MG 5 Standard Range Luxury (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 Standard Range Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 125 km |
KM-stand laatst | 9.125 km |
Een jaar gratis rijden met de MG 5 Luxury Standard Range
- 9.125 km
Vorig jaar oktober maakte ik een proefrit met drie EV’s tijdens de EV demoweek bij Direct Lease in Hengelo. Gereden met een Peugeot, Hyundai Ioniq en de MG 5. De laatste beviel mij het best. Aan dit event was een prijsvraag verbonden waaraan ik meedeed. Na een week werd ik gebeld dat ik de gelukkige winnaar was. De prijs: Een jaar lang gratis rijden met de MG 5 Luxury Standard Range.
Begin november de wagen opgehaald, ik noem haar Sneeuwwitje. Was een feestje, de auto met een strik erom, voor mij een mooie bos bloemen en een fles bubbels. Wat zijn vervolgens mijn ervaringen met de MG 5 en elektrisch rijden:
Een hele fijne praktische auto, snel, comfortabel en met heel veel prettige opties zoals twee verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, Adaptive Cruise Control, LED dim- en grootlicht en Keyless Entry. Ook de MG Smart App is heel handig. Je kunt op afstand de verwarming aanzetten. Lekker op een koude winterdag bij je auto aankomen en het interieur is heerlijk warm en de ramen zijn ontdooid. Ook kan je zien waar de auto staat. Handig om na een wandeling in de stad je auto weer terug te vinden.
Range- en laadperikelen: In bijna een jaar, reed ik 9.125 km. en heb daarvoor 1.843 kWh elektriciteit geladen. Daarvoor betaalde ik €547, gemiddeld €0,30 / kWh. Dat komt neer op een gemiddeld verbruik van ruim 20 kWh / 100 km. Stroomkosten komen daarbij uit op € 6,00 / 100 km. Ruim 90% heb ik aan huis geladen tegen gemiddeld € 0,29 / kWh. Bij e-Flux betaalde ik gemiddeld € 0,41 / kWh en bij FastNed € 0,72 / kWh. De capaciteit van de accu is 50 kWh waarvan 46 kWh bruikbaar. In de zomer haal ik daarmee 320 km. In de winter is 260 km. de max. Dat vergt planning, zeker op lange ritten. Meerdere keren moesten wij bij van der Valk dineren om gedurende die tijd de accu weer zo vol te krijgen teneinde weer thuis te komen. Overigens geen straf.
Al met al een heel positieve ervaring met de MG 5. De wagen steekt goed in elkaar, geen rammeltjes of andere technische problemen. Zijn er punten voor verbetering? Ja, de Adaptive Cruise Control en Forward Collision Detection grijpen soms onnodig hard in. De bediening van de verwarming en AC is lastig vanaf een schermpje, Android Auto niet draadloos en lastig te koppelen met mijn telefoon. De voorstoelen zijn wat aan de smalle kant en de schokdempers kunnen het inveren van de tamelijk zware wagen, op te snel genomen verkeersdrempels, niet goed aan.
Ga ik verder EV rijden? Nee, voorlopig niet. Financieel zijn er voor mij te veel onzekerheden zoals inflatie, pensioen, ziektekosten en oversluiten hypotheek om verantwoord een meerjarig Private Leasecontract aan te gaan. Heb ik daarin duidelijkheid dan zal ik zeker voor een EV, waarschijnlijk een MG 4, via Direct Lease kiezen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren