Mercury Sable LS (1995)

autoreview

Mercury Sable LS (1995)

Signalement

UitvoeringSable LS
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 140.000 km

Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ik deze '95 Mercury Sable LTS zag staan en besloot te kopen. Naast de Citroën BX was dit, voordat ik mijn rijbewijs haalde, dé auto die ik wilde hebben als 1e auto. Het werd echter een BX aangezien die toentertijd goedkoper in aanschaf was.
Nu, jaren later, heb ik dan naast mijn huidige Citroën eindelijk de wagen die mij met zijn futuristische lichtbalk toen zo wist te interesseren.

Het betreft de 2e generatie Sable in de zeldzame LTS uitvoering. Dit was een speciale uitvoering met o.a. een volledig lederen interieur en Taurus LX velgen. De wagen is gespoten in 'Midnight Red' parelmoer lak.
Deze Sable is uitgerust met de optionele 3,8 liter V6 motor en 4 speed overdrive automaat. Over de motor en bak gaan op internet veel negatieve verhalen. Ik moet zeggen dat ik me hierdoor niet heb laten afschrikken. Bak en motor functioneren naar behoren en elke rit is het weer genieten van die mooie donkere V6 roffel in het vooronder. Deze wagen is ook uitgerust met een extra oliekoeler voor de transmissie, dit komt naar mijn idee de duurzaamheid ten goede.
Van motorgeluid is op de snelweg geen sprake. Bij 100 km/h draait de motor zo'n 1800 toeren. Helaas valt het band en wind geluid dan wel meer op. De vering is comfortabel, alhoewel dit voor een Citrofiel natuurlijk altijd beter kan.
Het verbruik ligt rond de 1 op 9-10. 1 op 12 is mogelijk bij enkel snelwegritten a 100 km/h. Dit vind ik zeer acceptabel.

De Sable is voorzien van comfortabele opties als:

Climate control (airco werkt perfect)
Cruise control
Centrale vergrendeling op afstand (incl kofferbak)
Keyless entry (code keypad op bestuurdersdeur)
Illuminated entry (verlichte sloten buitenzijde en instapverlichting)
Elektrische ramen + spiegels
Elektrische stoelen
Elektrische antenne

De wagen is nu 2 keer zonder afkeurpunten door de keuring gekomen en zelf heb ik de afgelopen 2 jaar het nodige preventieve onderhoud uitgevoerd zoals:

4 nieuwe banden
versnellingsbakolie & filter
koelvloeistof & thermostaat
motorolie & filter
stuurbekrachtigingsvloeistof
luchtfilter
bougies & bougiekabels
verdelerkap& rotor (koper)
multiriem
nieuwe radiateur (oude lekte bij vorst)
uitlaatrubbers
remblokjes achter & remslangen en remolie
stabilisatorrubbers achter

Veel kleine onderdelen heb ik besteld in de VS. Prijzen vallen reuze mee. Mijn universele garage kan overigens ook genoeg uit eigen land leveren.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.