MG TF 135 (2002)

autoreview

MG TF 135 (2002)

Signalement

UitvoeringTF 135
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nooit gedacht

  • 125.000 km

Nooit gedacht....een MG te kopen. Ooit begon mijn automobiele reis in een Opel Kadett. Na een aantal Opels kwam er een Duits / Japans / Italiaanse diversiteitsstoet voorbij in de jaren '80 en '90 met als hoogtepunten een BMW 323i en een Mitsubishi Starion. Toen deze automobiele storm ging liggen na meer dan 15 auto's bleef er een voorliefde voor Italiaanse auto achter. Alfa 33 / 147 / 156 / 159, Lancia Delta / Thema 2.0 16v (een van de fijnste auto's die ik ooit heb gehad) en een Alfa Brera (stiekem was die van mijn vrouw) lieten mijn autohart harder kloppen.

Hoe komt dan een MG TF in beeld? Dat heeft te maken met mijn motorverleden. Ik ben van kinds af aan gek op alles wat hard gaat en naar benzine stinkt (ruikt). Van mijn ouders mocht ik vroeger veel behalve het motorrijbewijs halen omdat ze geen zin hadden mij met "asfalteczeem" in het ziekenhuis te bezoeken. Braaf als ik was heb ik geen motorrijbewijs gehaald (wel asfalteczeem maar dat kwam van het wielrennen) tot ik in 2003 mijn vrouw leerde kennen. In haar schuur stond een Kawasaki LTD 450 die al een tijdje stilstond. Ik heb hem aan de praat gekregen en na een paar illegale proefritjes heb ik mijn motorrijbewijs gehaald. Een Kawasaki ZX9r en Yamaha R1 mocht ik verwelkomen in mijn garage en de nodige bekeuringen op de deurmat. De lol ging er echter vanaf omdat ik steeds meer medeweggebruikers meer aandacht voor hun telefoon zag hebben dan voor het verkeer. Steeds vaker werd ik niet gezien en bewuster van mijn kwetsbaarheid. Uiteindelijk heb ik besloten het motorrijden vaarwel te zeggen.

Na een paar jaar begon het echter toch te kriebelen, ik miste het gevoel van "ff een rondje rijden voor de lol" om af te schakelen na een stressvolle dag. Motorrijden wilde ik niet meer dus misschien dan toch maar een cabrio? Voor de hand lag natuurlijk een Alfa Spider of een Fiat Barchetta maar toen viel mijn oog op een "Brera blauwe" MG TF bij een garage in de buurt voor een hele schappelijke prijs. Na een proefritje was ik verkocht en in april 2024 stond er ineens een MG TF in mijn garage.

Hoe bevalt hij? Eigenlijk boven verwachting goed! Ik ben 1.90 lang (met verhoudingsgewijs een lang bovenlichaam) maar pas er toch prima in. Ietsjes onderuit zakken en dan zit je prima uit de wind. Ik rijd altijd open en het is dan echt genieten van de elementen. Het grote voordeel ten opzichte van motorrijden is dat je geen helm op hebt en je niet eerst in een pak hoeft te hijsen. Het is instappen en genieten. Daardoor pak ik hem hem snel voor even een kort ritje om bv een boodschapje te doen. Er is een ruime kofferbak (die niet wordt beïnvloed door de ingeklapte kap) dus ruimte genoeg om langs de supermarkt te gaan. Wat ik wel mis zijn de prestaties van een motorfiets. Natuurlijk zijn 135 pk op 1000 kilo genoeg maar je krijgt niet snel het gevoel van "zo dat is pittig". Het blokje is wel een echt toerenblok en als je doorhaalt naar de 7000 toeren dan verschijnen er heus wel illegale waardes op je snelheidsmeter maar de vermogensopbouw is lineair en dat beïnvloed de beleving.

Engels dus betrouwbaarheid is ver te zoeken? Nee dus, ik ken de reputatie van het K-series blok mbt de koppakking maar ondanks het ontbreken van een onderhoudshistorie rijd ik al anderhalf jaar zonder problemen. Natuurlijk altijd eerst goed warmrijden (lang leve de olietemperatuurmeter) maar dat deed ik als fervent Alfa rijder altijd al. Wel kwam er een scheur in het pvc raampje toen ik de kap bij 5 graden wilde openen. Een vervangend raampje was snel gevonden en geplaatst. Verder geen reparaties. De eerste APK keuring kwam ik door zonder een opmerking / reparatie. Dat had ik stiekem wel gehoopt maar niet verwacht...

Omdat reparaties uitbleven groeide het vertrouwen en ook het besef dat deze Engelsman wel eens een blijvertje kon zijn. Dan ga je ook nadenken over wat er nog beter / mooier zou kunnen worden. Eigenlijk vind ik het een mooie roadster met een prima design maar twee dingen konden beter, de stoffen stoelen en de 15 inch velgen. Een zoekopdracht op Marktplaats en wat geduld leverde een setje leren stoelen voor 200 euro en een set 16 inch voor 300 euro op. De stoelen hoefde ik alleen maar goed in te oliën en de velgen heb ik voor 65 euro per velgen laten stralen en poedercoaten. Er staat nu een auto die ik persoonlijk helemaal af vind. Het veercomfort is trouwens wonderwel niet slechter geworden, eigenlijk vind ik hem rustiger op de weg liggen met 16 inch.

Hoe nu verder? Hij staat lekker droog in de garage en ik blijf er zeker wekelijks van genieten. Wel wil ik binnenkort wat gaan investeren omdat ik langer wil blijven genieten. Er is in de auto of papieren niets terug te vinden over de vervanging van de distributieriem dus ben ik aan het informeren naar een adres waar ze ervaring hebben met MG's en een schappelijke prijs in rekening brengen. Misschien ook nog een ECU remap maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van het effect.

En weet je wat het mooiste is van alles? Ik ben Engelse auto's door mijn MG gaan ontdekken en waarderen. Ik koop wel eens oude jaarboeken en hang dan niet alleen meer kwijlend boven de Alfa's GTV, Lancia's Thesis of Fiat Coupe maar ook boven de Rover SD1, Triumph Dolomite Sprint of zelfs Austin Princess...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.