Mini Cooper (2018) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 13.589 km |
KM-stand laatst | 0 km |
BMW Fiësta
Deze auto koop je niet vanuit ratio maar uit emotie, gewoon omdat het leuk is en omdat het kan.
Ik heb me vaker afgevraagd wat Premium nou eigenlijk is en dat is een gevoel als je in een auto rijdt, delen vastpakt, deuren sluit, en vaak doordacht in details en afwerking.
Bij het uitkomen van de eerste "new" mini stond ik denk ik in 2003 op de autorai al te kijken naar de auto. Vond het meteen geweldig. Maar die kofferbak destijds kon je nog geen vouwkrat inkrijgen en als enige auto was het net wat te onpraktisch en ook wel duur.
Ik was op zoek naar een wat grotere auto, onze ford ka met 1 extra kind was klein en onhandig. De Mini is als 2de auto in gebruik, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er graag lange stukken mee rij.
Soms wil je een droomauto kopen die je altijd nog eens wil hebben en heb ik uiteindelijk een mooie zeer jong gebruikte Mini cooper gevonden bij de BMW dealer met 11700km. Na dik een jaar rijden heb ik er nog steeds geen spijt van. Ik wilde geen mini clubman of countryman want die zijn weer veel groter en zwaarder. Wel de 5 deurs want een 3 deurs was gewoon te onpraktisch, en had ik de Ford Ka kunnen houden.
Motor & bak: ontzettend soepele motor met koppel bij bijna elk toerental. Versnellingen zijn vrij lang maar hij pakt toch steeds op. Je kunt er relaxed en sportief mee rijden, als je flink doorduwt vlieg je vooruit. Auto is erg stil ook bij hoge snelheden.
Weggedrag: Waanzinig, dit ligt gewoon super strak op de weg, de grens opzoeken is me nog niet echt gelukt en je kunt vreselijk hard door een bocht. Toch vind ik de vering van de gewone cooper zonder sportonderstel niet super hard, maar redelijk comfortabel. Vooral kleine oneffenheden filters het weg. Sturen is zoals bij een kart reageert meteen geen vaagheid maar strak.
Ruimte: Prima, voorin geen enkel probleem zeer lange personen kunnen prima zitten ook bij 1.87. achter is er genoeg ruimte, de auto is ruimer dan je op het eerste gezicht denkt. Een leuke vondst is dat je de leuning van de achterbank een beetje vooruit kan zetten zonder dat je de bank naar voren te klappen. Bagageruimte is heeft een verstelbare bodem, of een vlakke laadvloer of meer ruimte.
Accessoires & interieur: Uitvoering is Pepper met business pakket, dus niet de top uitvoering, in de kleur Pepper White met zwart dak en bonnet stripes en zwarte wielen. Navigatie en radio werken prima, erg goed geluid. I drive werkt nog steeds goed, heb ook een auto met touch screen maar nee dit werkt gewoon een tandje beter. Interieur is keurig afgewerkt met hele leuke materialen. Instelbare (sfeer) verlichting in het inetrieur in allerlei kleuren en ook de handvatten binnen en buiten de auto zijn ’s avonds verlicht. Ziet er gewoon cool uit.
Verbruik: Redelijk zuinige auto 5.6l /100km is zeker niet slecht. Motor draait naar mijn idee vaak weinig toeren ondanks dat het een drie cilinder is trilt er helemaal niets.
Mindere zaken: Geen oliepeilstok, oliepeil wordt elektrisch via het radiodisplay gemeten. Ik vind het erg omslachtig kost teveel tijd een beetje over-engineering. Door de lage voorruit die vrij rechtop staat kun je soms het verkeerslicht niet goed zien en zit je gebogen te wachten op groen.
Auto heeft geen storingen mankementen of rammels gehad.
Deze auto is gewoon een feest om mee te rijden en biedt gewoon veel plezier en dat is ook wat waard. Mini’s zijn niet goedkoop, maar de pret is ook wat waard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren