Mini Cabrio Cooper S Chili (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cabrio Cooper S Chili |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 66.702 km |
KM-stand laatst | 82.783 km |
Aankoop Mini Cabrio Cooper S.
- 66.702 km
De Up! maar ingeruild.
Zij heeft vier jaar uitstekend werk verricht en voldeed volledig aan de verwachtingen. Het was echter wel weer tijd voor iets leuks. We kregen nu nog een goede inruilprijs voor deze Up! Mede doordat een nieuwe fiks duurder is geworden. Verder denk ik dat de afschrijving de komende twee jaar ook fors blijft. Er zijn in 2013 heel veel van gekocht en binnenkort lopen veel lease contracten af en/of worden ze ingeruild.
Mijn verwachting is dus dat de occasion markt straks overspoeld raakt met Up!jes.
Ingeruild voor een Mini Cabrio Cooper S uit 2011 met af fabriek een JCW pakket. Via de sportknop geeft dat verbeterd stuurgevoel, extra sportief geluid via de JCW sportuitlaat (ploffend bij gas los), inlaat spruitstuk, emblemen en een Minispeed chip (nu 215 pk met 276 Nm).
After market zijn de mistlampen, spacers en een JCW veerpootbrug. De auto stond te koop bij Ekris Zeist en wordt afgeleverd conform Mini Next, alleen is dat niet officieel het geval ivm de leeftijd van de auto. Wel 24 maanden garantie. Voor mij een must gezien de niet altijd probleemloze reputatie van deze auto's.
De Mini is dus 2 jaar ouder dan de Up! en dan nog moest er een fikse som geld bij, maar wat een lol. De (te) korte proefrit was veelbelovend. In het voorjaar maar eens een middagje lekker sturen met het dak open. We hebben wel wat ruimte en praktisch nut ingeleverd, maar dat is een bewuste keuze. Daar hebben we nog een andere auto voor.
De Mini is afgeladen met opties en als volgt samengesteld:
* Audio & telefonie: Carkit, Radio, Radio/CD-speler
* Comfort & Interieur: Airco, Boordcomputer, Climate control, Cruise Control, Deelbare achterbank, Electr. ramen achter, Electr. ramen voor, Lederen (lounge) bekleding, Lederen stuurwiel, Middenarmleuning voor, Navigatie (geïntegreerd), Radiobediening stuur, Stoelverwarming
* Exterieur: 17 inch velgen, Electr. verstelbare buitenspiegels, Koplampsproeiers, Lichtmetalen velgen, Verwarmde buitenspiegels
* Techniek: Traction Control, JCW pakket
* Veiligheid: ABS, Airbag bestuurder, Airbag bijrijder, Alarm klasse III, Alarmsysteem, ESP, Hoofdsteunen achter, Parkeersensoren, Zij-airbags voor
* Verlichting: Mistlicht voor, Xenon verlichting
* Overig: Navigatie (geintegreerd), 3AK Bonnet Stripes zilver, 4AU Zilverafwerking interieur, 4BD Interieurpanelen Black, 4C1 Colour Line Carbon Black, 4CU Interior colour Black, 4UF Sport Button, 5DA Uitzetten passagiersairbag, 6NE Bluetooth inclusief USB, 6NF Aansluiting audiofiles, 6NM MINI Connected, 7L5 Wired, 7L7 Lighthouse, 210 DSC III, 249 Multifunctioneel stuur, 255 Sportstuur, 302 Alarm klasse III, 314 Verwarmde buitenspiegels, 322 Comfort Access, 345 Chrome Line interieur, 383 Dak en kappen zwart, 450 Hoogte stelling passagier, 473 Middenarmsteun voor, 481 Sportstoelen, 493 Opbergpakket, 494 Verwarmde voorstoelen, 507 Park Distance Control (A), 521 Regensensor, 524 Adaptieve verlichting, 534 Automatische airco 2-zone, 563 Lichtpakket, 620 Spraaksturing, 674 Harman Kardon HiFi, 785 Witte knipperlichten, 872 Chili, Bandenspanningscontrole, Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar, Buitenspiegels inklapbaar.
