MG 5 Long Range Comfort (2023)

autoreview

MG5 Electric
MG5 ElectricMG5 ElectricMG5 ElectricMG5 ElectricMG5 ElectricMG5 ElectricMG5 ElectricMG5 ElectricMG5 ElectricMG5 ElectricMG5 ElectricMG5 ElectricMG5 ElectricMG5 ElectricMG5 Electric

Signalement

Uitvoering5 Long Range Comfort
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst51.500 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

MG5 mooi maar niet perfect

  • 51.500 km

Sinds 1,5 jaar rijd ik de MG5 in de uitvoering comfort long range. Nu ik 50000 km gereden heb in deze auto is het tijd voor een review.

Eerst de aanschaf, de auto is geleverd via de MG dealer in Breda waar ik eerst een testrit had gemaakt. Ik was erg enthousiast gezien het mooie interieur en het feit dat dit (destijds) de eerste elektrische station was. Dat had voor mij veel voordelen omdat ik een grote hond heb welke lange ritten in de achterbak moet zitten. Bij de dealer heb ik destijds gevraagd of ik wat accessoires kon bestellen. Ze gaven aan dat dit kon en zouden mij hierover contacteren. Helaas is dit na een aantal mailtjes en belletjes na 1,5 jaar nog steeds niet geregeld en heb ik die mogelijkheid dus niet gehad.

Dan de rij ervaring. De auto rijd soepel, en stuurt prima in kronkelige bergpaden. Verder is het niet de snelste auto wanneer deze optrekt, maar gezien dit een echte gezins auto is maakt dat niet zoveel uit. De auto is ook voorzien van een aantal opties zoals “mg auto pilot” , adaptive cruise control, automatic break system , ec. Nou kan ik daar heel kort over zijn want het zijn leuke snufjes, maar echt goed werken ze niet. De auto pilot slingert over de weg, en de cruise control bepaald zelf een beetje hoe hard hij wil rijden (+/- 5 km). Hierdoor heb ik al ooit een bekeuring gehad terwijl de cruise control op de juiste snelheid was ingesteld.

Actieradius. 400 km met de long range is mogelijk als alles meezit en je maximaal 80-90 km/h rijd. Ik rijd in Nederland meestal 100-110 en trek matig snel op. Hiermee kan ik in de zomer zo’n 320km rijden en in de winter 230km. Op vakantie rijd ik altijd wat rustiger gezien ik dan juist zo ver mogelijk wil rijden. Hierbij moet ik om de 150-200 km een lader zoeken gezien de beschikbaarheid van de laders en het feit dat een dakkoffer of fietsendrager het bereik met zeker 30% verminderd.

Qua kosten heb ik een tijdje de kilometers en het afgenomen vermogen van de laadpalen bijgehouden en hier schrok ik wel een beetje van. mocht je thuis een goed energie contract hebben rijd je met deze auto waarschijnlijk net iets goedkoper als een benzine of diesel auto. Maar gebruik je ook publieke laadpalen of zelf snelladers dan ben je bijna altijd duurder uit per rit gezien de prijs per kWh dan tussen de 50 en 95 cent ligt. Met 1 kWh rijd ik tussen de 3 en 6 km.

Dan het controle scherm waar je al je instellingen, ventilatie en media regelt. In het begin dacht ik dat het niet erg zou zijn om de ventilatie te regelen via het touchscreen, maar aangezien deze regelmatig vast hangt (soms meerdere malen per dag) is het toch heel vervelend. Zo reden we gister terug van Zwitserland waarbij dit 6 keer op dezelfde dag gebeurde. Toch koud als je de verwarming niet aan kan zetten in de winter…. Wat ik ook erg jammer vind is dat de instellingen altijd opnieuw ingesteld moeten worden, of gewoon helemaal niet werken. Denk hierbij aan de rijmodus, remkracht, batterij instellingen,ec. Als je dit belangrijk vind ben je dus vooraf aan je rit altijd 5 min kwijt om alles goed te zetten. En sommige instellingen zijn er wel, maar zijn niet te verstellen.

Dan als laatste de app van de auto. Deze is overzichtelijk, maar werkt maar 50% van de keren dat je hem wilt gebruiken om b.v. de accu status te zien of om de auto vast voor te verwarmen. Ook zijn er aan aantal functies die helemaal niet werken. Hopelijk gaat mg dat in de volgende modellen aanpassen.


Conclusie:
De MG5 was voor mij de enige optie destijds vanwege de station uitvoering. Rijden met deze auto gaat prima, alleen verwacht niet dat alles 100% werkt. Ik zeg zelf altijd dat het een echte Chinese auto is. Hij doet het , ziet er mooi uit, maar je moet zeker niet op de details willen letten. Mijn volgende auto zal daarom geen mg meer zijn.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE MG 5

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum