelingse
steun. Tov het vorige model is de hoeveelheid leer/stof verhouding sterk afgenomen. Het kwaliteit leer is ook niet echt geweldig.
De meegeleverde automatten zijn van inferieure kwaliteit (soort
van karton).
De mini voelt qua bouw kwaliteit beter aan dan de vorige modellen. Al moet ik zeggen dat na 15000 kilometer de eerste trillinkjes, rammeltjes etc.... (net zoals de voorgaande modellen) hoorbaar zijn.
De standaard radio klinkt verschrikkelijk slecht. Dus had ik voor de hifi upgrade gekozen. Dit is geen aanrader. Klinkt beter dan slecht.. zeg maar minder slecht.
De bluetooth carkit werkt prima. Meerdere mobiele toestellen
geprobeerd en geen noemenswaardige problemen tegengekomen.
Het Glazen panoramadak werkt prima. Al lees ik her en der dat er
genoeg mini rijders zijn die problemen met dit dak ondervinden.
Voornamelijk als de hele dag de zon erop gestaan heeft. Dan weigert het alle dienst. Maar zoals ik al zei... deel ik deze ervaring niet.
De Sleutel:
Wat?! zal je wel denken... wat nou over een sleutel?. Deze mini start je mbv de start/stop knop. Je steekt eerst een platte ronde sleutel in alvorens je het kan starten. Leuk gevonden. Maar ook weer hier een detail qua kwaliteit. De chrome ring van de sleutel is van plastic, de verf laag laat vrij snel los (een paar weken al) en de ring wil na verloop van tijd weleens breken. Zo ook bij mij... (wederom verkeerde besparing)
Conclusie:
Ondanks het vermogen dat ik nu heb... wat een enorme vooruit gang is... kan ik maar 1 ding concluderen.... en dat is dat ik mijn oude Coopertje mis. Naarmate je de Mini een tijdje hebt.. merk en zie je dat BMW/Mini ergens zijn besparingen heeft moeten doen. Ook gezien qua prijs/kwaliteit verhouding verwacht ik gewoon meer van een auto die meer dan 40K heeft gekost!
Pos.
+ Vermogen
+ Weggedrag, Sturen
Neg.
- Prijs/kwaliteit
- afwerking
- betrouwbaarheid motor ?
"Update 8 februari 2009"
Mijn mini is teruggeweest naar de dealer. Ongeveer 1 week zijn ze beziggeweest. Het hele distributie van de motor is vervangen met gewijzigde klepstoters en spanners. Kijken of het ratelprobleem wegblijft.
Fix heeft niet geholpen
- 25.000 km
Ja de diesel ratel is gewoon weer lekker terug. De FIX die mini heeft beloofd heeft nog steeds niet geholpen. Na veel contact met Mini kon men mij vertellen dat er weer een fix aankomt. Zal wel pas na de zomer komen.
Hij gaat helaas weg!
- 50.000 km
Even een update.... want ik ben hier erg laat mee.....
Uiteindelijk is er afgelopen jaar toch een fix voor het ratel probleem gekomen. Maar mijn besluit staat/stond vast, de mini gaat eruit. En wat komt er voor terug! Een mini Countryman.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.