Mini Cooper (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Cooper |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 16.000 km |
Mini 3 cooper chili wired
- 2.000 km
Mini3 cooper chilli wired.
Veel van de reviews die ik hier lees lijken wel copy paste uit de reclamefolder. Zelfs hetzelfde reclamejargon. Hopelijk is heb je hier meer aan.
Waarom een new mini: Gewoon…omdat orange the new black is en er geen enkele auto zo lekker smoelt in orange als de mini. Zonder gekheid, na een aantal kleine auto’s zocht ik een kleine auto in het premium segment. Lekker compact maar wel voorzien van alle luxe van een dikke bak. Iedere onderdeel is gestyled en dat vind ik erg aantrekkelijk. De details zijn talloos en telkens ontdek je weer nieuwe lijnen; prachtig gemaakt. De S vindt in persoonlijk minder mooi omdat de boxen die aan de voor- en achterkant die de auto stoer moeten maken ook gelijk de mooie lijnen verstoren. Maar smaak verschilt natuurlijk. Ook het glazen dak is een aanrader. Staat prachtig en heeft een standaard wind deflector waardoor je het vaak kunt gebruiken, zelfs als het regent. Helemaal goed.
De aantrekkelijkste motorisering is volgens mij
de nieuwe 1,5. Zuinig, snel en maakt nog een lekker geluid ook. Dat blijkt geen vergissing. Wat een lekker blokje is die 1.5. 136 pekaatjes is meer dan voldoende en met een slim doosje van de tjoener kun je er nog gemakkelijk 30 bijkrijgen. Maar zelfs met 136 is hij snel genoeg. Ondanks nog niet ingelopen is het verbruik al 1:17. Bijzonder is wel dat de versnellingsbakverhoudingen (3x woordwaarde!) lang zijn. Je rijdt altijd 1 versnelling lager dan normaal. Daar moet je wel aan wennen, bochten die je al een leven lang in de 3e versnelling neemt moet je nu in de 2e nemen omdat de motor anders ondertoert (en bokt). Hierdoor heb je eigenlijk een versnelling meer aan het eind. In de 3e versnelling rijdt je al 170km/uur. Of dit nu een voor- of nadeel is moet de tijd nog leren maar ik moet er in ieder geval wel erg aan wennen. De versnellingsbak schakelt al vanaf kilometer 1 prima soepel en duidelijk. Heerlijk, dat heb ik wel een anders meegemaakt.
De mini kun je op talloze manieren personaliseren. Laat je echter niet wijsmaken dat het nuttig is om facebook/google en je agende te kunnen checken via het centrale display. Koop parkeersensoren, de cruisecontrol en bluetooth … klaar. De rest maakt de mini gemakkelijk 10.000€ duurder terwijl het weinig meerwaarde heeft. Iedere update van het navigatiesysteem kost 100€ terwijl de navi op je telefoon iedere week gratis wordt geüpdatet en bovendien ook de flitsers nog weergeeft, en dat doet de navi van de mini natuurlijk niet… stel je voor.
Je kunt zelfs de interieur verlichting in allerlei kleurtjes veranderen, jammer is echter dat de kleur van het display en snelheidsmeter oranje is en de andere kleuren overheerst. Dat de lampjes in de deurhandels van kleur veranderen zal niemand opvallen.
Hoe rijdt de mini: Hier koop je de mini natuurlijk voor, toch? De mini rijdt geweldig; ik rij in veel verschillende auto’s en de mini kan zeker met de best sturende auto’s meekomen. Misschien is de mini wel de norm van goed en strak sturen. Echter…. De andere merken hebben niet stil gezeten en als je niet echt een kenner bent zul je weinig verschil merken tussen een ford focus, peugeot 308 of de mini3. Niet omdat de mini minder strak is gaan sturen maar omdat andere merken het gat hebben gedicht. Koop je 18 inch wielen onder je mini dan gaat het comfort wel achteruit. Persoonlijk vind ik dit wel plezierig maar dat geldt vast niet voor een ieder.
De kwaliteit van de mini is premium. Alle materialen voelen lekker stevig aan en er is goed over nagedacht. Je hoort het in iedere test maar het blijft lastig om een ergonomisch verantwoorde zitpositie in de mini te creëren. Het stuur is multi-instelbaar en de stoel in hoogte verstelbaar. Zelf merk ik dat, nu ik een goede zitpositie heb gevonden, het instappen lastiger is omdat het stuur eigenlijk te laag staat. Ik kan er wel mee leven maar als niet lenig bent toch even een puntje. Tot nu toe geen kraakje of rammeltje gehoord, hopelijk blijft dit ook zo.
De mini is geen ruimtewonder, sterker nog, met mijn 1,87 staat de voorstoel klem tegen de achterbank. Allen een hond kan op de achterbank meerijden, die wel mooi met leer bekleed is voor poekie.
De koffer heeft een soort bak onder laadvloer waar best lekker veel autodingetjes in kunnen. Hierdoor blijft de kofferbak beschikbaar voor boodschappen of iets dergelijks. De koffer is erg klein. Een toyota aygo is groter.
Met een mini3 heb je wel de aandacht. Eigenlijk vindt iedereen de auto mooi en ondanks dat het wel een dure bak is wekt de mini geen afgunst. Het blijft een ‘autootje’ terwijl het eigenlijk een dure premium bak is. Vooral op vrouwen heeft de mini een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Voor mij als ‘oudere jongere’ ook een leuk voordeeltje :-)
Update mini cooper
- 16.000 km
Het belangrijkste wat veranderd is aan de mini is het bezoekje aan BR performance in Belgie.
Voor de deur stonden een rij auto's te wachten uit het segment droomauto+. McLaren, M5, M6 enzo. Sta je daar met je 3 cilinder mini. Maar nadat de tuner een hele dag (!) bezig was geweest kwam hij terug van een proefrit met een heel brede glimlach op zijn gezicht. 'Allee dat had ik niet verwacht' zei hij. Nou ... ik ook niet. Wat een enorm verschil. 180pk en 340nm. Van een brommertje is het een agressief hamerende Ducatie geworden.
Ik had al geschreven over de belachelijk lange versnellingsbakverhoudingen; dat probleem is direct opgelost door deze tuning. Vanaf 2000 toeren trekt hij de voorwielen los. Iedere seconde genieten. En het brandstofverbruik .. eeehhh van 1:17 naar 1:13. Dat dan weer wel.
Verder blijft de mini een lastige auto om een goede zit achter stuur te vinden. Om helemaal scherp te zitten staat de stoel zover naar voren dat instappen lastig is. Nu ben ik lenig genoeg maar aan de stoelen is wel te zien dat dit slijtage geeft.
De navigatie is regelrechte aanfluiting. Meestal kent hij het adres, of nummer, niet en als dit wel zo is kom je bijna nooit exact op je bestemming uit. Wat een flutding zeg. Regelmatig sta je midden in een weiland en zegd de vriendelijke mevrouw 'bestemming bereikt'.
De connection app heb ik van mijn telefoon verwijderd, die geeft storing en heeft totaal geen meerwaarde.
De mini is een prima gemaakte auto de geen storing of probemen geeft. Niets piept of rammelt.
Kortom, iedere rit is weer een plezier, niet in de laatste plaats omdat veel mensen (mannen) denken dat ze die cooper er wel even uittrekken. Hahaha, die uitdaging ga ik aan ... graag zelfs.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.