MG TF 135 (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | TF 135 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 61.402 km |
KM-stand laatst | 69.553 km |
Onbekend maakt Onbemind
- 69.553 km
Al jaren zijn we in het bezit van een Lotus Elise series 1. Een geweldige auto maar de tijd gaat verder dus mochten er wat meer paardjes bij komen. Tijdens het zoeken naar de upgrade kwam iedere keer de MG TF voorbij en dat is logisch.
De Elise heeft de aandrijflijn, elektronica en diverse andere onderdelen van een MGF en dus ook de TF. Om een lang verhaal kort te maken de Elise kreeg de kop van een TF 160 met "normale" nokkenassen dus zonder VVC en daarmee is ons lieve meisje een behoorlijke bitch geworden positief gezien dan. En zeg eerlijk met dik 175 Pk kom je best aardig van de plaats met 800 Kg auto !
Maar die TF die kwam iedere keer voorbij, en wat zijn ze leuk. Zie het als een veel minder hardcore Elise die normaal bruikbaar is. Echt de auto is veel en veel beter dan alle vooroordelen doen vermoeden van mensen die er nog geen meter in hebben gereden. Roesten dat doen ze vrijwel niet, alleen de subframes in de gaten houden ivm verwaarloost onderhoud. Door de simpele elektronica blijft alles gewoon werken. Onderdelen zijn spot goedkoop en vrijwel alles is nieuw te krijgen. Let wel op dat sommige dingen specifiek onderhoud nodig hebben wat geen cent meer hoeft te kosten. ( smeernippels bovenste draagarme ) We hebben er vier waarvan drie zijn gerestaureerd tot nieuwstaat met niet zichtbare upgrades. De laatste is deze zomer aan de beurt.
Het rijden, een niet te koude dag, kap naar beneden en verwarming op de voetjes en dan wegen met bochten. Mits goed onderhouden is de TF een heerlijke bochtenridder met zijn middenmotor. Het is een compacte auto die je iedere keer een smile op je gezicht geeft. En je komt een bocht uit dat het iedere keer wel wat harder kon. De TF is ook prima inzetbaar voor een weekend weg. Met twee weekend tassen en een rugzak hebben we twee tour vakanties gedaan en en we konden al deze bagage gewoon meenemen. Let wel op dat de bagageruimte achter warm kan worden doordat de motor achter de voorstoelen en die bagageruimte ligt te hijgen !
Dan de koppakking, iedereen begint er over met een Rover K-series motor. We hebben hier 6 auto's rondrijden met deze motor en bij allen is de pakking vervangen. Maar let op daarna nergens meer last van, want het is gewoon op te lossen. Bij de meeste auto's is die al vervangen. Een F/TF moet je echt rustig warm rijden en als de olie warm is ( olie temperatuur meter zit er in ) dan kun je gaan en krijg je het ding niet kapot. Echt de K-series motoren zijn gewoon hele goede motoren met een fantastisch laag gewicht en hoge output. Olieverbruik en erg on Engels olie lekkage zijn een rariteit.
Het verbruik, en nu wordt het leuk. Je hebt een hoogtoerige 1800cc motor die gewoon zonder pardon 1:14 kan rijden en dan kun je gewoon je rechtervoet blijven gebruiken.
De K-Series motoren zijn gek op flink wat toeren en dat past perfect bij de TF.
Minpunten, het interieur, de stoelen zijn prima het ontwerp is leuk. Je ziet wat er bedoeld was maar de materiaalkeuze en uitvoering zijn niet alles. Laat het je niet afschrikken het gaat niet kapot ! Omdat alles zo heerlijk basic is kan het gewoon oud worden.
Kortom, een auto die je koopt met je hart maar ook met je verstand kan, doe eens gek en durf te leven met deze klassieker van de toekomst !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.