Mercedes-Benz Vaneo CDI Trend (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Vaneo CDI Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 156.000 km |
KM-stand laatst | 214.856 km |
Het lijkt op een A, maar dan toch heel anders
- 170.248 km
Betreft: MB Vaneo 1.7 Cdi. Trend uitvoerig met vele extra's waaronder een semi automaat. Bouwjaar 2002, gekocht in mei 2012 voor 3800 excl inruil met 156000 kms op de teller. Da's ongeveer 10% van de nieuwwaarde in 2002.
Bij haar introductie in 2002 was ik al onder de indruk van de Vaneo maar vond ik hem bespottelijk duur. Nu in 2013 weten we dat het dan ook niet het verwachte succesnummer is geworden. Voor mij alleen al om de prijs. Ook daarom haalden ze na 4 jaar de Vaneo uit productie. In NL werden er plm 800 van verkocht waarvan de helft op geel kenteken. Met een beetje geduld vind je nu een goede 8-10 jarige voor rond de 4000 euro, en da's veel value for money als je het uiterlijk voor lief neemt. ;-)
-----------------------------
Een 10 jaar terug overwogen we om onze toen dik 2 jaar oude A170Cdi in te ruilen tegen een gebruikte Vaneo die toen net een jaartje op de markt was. Snel vergeten toen we hoorden wat we bij moesten leggen voor een kale Trend uitvoering. Misschien ook daarom reden we met de A door tot mei 2012 om er na 320.000 kms afscheid van te nemen, en haar alsnog in te ruilen voor een (inmiddels) 10 jaar oude Vaneo.
Ervaring met de Vaneo na bijna een jaar en 15.000 kms:
Wat gelijk al opviel is dat het onderstel t.o.v. de A zeer robuust aanvoelt. Nauwelijks een kreuntje of kraakje te horen na ruim 10 jaar. Waar we bij de A zonder moeite 6 sets achterveren en 3 sets draagarmen er doorheen joegen lijkt het hier gebouwd voor de eeuwigheid. Reed de A wat hokkerig : met een wielbasis van 290cm is de Vaneo een kompleet andere ervaring.
Hoe je de Vaneo ook bekijkt, hij biedt in ieder geval een overvloed aan goed toegankelijke, en flexibel in te delen binnenruimte. Daarmee is het voor ons een degelijke- en veilige ongeëvenaarde alleskunner.
Verbruik: brandstof plm 1:15, wat ons een beetje tegenvalt. Olie: geen druppel.
Motorisch/mechanica: 't is verder een A van de tweede generatie met een iets andere versnellingsbak verhouding. Vraagt z'n onderhoud zoals elke auto, niks bijzonders te melden, so far. ;-)
All-in-all zijn we dik tevreden over dit karretje. 't Is wel zo dat z'n formaat en gewicht hem wel stukken minder kwiek maken dan de A170Cdi, en is de fut er bij 130 km echt wel uit. Voor ons geen punt.
Review na een ruim jaar rijden
- 173.400 km
Glansrijk door de APK ook na een RDW steekproef. Mooie waarden bij de roetmeting. Daarvoor wel ff flink verwend met nieuwe banden en een uitgebreide grote beurt. Rijdt nog beter dan daarvoor en het verbruik nam af tot nu 1:16. 't Zal moeders mooiste nooit worden maar dat vinden wij helemaal niet belangrijk. Dat zijn we perslot zelf ook niet. ;-) Veel meer telt dat we met de Vaneo een veilige, degelijke, praktische, comfortabele en lekker rijdende, betrouwbare pakezel in huis haalden die onze verwachtingen aan alle kanten heeft bewezen. Meer 'superlatieven' kan ik nu ff niet bedenken. ;-) En dat voor een 11 jarige auto!
Enne oow ja, dit wou ik ook nog wel ff kwijt...
- 178.500 km
't Is een zes-zits (2-2/1-1) en op de bestuurdersstoel na is alles eruit te halen. Met alleen de voorstoelen erin (heb je 3000 liter laadruimte) en z'n interieur hoogte hoogte van ruim 120 cm schuif je er met het grootste gemak zo maar 2 of meer fietsen in en hou je nog een berg ruimte over voor een forse hoeveelheid andere bagage. Daarmee ook de ultieme vakantiekar. Je kunt er zelfs in slapen als je zou willen, ook al ben je twee meter lang.
Rij je langere afstanden dan neemt het verbruik af tot een 1:18 bij 120 kms/pu. Met officieel een 60 liter tank (in werkelijkheid 65 liter) kom je dus een heel end. Boven de 120 neemt het verbruik relatief fors toe.
Geen minpuntjes? Jawel. Het motorcompartiment (gelijk de A-klasse) is dermate compact dat het een crime is om de voorlampen te vervangen. Mij lukt het nog wel (tip: gebruik een spiegeltje), maar vermoed dat velen ervoor naar de garagist gaan. En soms is het net een rijdende flipperkast als vuil zich ophoopt in de elektrische contactpunten van de schuifdeuren. De binnenverlichting leidt dan een eigen leven door ook te onpas de boel te verlichten. Schoonmaken met een doekje doet wonderen. ;-)
Voor de rest blijft het een kwalitatief hoogwaardig no-nonsens karretje waar we nog zeker 5 jaar lol aan hopen te beleven.
Toch wel ff slikken....
