MG 5 Standard Range Comfort (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 Standard Range Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 55.203 km |
MG5 SR gekocht
- 18.700 km
Eind 2022 eindelijk een EV gekocht, als particulier.
Hieronder volgt het waarom, de ervaring en hoe de MG5 bevalt.
Tijdens het uitkomen van de eerste gen. Nissan Leaf (2010/2011)
gefascineerd geraakt door elektrisch vervoer. In die tijd ook een proefrit gemaakt met de Nissan, en dat was ronduit fantastisch. Wel een praktisch probleem: niet haalbaar qua aanschaf en de range voor mijzelf en mijn vriendin wat betreft woonwerk verkeer.
Nu ben ik wel een auto-man maar niet zoals velen dat graag zien; dik duits pk geweld, dikke auspuff en auto's met de uitstraling van een flatrenovatie kunnen mij gestolen worden.
Wel interessant vind ik auto's ontworpen voor een bepaald doel of technisch vernuft omtrent zuinig rijden.
De laatste 2 auto's voor de aanschaf van de MG5 waren 2 onverwoestbare Priussen waar tonnen mee gereden zijn.
Echter al die tijd geld opzij gezet, beetje bij beetje en volg al velen jaren op specialistische EV sites de ontwikkeling van accu's, EV's, rising star Tesla op het wereldtoneel en het hilarische tegenstribbelen van Old auto.
Bijna een (occasion)Ioniq electric gekocht 3 jaar geleden, maar net op tijd die keutel weer ingetrokken toen ik las over LFP, de bekende LiPo batterij die doorontwikkeld is. Aangezien we de auto zelf betalen en lang willen houden is de accu tech aan boord belangrijk.
Eind 2022 in December was het zo ver, na een goede inruilprijs voor onze laatste Prius, konden we de nieuwe 5 ophalen bij Van Mossel in de hoofdstad.
De goedkoopste versie met 50 Kwh accu en een geclaimde 320 km range, in het zwart. Helaas is qua kleur niet veel te kiezen.
Eisen: betaalbaar, LFP/V2L, 300+ km range, neutraal uiterlijk, niet te veel toeters & bellen, 3 fasen AC laden, liefst een stationwagen!
Betaalbaarheid:
Bij de koffieautomaat, borrels en op Autoweek zingt het al tijden rond; elektrisch rijden is duur en niet te betalen. Alleen klopt dat niet en op de basisschool kunnen ze dat al voor al die minder goed geïnformeerden uitrekenen:
Instap MG5 2022 € 33985,-
Instap Ford Focus € 34740,- verbruik volgens de Ford site 8L/100 km(!)
Instap Golf Variant € 37240,-
Bedenk even dat deze goedkoopste MG5 177 PK heeft, en de andere 2 een 3 cilinder pruttelblokje in de neus. Dan de brandstofkosten;
De MG5 staat nu op 14,2 Kwh per 100km rijden over 9 maanden incl. winterweer.
Dat maakt dus 14,2 x €0,34 (laadpaal om de hoek) = €4,82 per 100 km.
Prius 1 op 20 = 5 x €2,27 per liter GLA = €11,35.
Genoemde Ford Focus = 8L/100km = 8 x €2,27 = €18,16.
Bovenstaande brandstofkosten dus per 100 km rijden. In de berekening staat de GLA voor benzine op dit moment. Je kunt natuurlijk goedkoper tanken, maar ik hang de MG5 ook aan het huis met zonnepanelen. In deze berekening neem ik dat voordeel even niet mee. Onbegrijpelijk dat half Nederland in afgeronde zeecontainers rijdt en dan klagen dat autorijden zo duur is. Het de-missionaire kabinet debatteert deze dagen over het terugdraaien van 20 cent accijnskorting op een liter benzine. Succes aan de pomp. Voor mij is dat niet meer te betalen.
Rijden:
De 5 is heeft geen uitgesproken rijgedrag, gewoon ok/prima. Wel is hij zeer soepel geveerd en doet een beetje denken aan de grote Citroëns van mij oude heer vroeger. Ik vind het heerlijk. Dat gebonk en gestuiter heb ik nooit begrepen. Heb vroeger een BMW 1 serie gehad, en ben ooit eens naar de dealer teruggegaan om te vragen op ze niet per ongeluk een sportonderstel hadden gemonteerd. Dat was niet het geval, maar niet normaal zo straf. De MG weegt 1562 kg en dat is niet heel veel in mijn ogen. Wel wat meer dan een vergelijkbare station, maar een Audi A6 weegt grofweg hetzelfde en daar hoor ik nooit iemand klagen over het gewicht.
In bochten blijft de 5 bijna vlak doordat de wagen een laag zwaartepunt heeft.
