Mini Clubman Cooper D (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clubman Cooper D |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 46.800 km |
KM-stand laatst | 61.000 km |
Zoektocht naar een EV
- 46.800 km
De bedoeling was een EV of hybride te kopen omwille van de fiscaliteit. Uiteindelijk begrepen dat dit niet paste in mijn systeem. Dus begon de zoektocht naar een leuke diesel om de Renaultsports wat te sparen en mooi meegenomen is het feit dat een diesel dus ook minder verbruikt. Een nieuwe wagen met wat ruimte en en dikke diesel werd al gauw veel te duur. Eventueel een Peugeot 308 1.5 hdi leek me leuk maar dat is geen dikke diesel.
Eerste rij-indrukken zijn vrij positief, wat een mooi interieur en wat een koppel, 350 Nm is misschien minder dan de 390 Nm van de Megane RS maar het voelt heel .. diesel .. aan, wat ik wel plezant vind.
Wordt vervolgd.
Onlogische chaos
- 61.000 km
De titel mag u wat verbazen, maar ik heb nog nooit een wagen gereden waar zoveel onlogische toestanden aan verbonden zijn.
Het rijden op zich is zeer positief te noemen, verbruik en rijgedrag vallen goed mee. Daar ik uiteraard een Megane RS gewoon ben kan ik enkel zeggen dat het verbruik nu fantastisch laag is (uiteraard, 't is een diesel) en dat het rijgedrag wat ondermaats is. Wat me vooral opvalt is dat de Mini op onze BE kraterwegen nogal eens last heeft, de vering knalt af en toe raar door en dan rij ik nog aan hele normale snelheden. Bij 'sportief' gebruik vertrouw ik em wel voor geen meter.
Maar all in all voor hetgeen hij moet dienen geef ik hem een dikke 8 op 10.
Nu wat meer over de 'vreemde' kant.
Bij het parkeren, stilleggen van de motor gaat de wagen in P stand (automaat), als je vergeet de handrem aan te trekken kan je wel nog en cm of 20/30 verder bollen ... met als resultaat al een mooie deuk in de voorste lip onderaan.
De versnellingsbak is redelijk onvoorspelbaar bij bvb het aanzetten vanuit stilstand, soms gaat ie als een dolle, soms moet je eerst 30% gas geven en kan er van alles gebeuren.
Op gebied van comfort kan ik hem zeker niet boven de Megane plaatsen (opgelet, we spreken hier over een sportieve RS die zogezegd oncomfortabel zou zijn, in de volksmond althans). Het interieur is heel mooi afgewerkt en 'cosy', de zetels zitten lekker (idem voor die RS) maar die ophanging gooit af en toe roet in het eten in de vorm van hele rare bewegingen en stoterige demping.
Wat helemaal een ramp is , is het multimedia gebeuren ..... teveel om op te noemen maar hier scheelt duidelijk wat aan.
Ten eerste is de logica heel heel ver te zoeken, connectie met de iPhone kan alle kanten uit, of er gebeurt niks of hij wil enkel de muziek van de iphone spelen, maar meestal vind je hem nergens terug in het systeem. Als ik al eens durf aan mijn telefoon te komen terwijl ik al met veel geluk mijn radio op gang heb gekregen verspringt het systeem naar Apple carplay en mag ik telkens terug een andere modus zoeken. Als mijn vrouw naast me zit moet ze de Bluetooth uitschakelen op haar telefoon of we kunnen al helemaal niks meer aanvangen met het ganse systeem.
Het boordcomputer-gebeuren is ook niet om naar huis over te schrijven, eens je het wat doorhebt valt het goed mee, maar als ik en dagje met de logische Megane heb gereden mag ik terug opnieuw mijn brein op 'ONLOGISCH' zetten.
Die verwarring geldt trouwens voor het ganse huidige BMW gamma. Ik heb wat proef gereden met enkele van hun modellen en je waant je eerder in een rijdend multimediacenter. Moet wel toegeven dat zo een 2 coupe lekker rijdt, heel lekker.
Knoppen op het stuur voor de CC en radio staan ook te dicht naar de buitenkant, alsook de gevoeligheid heeft kuren.
Neen, de volgende BMW die ik me aanschaf zal eerder een E36 of E46 worden, misschien wel een 1M.
Wordt vervolgd ... of moet ik toch op zoek naar een hele zeldzame Megane 2 RS 4 deurs diesel ?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mini Clubman 1.5 Cooper Classic Business Edition *AUTOMAAT* - Camera, sensor achter, cruise
- 2023
- 47.810 km

Mini Clubman 2.0 Cooper S Hammersmith | Automaat | Navigatie | Apple Carplay / Android Auto | Heads-Up Display | Vol Leer | Harman-Kardon | Achteruitrijcamera | Stoelverwarming | Climate Control | Sportonderstel | DAB | Lichtmetalen Velgen |
- 2021
- 86.617 km

Mini Clubman 1.5 Business Edition Car Play Leder
- 2019
- 158.685 km
Lezersreacties (0)
Reageren