- 184.500 km
..... hadden we met onze A al flinke elektronica problemen gehad waardoor de motor soms stilviel, enkele keren op zeer kritische momenten, de Vaneo kan er ook wat van, althans de onze. Afgelopen periode bijna 1500 euri kwijt aan (vnl) onderzoeks- en daarnaast vervangingskosten, die aanvankelijk niet werkten, en uiteindelijk weer wel (iets over het hoofd gezien waardoor onnodig zaken werden vervangen). Niet een basis om vrolijk bij te blijven. En ook nu sinds 3 weken een achterklep die niet meer open wil, en de eerste diagnose daarvan die naar vele euro's ruikt. Toch blijft het in het dagelijks gebruik een 'lekker ding' en rekenen we het haar persoonlijk niet aan. Hopen er toch nog een paar jaar lol aan beleven zonder dat het al te gek wordt met de kosten.
Mijn auto van het jaar (2014)
- 185.800 km
Waren de vorige km-standen soms wat al te enthousiast ingeschat deze is de echte voor dit moment.
Na het weer toegankelijk maken van de achterklep, vervangen van een uitlaatdemper en twee remleidingen toch weer keurig door de APK. Beurtje erbij en 630 euri armer. Naar het aanvoelt kunnen we er zeker weer tegen voor het komende jaar.
Het gemak waarmee je er twee- of drie fietsen inpropt inclusief passagiers en een berg bagage, of als je 5- of 6 mensen vervoert, een studentenkamer verhuist, name it, het blijft een erg gebruiksvriendelijke pakezel die in z'n soort ook na 12 jaar nog steeds niet is geëvenaard. Dit zijn dan ook tegelijk z'n sterkste punten. Maar ook de degelijke bouw en de betrouwbare CDI motor mogen geroemd worden.
Niets belet me dan ook om deze ster uit te roepen tot mijn auto van het jaar 2014 en hoop dat ook na de ellende van vorig jaar met de electronica dit nog zeker vijf jaar te kunnen beamen. :-))
Brandstofverbruik: voor deze windvanger op wielen prima cijfers: tussen 1:15 en 18 afhankelijk van het gebruik- en rijstijl. Olieverbruik: nul.
Zomaar ff een update
- 190.845 km
Weer een 5000 kms verder. Geen noemenswaardigheden behalve dan dat de voorbanden bovenmaats snel slijten. Hankook's van het dubieuze soort, nooit aan moeten beginnen, nooit meer afgaan op het advies van de 'specialist'. Krijg er bijna een hangcock van: na amper 18000 kms binnenkort aan vervanging toe. ;-)
Even een lofzang op de semi-automaat: zo'n ding is toch echt wel een uitvinding. Afgezien dat ie ook na 190k kms nog prima functioneert vind ik het mooie tussenweg. Het relaxte van een automaat en het zelf kiezen van het schakelmoment. Dat laatste doet ie sneller dan een handbak en maakt hem zuiniger dan een automaat.
Wat er aan staat te komen en afgezien van de voorbandjes: bij de volgende beurt extra aandacht voor de ophangingsrubbers. Zonder af te doen aan het rijgedrag begint het wat te kreunen en te kraken. Ook wat roest aan het plaatwerk van de voorschermen, en steenslag op de motorkap. Allemaal niet echt dramatisch.
Voor de rest blijft het wat ons betreft het ideale voertuig voor alle dag. Confortabel, (zeer) ruim, en flexibel in te zetten.
update
- 200.969 km
Plm drie maanden terug de Hangcocks vóór laten vervangen door Michelins. Afgelopen week vervroegd en glansrijk door de APK na een grote beurt, 2 remschijfjes vóór, nieuwe remolie, interieurfilter en een aircobeurtje. Kosten 607 euro. Wat er over een tijdje aan zit te komen is het vervangen van een zwetende schokbreker. 'k Doe er dan gelijk maar 2. Voor de rest niks te melden anders dan dat we er nog steeds dik tevreden mee zijn. ;-)
Update
- 210.690 km
Na 10000 kms weer ff een korte update: wist ik na de laatste apk dat één schokbreker vóór al aardig zweette (waar je niks van merkte) zijn nu beiden op gezette momenten luidruchtig aanwezig. Die zijn dus gaas na 210000 kms. 't Begint nog niet te stuiteren maar moet ik er niet te lang mee door blijven rijden. Helaas heb ik in deze periode bij het achteruitrijden een boom gekust waardoor de vorm van de linker schuifdeur nu wat afwijkt van het originele ontwerp. ;-). Nu zou met dat normaal m'n reet roesten was het niet dat we besloten hebben om haar in te ruilen voor een benzine versie en dat doortikt in de inruilprijs. Helaas... Heb trouwens wel al een erg mooie zien staan waarmee gezegd dat niets ons belet om weer een Vaneo te kopen, want als alleskunner is die in z'n klasse op alle aspecten de afgelopen 10 jaar nog niet geëvenaard. :-)
't Gaat je goed....
- 214.856 km
... lekker ding. 't Zat er al aan te komen, maar dan toch afgelopen vrijdag afscheid van je genomen. Ze hebben ons verzekerd dat je in Afrika nog een geweldig leven tegemoet zal gaan. Kom daar maar eens om als 14-jarige. Bedankt voor alle fijne en vooral veilige kilometers van de afgelopen 4 jaar. We zullen je niet gauw vergeten. :-)
Liefs,
GJ+J+W
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.