Mercedes-Benz Sprinter (1997)

autoreview

Mercedes-Benz Sprinter (1997)

Signalement

Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf42.000 km
KM-stand laatst57.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 42.539 km

Na dertig (!) maanden zoeken hebben we eindelijk een opvolger gevonden voor de 207D die in oktober 2020 afgekeurd werd voor roest op het chassis. De reden waarom dit zo lang geduurd heeft is tweeledig: ik wou weer een automaat én het moest "betaalbaar" zijn. De voorkeur ging uit naar (weer) een T1 Bremer, een T1N Sprinter, een VW T4 of een Toyota HiAce. (Deze laatste behoorlijk zeldzaam in automaat.) Als ik dan al eens een exemplaar tegenkwam dat aan mijn wensen voldeed, was het óf te duur, óf te ver weg.
Uiteindelijk vond ik deze ex-brandweerauto met slechts 42000 km op de teller. Een van de laatste T1N modellen met klassieke automaat met koppelomvormer en viertrapsbak, met de "pook" op de vloer. Bij latere modellen ging de pook naar het dashboard, en deze kregen een geautomatiseerde versnellingsbak, en dat is niet mijn ding. (Er werden nog wel "klassieke" automaten gebouwd, maar in heel beperkte oplage. Op de tweedehandsmarkt is minder dan 1% met zo'n bak uitgerust. Ik vond ze alleen op ambulances en brandweerauto's)
Mijn bus stond in de buurt van Mons, Henegouwen, op zo'n 150km van mij thuis. Na een proefrit de bus gekocht en de verkoper was zo vriendelijk om 'm kosteloos bij mij thuis te brengen!
Ondertussen heb ik hem nu een weekje en hij rijdt beter dan verwacht. In vergelijking met de 207D is met name het motorlawaai véél minder en de 122 pk sterke vijfcilinder heeft ook véél meer pit. Wel een paar rammeltjes, waar ik nog wat moet aan doen. Het grootste minpunt is de chauffeursstoel: de vinyl zitbekleding is gescheurd. Ik denk dat ik die zal vervangen door een stoffen exemplaar. Meer hierover in een volgende post.
In tegenstelling tot mijn vorige bus, zal ik van deze geen verbruik bijhouden op Autoweek, omdat ik teveel problemen met de app ondervind. Ik houd het verbruik wél bij op een Duitse app, dat doe ik al sinds 2009, met al mijn voertuigen. ( Auto's en motorfietsen).
Tot hier deze eerste indrukken. Wanneer er meer kilometers op de teller staan komt er zeker een update. Tot dan!

Verbruik valt mee.

  • 43.180 km

De eerste verbruikscijfers vallen mee! 1 op 11,7 ofwel 8,5 L/100km vind ik voor een 25 jaar oude diesel automaat beslist niet slecht. Op de snelweg rond de 100 gereden en op de meeste Vlaamse wegen geldt er een limiet van 70 km/h, dus dat "helpt" het verbruik te beperken. Wat de rammeltjes betreft: de grootste boosdoener bleek een zware sjorring te zijn. Daar hebben we een magneetje op gezet, zodat die nu keurig stil hangt. De bus was voorheen een brandweerwagen en heeft daardoor een heleboel gaten, gaatjes en draden en schakelaars. Jammer genoeg zijn een heleboel draden gewoon doorgeknipt, daar moet ik nog werk van maken, op dat allemaal wat netter te laten ogen. Onder de passagiersbank zit er zelfs een (niet meer aangesloten) acculader. Er is dus nog heel wat te doen...

Een jaar later

  • 52.800 km

Ondertussen heb ik de bus al meer dan een jaar en staan er plus minus 10000 km meer op de teller. De kunststof zetels (1+2) zijn vervangen door stoffen exemplaren (1+1) en het tussenschot is eruit gehaald, waardoor er nu vanuit de cabine naar achter kan worden gegaan.
Ik heb 2 Victron Smart BatteryProtect 12/24V 65A accu bewakers ingebouwd: eentje waarop de dashcam en de koelkast zijn aangesloten, de tweede schakelt een 12 naar 24 volt omvormer, met een 24 V stopcontact voor een Powersstation: de Ecoflow River 2 Pro. Deze laatste kan opladen met maximum 9 Ampère. Door er 24V op te zetten verdubbelt het laadvermogen zo van 110 naar 220 Watt, waardoor de oplaadtijd halveert.
De bedoeling is de bus in de zomermaanden als camper te gebruiken, zo'n Powersstation met 230V is dan handig om bv de elektrische fiets op te laden, een koffiemachine te gebruiken, of zelfs een magnetron...
En het verbruik van de bus blijkt nog beter dan gehoopt: gemiddeld 7,88 L/100 km of 1 op 12,7. Op lange trajecten snelweg, waarbij ik onder de 100 km/u blijf, zakt het verbruik zelfs onder de 7 liter. Dan is het mogelijk om 1000 km op één tank te halen!

"Cool" ...

  • 57.200 km

We zijn eind oktober 2024 wanneer ik dit schrijf en de bus doet het prima, op één defect na: een banjo-aansluiting van de stuurbekrachtiging was losgekomen, met een lek tot gevolg. Oplossing: terug vast zetten, vloeistof bijvullen en e.e.a. ontvetten. Dat er een bescherm (?) plaat onder de motor hangt maakt zelf klussen wel wat moeilijker dan bij m'n vorige bus. ( Een 207D "Bremer")
Ondertussen zijn het dak en de bovenste zijwanden geïsoleerd en bekleed met multiplex. (De onderste zijwanden waren al door de brandweer bekleed met alu traanplaat) Bij een houthandel in Wevelgem vond ik een 3 mm paneel van 305 x 153 cm, wat exact paste voor het dak: in de breedte rust het nét nog op de opstaande randen van de zijwanden en achteraan houdt het op voor de as van het rolluik, zodat oprollen niet gehinderd wordt. (De bus heeft een alu rolluik i.p.v. deuren achteraan) Wel een heel gedoe om zo'n groot paneel in m'n eentje op z'n plaats te krijgen.
Ook heb ik een exemplaar van de 🚒 binnenverlichting hergebruikt, dit heeft een 12 W TL lamp en geeft een zacht, warm licht. Het 18 W gloeilampje van de originele Mercedes cargo verlichting heb ik vervangen door een LED exemplaar van 1.4W.
Nu nog de wanden schilderen en een aantrekkelijke vloerbedekking plaatsen op de traanplaat, en we kunnen aan een minimalistische camperinrichting gaan denken...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.