Mini Cooper D Chili (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper D Chili |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na bijna 5 jaar gedroomd te hebben van een Mini toch maar besloten om eens diep in de buidel te tasten en er dan ook maar daadwerkelijk eentje te kopen.
Na de school afgerond te hebben werd het tijd om mijn Peugeotje na 4 jaar trouwe dienst vaarwel te zeggen en te kijken voor iets anders. Door het vele aantal kilometers was het niet echt interresant om te investeren in een benzine wagen.
Toen mijn vader een nieuwe X5 kocht stond er in de showroom een Mini Cooper D. Proefritje mee gemaakt en vanaf dat moment was ik verkocht. Hij gaat als een raket en rijdt als de beste. Ligt ontichelijk vast op de weg, er moet al veel gebeuren wil de achterkant uitbreken.
Alleen jammer dat hij erg stug is (hoort ook wel een beetje bij de wagen) maar is voornaemlijk te danken aan de 17’bandjes en het RunFlat genozel waar ik het nut nog niet echt van snap. Want stel je voor je krijgt ’s avonds een platte band, leuk kun je nog een stukje doorrijden. Maar wat als je de volgende dag weer vroeg weg moet??? Daar sta je dan maar mooi te kijken want een reserve band heb je niet!!!!
Voorin is de Mini verrassend ruim, achterin verrassend krap en de kofferbak....welke kofferbak???? Maar oke hier koop je ook geen Mini voor, een Mini koop je niet als verhuiswagen maar als wagentje om lekker te rijden cq. racen.....
Qua verbruik valt het gezien mijn rij/racestijl reuze mee, zit gemiddeld zo op een literje of 5,5 per 100 kilometer
In de Mini ontbreekt het verder aan niets, hij was zowieso al fully loaded (half leren bekleding, schuifdakje, airco, cruise control, enz, enz) maar aan alles wat je aanraakt voel je wel dat het kwaliteit is, mag trouwens ook wel voor dat geld!!!
Ik heb natuurlijk wel zoals het bij een echte Mini Cooper hoort wat extra schijnwerpertjes voorop laten monteren!!!
Ervaring met rotondes:
- driekwart rond op kleine rotondes, remmen of gas minderen overbodig op de rotonde zelfs een beetje gas bijgeven (voor de fun natuurlijk....)
- driekwart rond op de wat grotere rotondes, voor de fun een beetje gas bijgeven, bij 110 kilometer per uur beginnen de bandjes pas te piepen......
Belgische autosnelwegen: een verschrikking om met de Mini over te rijden.
Belgische Ardennen: er is geen auto welke je meer plezier biedt op deze kronkelige weggetjes dan een Mini.
PROBLEMEN
Zijn nog niet echt problemen geweest, zou ook niet mogen voor dat geld!
Wel zit er een rammeltje in de bijrijders deur, maar daar wordt volgende week al de gehele deurbekleding van vervangen, onder garantie welteverstaan.
Maar het grootste probleem van de hele auto is dat iedereen je komt vragen of ie alsjeblieft ook een keertje erin mag rijden, of dat hij/zij de auto mag lenen als ik op vakantie ben...
Update 08-08-2008:
De auto heeft nu alweer zo’n 30 duizend kilometer gereden en buiten de plezierige ritjes zijn er ook wel wat minder plezierige ritjes geweest.
- Zo ging van de winter het panoramadak niet meer dicht, heeft 3 dagen bij de dealer gestaan voordat het dak dicht was. Vervolgens is er i.v.m. de vakantie periode (kerst nieuwjaar) pas na een dikke maand een nieuwe cassette ingekomen. Gevolg van het vervangen van de cassette was een helehoop gekraak in het dak, dus terug naar de garage, zonneschermpjes vervangen. Gevolg van deze ingreep was tussen een snelheid van 30 en 170 kilometer per uur een gigantisch windgeruis rondom het dak, oorzaak was in verkeerd terug gezet dak. De problemen rondom het dak zijn medio december begonnen en zijn pas eind mei!! opgelost, dit alles na maar 8!!!! bezoekjes aan de dealer.
- Stabilisatorstangen waren in april ook al versleten en aan vervanging toe!
- Vloermat bestuurders zijde schuifde steeds over de gaspedaal heen, omdat de standaard ’mathoudertjes’ de mat totaal niet op zijn plaats hielden.
- Op de autosnelweg in de stromende regen kwam de melding dat de deur open was (terwijl hij afgesloten was) en ook ging de ruit een stukje open (prettig in de stromende regen) en dit dan wel 15 keer per minuut wel te verstaan!!! Op de plaats van bestemming aangekomen (gelukkig niet veel verder) kreeg ik de auto ook niet afgesloten, dit omdat de ruit steeds op en neer ging en de deur werd gezien alszijnde open (prettig gevoel in de middle of nowhere). Na een niet bevredigend gesprek met de servicemedewerker terug naar de dealer geraced en hem het een en ander eens uit te leggen. Oorzaak was een defect portierslot, wel de auto weer 2 dagen kwijt.
- Sleutel moet soms 2 keer worden ingebracht omdat ie de eerste keer niet reageert, ook uitnemen gaat niet altijd even soepel...
Gelukkig maar dat de auto fantastisch rijdt, dan vergeet je tenminste een klein beetje van deze ellende...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.