Mini Cooper D Chili (2007) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper D Chili |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 179.500 km |
Auto opgehaald
- 50 km
In 2007 kreeg ik mijn Mini. Helemaal opgetuigd en al was de nieuwprijs over de 33.000 euro. Alles erin behalve de navigatie en het glazen dak zit er in. Als tweede lease auto toch wel een beetje een droom die is uitgekomen. :)
Gelijk op de eerste dag een ster in mijn voorruit. Ouch! Achteraf gezien bleek het een voorteken te zijn voor mijn ervaringen met deze auto.
Al met al was de auto naar verwachting. Lekker stevig op de weg, erg goed in een bocht te zetten en een wegligging waar je u tegen kan zeggen. Met een Mini kun je echt flink door de bochten heen smijten maar ook rustig rijden.
Nog maar 27.000 km te gaan.
- 153.000 km
Inmiddels in een ruime 3 jaar tijd 150000 kilometers met de auto gereden.
De volgende zaken zijn er gebeurt:
-In 2008 2 keer een lekke band gehad.
-In 2008 in die hagelbui bij Arnhem gestaan met de auto: schade 2200 euro. :(
-Ook in 2008 in de flank gereden door een vrachtwagen. (Enkel blikschade in de portier.)
-In 2009 1 keer een lekke band gehad (lek gestoken op parkeerplaats in Frankrijk, ben dankzij run flat doorgereden naar de volgende plaats en ben daar pas maar is hulp gaan zoeken). Ook nog 2 keer flinke parkeerschade gevonden bij terugkomst bij de auto.
-2009 stabilisatorstang achter vervangen met 115000 km.
-2010 carterpan pakking vervangen met 120.000 en 5000 km later (5 weken) de krukaskeerring, want de olie liep er nog steeds uit.
-2010 het roetfilter vervangen met 130.000.
-2010 met 145.000 een verstuiver en een turboslang vervangen. En tweemaal de ruit kort na elkaar (binnen 4 weken) vervangen dankzij steenslag.
Je kunt wel stellen, godzijdank was het een leaseauto. De banden, de ruiten en alle schade zijn allemaal buiten mijn toedoen ontstaan. Bijzonder veel pech was mijn deel. Iedere band was lek door een schroef op 1 na, deze was lek gestoken.
Hoe dan ook, ik heb bijzonder veel plezier met de auto gehad en in korte tijd ook zeer veel kilometers gereden, soms wel 50.000 in 1 jaar. In al die tijd heeft de auto me slechts 2 keer echt in de steek gelaten. Eenmaal vanwege veel korte ritjes met koud weer dat de accu plat was. En 1 keer toen ik de plas olie onder de auto vond (carterpan pakking/krukas keerring).
Achteraf gezien zou ik de auto niet weer nemen enkel vanwege de in verhouding hoge bijtelling van de auto. Ik heb het "geluk" gehad dat de auto in de 25% categorie viel omdat het een Cooper D betrof die net voor de start/stop + brake energy regeneration update geleverd werd. Ook nu zou ik ook geen Mini weer nemen, de Polo GTI is dan een auto in een soortgelijke omvang die ik aantrekkelijker vind.
Desondanks, als je Mini helemaal cool vindt, mijn zegen heb je. Ik hoop alleen wel dat je meer geluk met de auto hebt dan ik heb gehad.
Over 150.000 kilometers heb ik een gemiddeld verbruik gereden van 5.7 liters per 100 kilomter. Slechts een halve liter boven de fabrieksnorm van dit model als ik het goed heb (let op, mijn auto is dus van voor de start/stop etc. update.)
Nu nog even de laatste 27000 kilomters afrijden in deze auto. Bij 180.000 mag hij terug naar de lease maatschappij en staat medio juni een nieuwe auto voor me klaar. Zoals het er nu uitziet een Polo GTI.
Hmm, niet weer he. :(
- 158.340 km
Op de snelweg zit er op dit moment een hele vervelende brom in de auto. Ook zit er een trilling in de auto die voelbaar is via mijn rug/kont.
Een brom, dus je denkt aandrijving. Echter de motor ontkoppelen laat horen dat de brom niet gelijk wegvalt, lijkt meer gekoppeld te zijn aan de ophanging achter of wiel balans.
Eerstvolgende beurt (binnenkort) maar is naar laten kijken. Als ik moet gokken, dan is het een kwestie van een wiel lijnen/balanceren.
Wordt vervolgd.
Brom bleek inderdaad iets met uitlijning te zijn..
- 170.294 km
Na de laatste beurt hadden ze de brom in de auto kunnen herstellen. Hij was goed weg. Maar er kwam direct een nieuw euvel voor in de plaats. Een geluid alsof de uitlaat ietsje lekte, althans dat dacht ik...
Aangezien het niet al te storend was en het op de snelweg verdween (overstemd of iets anders). Ben ik er even mee door gereden. Tot vorige week zondag. Auto startte niet. Wegenwacht erbij, luisterde naar mijn verhaal en dacht brandstof toevoer.
En inderdaad, de motor kreeg te weinig diesel. Na wat zoeken bleek het euvel de aansluiting van de brandstof leiding naar het brandstof filter te zijn. Nadat die weer was vast geklikt ging het blok weer naar twee keer starten.
Met dank aan de garage. Ouch! De auto liep weer en voelde ook weer als vanouds wat vlotter aan.
De laatste 10k zijn nu voor mij en deze auto in gegaan. Kijkend naar de kosten van de garage kan ik alleen maar zeggen dat die in de laatste 25.000 een stuk hoger zijn geworden dan daarvoor. Ik hoop nu vooral dat de auto nog even tot de 180.000 probleemvrij werkt. Ik hou een gemengd gevoel over aan de auto... Hij blijft erg leuk om te zien en te rijden. Maar ik heb naar verhouding erg veel schades en problemen gehad met de wagen. Natuurlijk zijn er de nodige externe oorzaken geweest (weer, fietssturen, bestuurder).
Dag dag Mini
- 179.500 km
Na nog wat problemen met een brandstofleiding gehad te hebben de auto op 10 juni weg gezet bij de VW dealer in Hengelo.
De Mini heb ik van 0 tot net geen 180.000 gereden in iets minder dan 4 jaar. Al met al was het een hele leuke auto om te rijden. De probleempjes die ik gehad heb met deze auto waren erg vervelend. Maar waren niet dusdanig groot dat ik het een slechte auto vond.
Een auto van 4 jaar met zoveel kilometers zal allicht is een keer wat hebben.
Het was de laatste avond dat ik de auto had ook even moeilijk om te accepteren dat ik hem toch echt moest inleveren in de ochtend. Ja, het is maar een auto, maar als je weet wat ik allemaal meegemaakt heb met deze auto, dan snap je allicht een beetje. Zeker als je beseft dat ik in de afgelopen 4 jaar gegarandeerd meer dan 5% van mijn leven in deze auto heb doorgebracht. :)
De pijn was echter snel weg zodra ik de opvolger van deze auto zag. Een review van die auto zal snel volgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.