Wellicht ben ik nog wat vergeten, maar het meeste staat er op. 26 januari is de aflevering.
Binnenkort de praktijkervaring in een update.
Voorlopig de sterren maar zo veel mogelijk op neutraal gezet, tenzij ik een goede inschatting kan maken na 30 km. Dat was zeker het geval betreffende de prestaties. Betrouwbaarheid kreeg een extra ster vanwege de garantie die Ekris aanbied.
Dagelijks gebruik
- 82.783 km
Eigenlijk kunnen we hier heel kort over zijn.
De Mini doet precies wat we er van verwachten.
Veel plezier als rijdersauto, praktisch genoeg als tweede auto en voor mijn vrouw om naar haar werk te gaan.
Daar houdt het praktische dan ook mee op. Voorin zit je prima. Door de lage zit en het rechtopstaande ruitje is ook met het dak open goed vertoeven tot snelheden rond de 130. Boven de 100 is een windscherm wel gewenst. Vanaf 13°C is open rijden goed te doen, met het windscherm en ramen omhoog. Eventueeel de stoelverwarming aan.
Bij lange afstanden met hogere snelheden (boven 130) is er simpelweg te veel herrie om dat lang vol te houden. Dat is dicht eigenlijk ook zo. Geen auto dus om langdurig 170 plus op de Autobahn te rijden. En dat ligt niet aan het weggedrag. De auto is tot op heel hoge snelheden zeer stabiel. Boven de 215 ben ik nog niet geweest, maar tot daar voelt alles zeer vertrouwd aan, mede dankzij de goede remmen. Ik rij er niet mee op een circuit, dus nog betere remmen is niet echt nodig. In gewoon straatverkeer heb ik nog geen last gehad van fading en/of stinkende remmen.
Minder praktische kanten zijn er ook. Onder andere de grootte van de bagageruimte, maar ook het klepje/opening er naar toe is niet echt handig. Daarbij moet je flink door de knieën.
Achterin de auto is gewoon te weinig ruimte voor volwassenen. Kinderen tot een jaar of tien houden het er wel even uit, mits je de stoelen niet helemaal naar achteren zet. Mijn vrouw en ik zijn beide niet zo heel groot, dus dat gaat prima. En zo kunnen wij toch een leuk ritje als gezin maken met een kind op de achterbank en raampjes en dak open op een mooie zomerse avond.
Allemaal nadelen die we van te voren wisten en die we op de koop toe namen.
Zo’n zomerrit is echt genieten. Het schakelen, het insturen, en dan dat uitlaatgeluid met de ploffers bij gas los. Top beleving.
Ik heb er nog geen fanmail vanuit Leeuwarden mee gehad, maar de auto nodigt uit tot (te) hard rijden. Vooral op kleinere weggetjes met zone 60 is de verleiding groot, maar ook het risico om je rijbewijs kwijt te raken. Accelereren, remmen insturen en bochten maken, daar vraagt ie om. Als een motorfiets eigenlijk. Met een grijns op het gezicht, en dat is ook wat waard.
Overigens is er ook heel normaal mee te rijden en is het blokje soepel en gewillig, ook beneden de 2000 toeren.
Dan is ie natuurlijk wel veel minder pittig, maar pakt zonder morren op vanaf 1200 toere (mits warm). Voor de echte felheid moet je wel ietsjes doortrekken, naar zo’n 5000 rpm.
Verder is weinig zinvol als je wil door accelereren. De toerenval is dan zodanig dat het volledig koppel weer beschikbaar is. Het prettigst is het motortje van ongeveer 2500 tot 5000 rpm.
Ergonomie is van een Mini niet zijn sterkste punt. Het gaat niet allemaal intuïtief. Maar na een tijdje ben je er wel aan gewend en dan is het goed te doen. Ook hier is gekozen voor de looks en de beleving, en dat maakt het wel weer leuk. In ieder geval anders. Denk wel dat je van de ene Mini blindelings in de andere stapt. Daar zie je veel comonality.
