Mini Cooper E Favoured Trim (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper E Favoured Trim |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 4.371 km |
Ander merk, even goede ervaring?
- 4.371 km
Begin oktober een new electric Mini besteld en opgehaald. Ik zal hier kort het proces beschrijven en de eerste bevindingen met de auto neerpennen.
We hadden voor onze dochter reeds een Mini, nl een cooper uit het jaar 2007. Deze kwam in september niet meer door de APK, toch niet zonder zware kosten.
We hadden het plan al opgevat om tegen eind december de autos wat te reorganiseren om iedereen comfortabel mobiel te houden. Bedoeling was om voor de maandelijkse kostprijs van de Model 3 en oude mini twee jonge tweedehandswagens te voorzien. Liefst twee elektrische en anders minstens 1.
Er waren plannen voor een Model3 (was goedkoper dan vijf jaar geleden), maar zoals gezegd bij de review van deze is dat afgevallen.
Nu terug naar de Mini, aangezien we wat in tijd gepakt waren hebben we wat moeten schakelen. Na het internet afgezocht te hebben en een lijstje van modellen samen te stellen zijn we beginnen testrijden. Één van deze testen was met de vorige elektrische mini. Dit bleek een leuk scheurijzertje te zijn, alleen was de range wel heel bedroevend. We hadden ons voorgenomen van toch een bereik van minstens 200 km te hebben Nou, dat haalde deze volgens testen en reviews bijna nooit. Door reclame op instagram kwam een promo van de nieuwe voorbij. Afspraak gemaakt bij de dealer in Goes (top service van Jan) en een testrit gedaan. Dochter en vrouw (haar oordeel was belangrijk, want ten slotte ging haar Model3 weg nadien) onder de indruk. Ik blij met de aanbieding, dus de bestelling gemaakt.
We hebben voor een voorraadmodel gekozen, deze was binnen de week beschikbaar.
Dit zijn de specs:
Mini Cooper E (J01) van 2024 in favoured trim met Pakket M. Kleur is grijs met blauwig interieur.
Tot de uitrusting behoren:
- Panoramisch dak
- Cruise Control
- Full entertainment
- Head Up display
- Vegan leather interieur
- Stoelverwarming
- Stuurverwarming
- Connected Mini
- Lane departure
- ...
Motorisch en batterijpakket zijn we voor de gewone E gegaan. Is voldoende qua bereik en qua kracht.
184pk en een brutobatterij van 36kwh.
De ervaring tot nu:
Zelf rij ik er niet zo heel veel mee, maar ik betrap me er wel op dat als hij thuis staat ik de RR al eens rapper laat staan. Dit kan aan het nieuwe liggen, maar ik denk ook aan de auto.
Het weggevoel is zoals een mini hoort te zijn. De auto is echt in zijn sas als je hem vlot de hoek om gooit. Je moet al hard gaan voor hij op de voorwielen wat wegschuift. Je voelt weinig van het hogere gewicht tov de vorige. Ook het optrekken en hernemen gaan heel vlot. Wss is de SE nog iets vinniger, maar het is allemaal rap genoeg. Als je in de B stand rijdt recupereert hij ook goed en is One Pedal Drive perfect nodig. In deze koudere periode blijft er ook een bereik over van +-210 km. Ik heb nog geen verbruiksmetingen gedaan. Mss kom ik daar volgende keer op terug.
Ook is hij iets comfortabeler op betonwegen en kasseien tov de vorige. Die was echt keihard. Dit is dus iets aangenamer om langere ritten mee te doen.
Vanbinnen is er vooraan voldoende ruimte als iets langere volwassene. Achteraan schiet er dan niet veel over, maar dat is eigen aan mini.
De afwerking en indeling van het interieur is goed, soms voelen de plastics wat hard en goedkoper, maar vooral op plaatsen waar je niet teveel aankomt. Het stofje op het dashboard icm de mood verlichting is wel weer leuk gevonden. Enig puntje is dat het "leer" op het stuur een wat schuiverig geluid maakt. Maar ik merk precies wel dat dat betert met de tijd.
Bediening van de MMI gaat door een touchscreen. Alles zit erop maar je moet wat zoeken, zeker als je Tesla gewoon bent. Sommige dingen staan wat onlogisch. Ook onthoud hij niet altijd de juiste instellingen van het gekozen bestuurdersprofiel.
Maar het werkt wel allemaal, Car PLay, navigatie, DAB radio etc...
Ik had de mood verlichting al gemeld, die kan je veranderen door aan de experience knop te draaien veranderen. Eén van deze standen is de Go-Kart stand, dan wordt alles rood van verlichting, het MMI scherm wordt 1 grote snelheids/powermeter en als je optrekt komen er ruimteschip achtige geluidjes uit de speakers bij optrekken en gas lossen. Nutteloos maar leuk voor de beleving.
Er is nog veel meer te vertellen, maar dat bespreek ik wel in een volgende review.
Ik kan nu wel al vertellen dat we blij zijn met onze keuze. Mini heeft hier een leuke auto neergezet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.