Ik heb ‘m bijna altijd in eco mode en standje 3 regeneratie staan, dat past goed bij het karakter van de wagen. Normal en sport mode vind ik al te fel voor het dagelijkse verkeer. Als je s’avonds bij een stoplichtje staat en op ‘sport’ zet zoeken de voorbanden naar grip terwijl je vooruitvliegt. Leuk om af en toe te doen.
In eco mode kun je ook op snelwegtempo nog flink versnellen als het moet om even iemand voorbij te steken. Secondenwerk is dat. Met een vergelijkbare ICE met een start/stop pruttelblokje is dat een ander verhaal.
LFP Accu/range V2L:
De opgegeven range van 320 km is genoeg voor ons. Mijn vriendin rijdt er het meeste in, ook door het hele land. Soms laden op locatie aldaar, maar meestal red zij het weer terug naar huis. Pas 2 keer aan de snellader langs de snelweg gehangen. Bij normaal rijden (max snelheid en beetje anticiperen) is die range haalbaar. In de (zachte) winter iets lager dan 300 km, maar niet veel. Nu net volgeladen (sept, 20 graden) staat er 435 km range op de klok.
Bovenstaande betreft ongeveer 40% snelweg 60% N-wegen en stadsgebruik.
Ook heeft Tesla haar superchargers opengesteld voor niet-Tesla rijders en daar heb ik de 2de en laatste keer snelladen gebruik van gemaakt. Super easy als je de app op je telefoon zet. Wordt automatisch van je rekening gehaald, geen pasje nodig.
Ook het Tesla tarief is vriendelijk voor de portemonnee: €0,32 per Kwh, en dat langs de snelweg!
De V2L functie wilde ik graag hebben en ik begrijp niet waarom niet veel meer fabrikanten dit aanbieden. Uit de laadpoort van de 5 kun je 2200 watt continue trekken, middels een instelling in het accumenu op het scherm in de wagen. Je kunt dan ook instellen hoeveel % SoC je wilt overhouden in de accu.
Op deze manier heb ik voor mijn werk als cameraman in de avond een verlaten kerkje in België uitgelicht met 4 flinke LED armaturen voor een avondscéne. Er hoefde dus geen aggregaat gehuurd te worden en ook de geluidsman was daarmee heel blij: geen lawaai. Onze klant sloeg dit alles met grote ogen gade. Welkom in de moderne tijd.
De LFP batterij wilde ik graag omdat deze bekend staat als slijtvaster dan NMC/NCA cellen en wij de wagen voor langere tijd willen houden. Daarnaast zit er geen cobalt en nikkel meer in de samenstelling. Leuk weetje misschien is dat cobalt in grote hoeveelheden wordt gebruikt om fossiele brandstoffen te ontzwavelen. Daarmee vervliegt er weer een argument van de nay-sayers. Ook staat LFP bekend als zeer brandveilig alhoewel ik me daar totaal geen zorgen over maak. Alleen al in de VS vliegen per dag ruim 500 ICE wagens in de hens en daar hoor je nooit wat over. Branden met EV’s zijn dus peanuts maar hee, sensatie levert geld op..
Functies:
-auto cruise controll: werk zeer goed. Soepel en zonder veel gedoe, heerlijk in een file af en toe.
-one pedaldrive: tja de auto komt niet tot stilstand bij regeneratief remmen, maar ik heb veel ritjes waarbij ik het rempedaal nauwelijks gebruik.
-lane keeping assist: gebruik ik niet. Zit op veel auto’s om punten te scoren bij de NCAP crashtest en is dus voor de buhne. Zou mijn inziens alleen geïnstalleerd mogen zijn als het feilloos werkt, en dat geldt voor alle merken.
-scherm: groot genoeg, gelukkig niet te groot. Werkt redelijk snel, gewoon ok.
Sommige icoontjes wel erg klein maar een SW update (niet OTA helaas) schijnt dat te verbeteren. Ik gebruik google maps maar af en toe knalt de verbinding telefoon/scherm er uit. Andere MG rijders lossen dat op met een USB dongel, daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
-geluidskwaliteit audio: erg matig. Ik denk dat de spaekers van karton zijn gemaakt. De prijs van deze wagen komt ergens vandaan natuurlijk. Misschien los ik dat op door andere speakers te monteren.
Ook zit er een noodstop remsysteem op (AEB altijd aan) wat zeer gedeciceerd werkt en qua gevoeligheid in te stellen valt. Eerst een kort piepje en daarna als het nodig is een korte maar stevige remactie, door de auto zelf dus. 1 x meegemaakt en volledig aan mezelf te danken.