Een Mini Cabrio, zeker als Cooper S JCW, is natuurlijk niet de voordeligste auto. Niet in aanschaf, maar ook omdat de auto uitnodigt tot gasgeven, waardoor ieniet echt zuinig is. Zeker omdat we meestal ook nog eens veel korte ritjes maken. Gasgeven doen we echter pas als ie goed warm is.
Op langere afstanden en bij 120 op de cruise control is ie redelijk zuinig. 7l per 100km is dan wel mogelijk. Maar ja, dat gebeurd zo weinig. De zuinigste tank beurt was 7,58, de onzuinigste 9,52l per 100 km.
De auto heeft een 50l tank, dus heel acceptabele actieradi zijn goed mogelijk. Tot nu toe gemiddeld 8,47 l/100 km (Spritmonitor). Verdere onkosten hebben we nog niet gemaakt. Oh ja, olieverbruik is tot nu toe minimaal. Nog niks bijgevuld. Peil is gezakt van net onder max naar middenstand, daar waar ik hem het liefst heb.
Wel iets om regelmatig te blijven controleren.
Ook een keer vol gas gegaan op een stille snelweg. De snelheidsmeter wees 237 km/h aan, wat 230 op de gps bleek. Was wel met windje (3BF) mee. Had ik nog langer aangehouden was waarschijnlijk 240 op de teller wel te halen geweest. Echter het autootje wordt boven de 215 wat licht in de neus. En echt comfortabel is het niet, vanwege de herrie. Wind en motorlawaai maken het wel indrukwekkend. Het motortje loopt dan ruim 6000 toeren per minuut. Over het verbruik hebben we het dan maar niet.
Gewoon een keer proberen, omdat het kan.
Onderhoud en kosten
- 81.075 km
28.02.2018. 74.577 km.
Auto had startproblemen, ook na dagen druppellader.
Nieuwe accu, inlezen en 1l motorolie.
Totaal €424,24.
14.01.2019. 81.075 km.
Grote beurt en APK.
Nieuw deurrubber portier bestuurderszijde.
Lampje van nummerbordverlichting vervangen.
Totaal €425,24
Verkocht
- 82.783 km
Vandaag is de Cabrio Cooper S ingeruild.
Niet dat de auto niet voldeed, het was echt een genot om mee te rijden.
Wel vonden we de auto voor ons te onpraktisch.
Daarbij hebben we ook twee motoren en de echte fun kilometers werden er met de kap open al heel weinig gemaakt.
Meer woon/werk verkeer, boodschappen en dochterlief van en naar school en sport e.d. brengen. Daar zijn handiger auto’s voor.
Ook waren we bang voor hogere (onderhouds- en reparatie-)kosten in de toekomst; ondanks de lage km stand is de auto toch ruim 8 jaar oud.
Vanwege de formidabele rijeigenschappen wilden we toch graag weer een Mini, maar dan eentje van het nieuwe type. Die is een stuk gegroeid en ook de kwaliteit er van ligt op een hoger plan.
Ik moet toch zeggen dat dat wellicht de grootste tegenvaller was van deze Cabrio. Veel rammels en rubbers die al kapot gaan. Dat heb ik nog niet eerder zo meegemaakt bij een auto van de afgelopen 25 jaar. En dat voor een “premium” product met premium aanschafprijs. En ook de onderdelen van de auto zijn gewoon erg duur. Een accu kwam op €400, een chroom strip incl afluitrubber kost €700 (niet gedaan), maar is in principe wel aan vervanging toe. Hebben ze allemaal, zij de handelaar waar we hem inruilden.
Afscheid genomen met gemengde gevoelens, kwa rijden, performance en looks is de auto heel goed bevallen.
We hopen dat de nieuwere mini (2014) ook plezier gaat geven, al is het een gewone Cooper. Die zal vermoedelijk zuiniger zijn en naar we hopen ook wat degelijker. Wel minder speciaal, ook al is die ook goed uitgerust.
Gemiddeld verbruik over gehele periode 8,54l/100km (Spritmonitor).
Dat zijn voornamelijk korte eindjes geweest.
Op langere trajecten binnen Nederland ligt het verbruik rond 7,7l/100km, mits je je aan de maximum snelheid houdt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.