Warmtepomp helaas niet aanwezig, auto wel snel op temperatuur.
Stoelverwarming werk uitstekend.
MG iSmart app is basic maar werk ok. Accustatus te zien, locatie van de wagen, Technische voertuigcheck, Voertuig ver- en ontgrendelen en natuurlijk op afstand voorverwarmen. Geklooi met krabbers of warmdraaien is verleden tijd.
Algehele bouwkwaliteit komt bij mij positief over. De MG5 rijdt al een paar jaar rond in de UK met een ouder neusje er op. De wagen wordt gebouwd door SAIC, het 7de grootste autoconglomeraat ter wereld, die tevens Europese wagens bouwen, waaronder VW en BMW. Te samen met de accu van Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), samen met BYD leidend in de wereld, durfde ik het wel aan.
Zitpositie heeft wel even geduurd voordat ik m’n weg gevonden had. Stoelen zijn ok, alhoewel ik ze wel beter heb meegemaakt. Mijn vriendin (1,78 meter) zit prima zegt ze. Ruimte achterin prima. Onze tieners hebben ruimte genoeg hoor ik. Kofferbak prima, banken omlaag (2 ongelijke delen) geeft helaas geen vlakke laadvloer op maar daar kan ik mee leven.
Uiterlijk van de wagen:
Niks speciaals, achterzijde prima, voorzijde beetje anoniem.
In het donker met de verlichting aan ziet het er wat beter uit qua uitstraling. Lichtopbrengst van binnenuit bezien prima. 16 inch wielen die ik zelf beter vind dan al die achterlijk grote wielen op nieuwe auto’s tegenwoordig. Dat kost alleen maar meer wrijvingsenergie en grote wielkasten betekent minder binnenruimte. De Long range versie van de MG5 heeft 17 inch wielen.
7 jaar volledige garantie (hallo EU autobouwers?) en 8 jaar/150.000 km op de accu geloof ik. De eerste controlebeurt a €74,- geschied bij 24000 km. Remmen en bandencheck. Ik vind het prima. Onderhoudsbeurten aan mijn vorige auto’s waren een veelvoud van dit bedrag en dat was nog voor de werkplaatstarief verhogingen onlangs.
Al met al een prima wagen vind ik zelf voor een dergelijk bedrag, € 33/34K.
Geen Tesla in meerdere opzichten, die lopen toch wel erg ver vooruit op de rest, maar daar betaal je ook meer voor t.o.v deze MG5
Het is onze enige auto voor werk en het hele gezin. Daardoor gaat er bijna geen dag voorbij dat 'ie stilstaat en wordt zo goed als 7 dagen per week gebruikt.
Ik houd jullie op de hoogte.
Ruim een jaar en eerste beurt
- 23.500 km
13 maanden in bezit en 1ste beurt
Een paar dagen geleden is de MG5 voor een eerste (controle)beurt naar Van Mossel geweest bij een km stand van 23588.
Op mijn vraag wat deze beurt inhield bleef men wat vaag aan de balie. De auto wordt gecontroleerd en er worden software updates uitgevoerd. Ik werd overigens wel keurig geholpen bij VM.
Bij het weer ophalen van de auto waren die updates inderdaad uitgevoerd en verder waren er geen bijzonderheden. Dat kan ik beamen want de wagen rijdt nog als nieuw.
Met de SW update zijn er wat kleine dingen veranderd in het menu maar niets schokkend;
Bij achteruit rijden zie je de auto van bovenaf (naast de camera) en zie je aan welke zijde je als eerste een paaltje o.i.d. nadert, ook met audio waarschuwing natuurlijk.
Verder zijn sommige icoontjes iets groter geworden op het scherm, en lijkt het alsof de auto de laatste meters wat sterker regenereert in eco stand.
Ook de MG iSmart app is onlangs geupdate, die ziet er nu wat frisser uit maar de functionaliteit is volgens mij hetzelfde gebleven. Wel duurde het een paar dagen en wat geklooi voordat de app de auto weer kon uitlezen. Chinese software zullen we maar zeggen..
De auto zelf was wel gewoon bruikbaar.
Verder is de winterrange nu 291 km bij een volle accu bij een temperatuur van -5 graden.
T.o.v de wltp van 320 km vind ik dit acceptabel. In de zomer heb ik 435 km voorbij zien komen bij 100% SOC, wel met een behoudende rijstijl.
Het laden gebeurt hoofdzakelijk aan 2 palen om de hoek. Een snellader hebben we maar een keer of 5 a 6 gebruikt. Toch wordt de auto, onze enige, veel ingezet. Mijn vriendin rijdt er voor haar werk een flink deel van het land mee door en verder wordt de MG5 dagelijks ingezet als gezinsbak.
Wat mijn opmerking over het audio betreft, daar moet ik op terugkomen; met spotify streamen via bluetooth geeft tot mijn verbazing een vol stevig geluid met flinke bassen.
Dit in tegenstelling met de radio/DAB wat een heel dun geluid geeft met zeer weinig laag.
Echt mooi geluid wordt het trouwens nooit, maar high-end audio in een auto is zeer moeilijk te realiseren. Compensatie daarvan geschied thuis in de woonkamer.
Ondanks een keer dat de auto niet gelijk wilde laden aan een snellader (opnieuw inpluggen en auto open en dicht drukken was de remedie) geef ik nu de 5 sterren voor de betrouwbaarheid. Er is nog geen enkele steek gevallen.
ruim 2 jaar in bezit, 2de beurt
- 55.203 km
Vorige week is de 5 weer naar VM geweest voor de 2de controlebeurt. Eigenlijk had dit iets eerder gemoeten, bij 48.000 km of 2 jaar maar December is een onhandige maand en van Mossel had het druk.
Wat is er aan gebeurt? Vrij weinig dus.
De auto is gecontroleerd op SW updates (dat kun je zelf ook checken), algehele controle (niets gevonden), er is een nieuw interieurfilter geplaatst, en natuurlijk bleek de ruitenwisservloeistof bijgevuld aldus de factuur van € 218,- Een duur betaalde beurt als je ziet wat er voor gedaan wordt. Maar als je in acht neemt dat incl. de eerste beurt, de dealeronderhoudskosten onder de € 300,- zijn tot nu toe, na 27 maanden en 55K km is het een lachertje.
Bij de bandenboer zijn de voorbanden vernieuwd naar Hankook Ventus prime 4 in 16 inch (want comfort uitvoering). De orginele 1ste Bridgestone Ecopia's set naderde hun verantwoorde einde. Ik vind dat die niet heel lang zijn meegegaan, zeker gezien behoudende rijstijl. Het kan zijn dat de vrouw des huizes, die er het meeste mee rijdt stiekem keihard optrekt natuurlijk. De Ecopia's bleken allweathers te zijn, iets wat ik compleet over het hoofd gezien heb. De Hankooks op de vooras (goed stil trouwens) zijn zomerbanden en zodoende is er nu verschil met voor (zomer) en achter (allweather) Niet ideaal maar de achterbanden zijn nog heel goed en tijdens het rijden merk ik niets. Misschien dat ik de achterbanden wel iets eerder vervang dan nodig, dan ook voor de Hankooks waar ik tevreden over ben.
Helaas moest de voorruit vervangen worden na een stukje vliegend materiaal vanaf een vrachtwagen op de snelweg. Er zat een grote ster en scheur in. Gelukkig verder geen beschadiging aan de rest v/d wagen. Aangemeld bij de lokale autoruitenboer, en na 4 dagen via de verzekering vervangen.
De MG5 heeft bij kouder weer (ochtend) wat last van vocht op de voorruit, aan de binnenkant. Dit zal ook komen omdat werkspullen soms vochtig (met regen) ingeladen worden. Bij al onze vorige auto's had ik daarom in de winter een klein vochtvretertje in de kofferbak staan en doe ik dat bij de MG5 ook. Maar soms is het toch hardnekkig. Als je de airo/kachel aanzet is het overigens snel weg maar ik heb een soort anti-vocht spulletje (gamma) aan de binnenzijde van de voorruit gewreven en dit helpt voorlopig goed.
Verder wil ik misschien een accutest laten uitvoeren. Dit niet omdat ik me zorgen maak maar meer uit interesse, omdat er bij mijn weten nog niet veel testen online zijn met LFP accu's. Van eventueele degradatie merk ikzelf niets aangezien de auto bij een graad of 5 á 6 gewoon de opgegeven wltp waarden haalt, en daar bij bijvoorbeeld 10 graden al boven zit wat range betreft.
Eerst maar eens op vakantie met de auto naar Zwitserland over een maand, en dan zien we weer verder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE MG 5
Had je deze auto's al gezien?

MG 5 Electric Long Range Luxury 61 kWh MG 5 Long Range Luxury 61 kWh 360 camera | Leatherette bekleding | ACC | Apple Carplay | Android Auto | MG I-Smart
- 2023
- 13.570 km

MG 5 Electric Long Range Luxury 61 kWh Super Voordeel – OP = OP - 7 jaar garantie – Rijklaar – Boek je afspraak
- 2025
- 0 km

MG 5 Electric Long Range Comfort 61 kWh Super Voordeel – OP = OP - 7 jaar garantie – Rijklaar – Boek je afspraak
- 2025
- 8 km